رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی: باید در پرونده های قصاص از ظرفیت‌های موجود بهره گرفت

16:05 - 04 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۸۴۴۴۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: باید در هر پرونده قصاص با توجه به ظرفیت‌های موجود از هر مسئول یا شخصی که موثر در سازش است بهره گرفت و با استفاده از این ظرفیتها پرونده را به سمت سازش سوق داد.

خبرگزاری میزان - ناصر عتباتی در نخستین جلسه کارگروه استانی پیگیری صلح در پرونده های قصاص گفت: پرونده های محکومیت قصاص نیاز به ورود گسترده و اثرگذار بسیاری از موثرین در سازش از جمله هسته های جهادی بخشایش، شورای حل اختلاف، خیرین، ائمه جمعه، پدران شهداء، ورزشکاران و هرکسی که می تواند موثر در سازش باشد دارند.

عتباتی ادامه داد: باید در هر پرونده قصاص با توجه به ظرفیتهای موجود از هر مسئول یا شخصی که موثر در سازش است بهره گرفت و با استفاده از این ظرفیت‌ها پرونده را به سمت سازش سوق داد.

رئیس کل دادگستری استان به استفاده از ظرفیت روساء و دادستانهای حوزه های قضایی و خیرین هر حوزه در کنار مددکاری زندان و هسته های بخشایش هر شهرستان در پرونده های اختصاصی آن حوزه قضایی تاکید کرد و گفت که با توجه به اشرافیت مسئولان هر شهرستان به وضعیت و نحوه اثر بخشی ظرفیتهای موجود نتایج سازش یقیناً بهتر و مطلوب‌تر خواهد بود و این نیازمند هماهنگی و برقراری ارتباط بین مسئولان است.

وی افزود: نباید از ظرفیت رسانه و فضای مجازی در بسط و گسترش فرهنگ صلح و سازش در بین مردم غفلت کرد و باید از ظرفیتهای فضای رسانه ای و مجازی با انجام کار کارشناسی جهت صلح و سازش بهره برد.

عتباتی در پایان اظهارکرد: برخورد با مجرمان و بزهکاران با قاطعیت در جریان است و تلاش برای برقراری سازش منافاتی با این اقدامات قاطع و قضایی ندارد بلکه تلاش در جهت گسترش فرهنگ صلح و سازش دستور خداوند متعال در تالیف قلوب مسلمین هست.

در ادامه این جلسه مجیدی دادستان مرکز استان گفت: پرونده های قصاص می توانند با استفاده از ظرفییت خیرین منتهی به سازش شوند.

مجیدی تاکید کرد: در زمینه سازش باید از تمام ظرفیتها بهره برد و در هر جایی که نیاز به ورود افراد موثر هست دعوت شود تا در کنار هسته های بخشایش برای سازش اقدام کنند.

در ادامه جلسه صمدی معاون قضایی و رئیس شوراهای حل اختلاف استان نیز به شیوه نامه ابلاغی از سوی دادستانی کل کشور اشاره و گفت: برابر ماده 2 این شیوه نامه کارگروه ملی و استانی به منظور سازش پرونده های قصاص تشکیل می شود.

وی افرود: باید مدیران به موضوع سازش اهمیت دهند و هماهنگی لازم با هم داشته باشند و این همکاری را تقویت کنند و از اعضای هسته های بخشایش که 175 نفر در 26 هسته است حمایت و با انها همکاری کنند البته همکاری های اجرای احکام های کیفری هم در این مورد نیاز است.

در ادامه جلسه ماموستا کلشی نژاد امام جمعه اهل سنت ارومیه نیز به بیان مطالبی در خصوص خیرات و برکات صلح و سازش تاکید و در ادامه هر یک از حاضرین به بیان نکته نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص موضوع جلسه پرداختند و جلسه با تصویب مصوباتی پایان یافت.

انتهای پیام/


برچسب ها: قصاص

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *