صادقیانی: مشکل فعلی والیبال ایران کم‌تجربگی است، نه ضعف فنی/ انتقادات درست است، اما زمان خودش را دارد

7:45 - 25 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۰۳۴۹
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
بازیکن اسبق تیم ملی والیبال ایران گفت: ژاپنی‌ها از 2 سال پیش روند تغییر نسل خود را آغاز کردند و به بلوغ رسیده‌اند و در مقابل تیم ایران در دوران گذار قرار دارد.

آرش صادقیانی در گفت‌وگو با میزان، درباره عملکرد تیم ملی والیبال ایران در هفته نخست لیگ ملت‌های 2022 و شکست سنگین مقابل ژاپن، اظهار داشت: باتوجه به پوست‌اندازی گسترده در تیم ملی و تغییر نسلی که رخ داده، دیگر شاهد حضور ستاره‌های باتجربه سابق در تیم ملی نیستیم؛ به همین دلیل نمی‌توانیم با 3-4 مسابقه درباره عملکرد بازیکنان و کادرفنی قضاوت کرد. این که گفته می‌شود تیم ملی در برخی فاکتورها با ضعف شدیدی روبروست، دلیلش ناتوانی بازیکنان نیست، بلکه همین کم‌تجربگی باعث عدم تمرکز در لحظات حساس و بازی‌های مهم می‌شود. بنابراین طبیعی است که یک تیم جوان تا رسیدن به ثبات در نتیجه‌گیری دچار مشکل شود.

ستاره سال‌های نه‌چندان دور تیم ملی والیبال با تاکید بر فرصت دادن به تیم ملی و بهروز عطایی، تصریح کرد: زمانی که شرایط دو تیم مساوی باشد، آن چه کفه ترازو را سنگین‌تر می‌کند، تجربه بازیکنان و حتی کادرفنی هر تیم است. مشکل فعلی تیم ملی والیبال ایران کم‌تجربگی است، نه ضعف فنی. نیمی از بازیکنان تیم ملی برای اولیت بار است که بازی در تورنمنتی در حد و اندازه لیگ ملت‌ها را تجربه می‌کنند. به نظرم در شرایط فعلی نباید نتیجه‌گرایی اهمیت داشته باشد و باید سازندگی، هماهنگی بیشتر و کسب تجربه در اولویت باشند.

این مربی جوان والیبال درخصوص تعویض‌های پرتعدادی که بهروز عطایی در طول بازی انجام می‌دهد، گفت: شخصا معتقدم هر لحظه از بازی که جابجایی بازیکنان به روند رو به رشد تیم کمک کندف باید تعویض انجام شود. جزو آن دسته از مربیان هستم که معتقدم تیم والیبال باید با 14 بازیکن بازی کند نه 6 نفر. به نظرم هدف عطایی از تعویض‌‌ها اینست که به شناخت عمیق‌تری از بازیکنان برسد تا بداند چه بازیکنی در چه لحظه‌ای می‌تواند گره‌گشا باشد.

بازیکن سابق تیم ملی والیبال با اشاره به قدرت والیبال ژاپن، اظهار کرد: واقعا تیم ملی والیبال ژاپن خیلی خوب شده است و بسیار زیبا و هماهنگ بازی می‌کنند. ژاپنی‌ها از 2 سال پیش روند تغییر نسل و پوست‌اندازی خود را آغاز کردند و به بلوغ رسیده‌اند و در مقابل تیم ایران تازه پوست‌اندازی کرده و در دوران گذار قرار دارد. تغییر نسل در والیبال ایران اجتناب‌ناپذیر بود و باید یک زمانی آغاز می‌شد. این تغییرات مثبت خواهد بود مردم اگر کمی صبر کنند، نتایج این پوست‌اندازی را خواهند داد.

وی افزود: از نظر فیزیکی شرایط بسیار مناسب‌تری از ژاپنی‌ها داریم و فقط از نظر سرعت و همچنین مهارت در برخی فاکتورها از این رقیب آسیایی عقب‌تریم. لیگ ملت‌ها فرصت خوبی برای عطایی و تیم جوان ایران است تا بتواند نقاط قوت و ضعف خود را بشناسد، زیرا قهرمانی جهان و المپیک مسابقاتی نیستند که بخواهیم آزمون و خطا کنیم.

صادقیانی در پایان گفت: انتقاداتی که اخیرا به نوع بازی تیم ملی و عدم هماهنگی می‌شود، کاملا درست است، اما به نظرم هر انتقاد زمان خاص خودش را دارد و اکنون بهتر است با حمایت و دلگرمی کاری کنیم که این بازیکنان جوان با آرامش بهتری به کار خود ادامه دهند. قطعا وقتی کارشناسی انتقادی هم می‌کند در راستای کمک به عطایی و تیم ملی است، اما باید انصاف هم رعایت شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *