قرارگاه جهادی حدنگاری اراضی در دادگستری استان فارس تشکیل شد

13:09 - 31 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۷۶۴۵۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: قرارگاه جهادی حدنگاری اراضی استان فارس با محوریت دادستانی جهت بررسی، رفع موانع و هماهنگی دستگاه‌ها و سازمان‌ها تا اجرای کامل این طرح تشکیل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی در گفت‌وگو با میزان، درباره روند مقابله با تجاوزات به اراضی ملی در استان فارس اظهار کرد: برخورد قاطع، قانونی و بدون اغماض با زمین خواران و متصرفان به ارضی ملی و منابع طبیعی از اولویت‌های اصلی دستگاه قضایی در استان فارس است.

وی تصریح کرد: دستگاه قضایی استان فارس بدون اغماض با اشخاصی که بدون مجوز قانونی اقدام به تصرف، تخریب و تجاوز به اراضی و املاک دولتی، عمومی، منابع طبیعی، انفال، بستر رودخانه ها، اراضی ساحلی و حریم قانونی رودخانه‌ها کنند برخورد قاطع و قانونی می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه اولین گام در خصوص پیشگیری از تصرفات غیر قانونی اراضی ملی و تغییر کاربری‌های غیر مجاز، سلب فرصت از متجاوزان و متصرفان به اراضی است، یاد آور شد: به‌منظور کاهش تخلفات در اراضی ملی و منابع طبیعی، تدابیر پیشگیرانه و نظارتی از سوی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس اتخاذ و اجرایی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی یکی از مهمترین اقدامات دادستانی مرکز استان فارس در راستای حفظ و صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی را پیگیری اجرای دقیق طرح کاداستر و ثبت اراضی ملی دانست و گفت: جهت تثبیت مالکیت دولت و جلوگیری از سوء استفاده افراد فرصت طلب، قرارگاه جهادی حدنگاری اراضی استان فارس با محوریت دادستانی مرکز فارس جهت بررسی و رفع موانع و هماهنگی دستگاه ها و سازمان ها تا اجرای کامل این طرح تشکیل شده است.

وی در ادامه از تشکیل کمیته حفظ و صیانت از حریم کلان شهر شیراز خبر داد و گفت: به منظور حفظ و صیانت از حریم شهر شیراز و کنترل ساخت و ساز های غیر مجاز نیز ستادی با محوریت دادستان مرکز استان و با حضور شهرداری شیراز، اداره کل بنیاد مسکن استان و جهاد کشاورزی شهرستان شیراز تشکیل گردیده و ضمن پیشگیری از جرائم و تخلفات در این خصوص، اقدامات مقابله ای و هدفمندی در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان فارس از پیگیری و صیانت از باغات قصردشت شیراز در سال گذشته خبر داد و گفت: به منظور جلوگیری از تخریب و تغییرکاربری باغات قصردشت، شهرداری شیراز موظف شد تا بانک اطلاعاتی دقیقی از وضعیت باغات قصردشت شیراز تهیه و در اختیار دادستانی مرکز فارس قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی از شناسایی و برخورد قانونی با دلالان و عوامل اصلی که اقدام به قطعـه بندی و تفکـیـک و فـروش اراضی به اشخـاص حقیقـی یا حقوقـی می نمایند خبر داد و بیان کرد: مشاوران املاکی که با ارائه نقشه تفکیکی اراضی زراعی اقدام به فروش اراضی زراعی زیر حد نصاب قانونی کردهئاند برخورد قضایی صورت گرفت.

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: به ‌همین منظور کارگروهی جهت شناسایی و برخورد قانونی با این افراد سودجو از سوی دادستانی مرکز استان فارس به همراه معاونت عملیات فرماندهی انتظامی، پلیس مبارزه با مفاسد اقتصادی، مدیریت جهـاد کشـاورزی و شهـرداری شیـراز تشکیل شده و تاکنون اقدامات قانونی و مناسبی نیز در این خصوص صورت گرفته است .

وی استفاده از فن آوری‌های نوین و هوشمند توسط دستگاه‌های متولی صیانت از اراضی به‌منظور شناسایی موارد تخریب و تصرف غیر قانونی و استفاده از سامانه پایش تصاویر ماهواره ای از سوی اداره کل منابع طبیعی استان، در راستای ساماندهی روند اجرای قانون مجازات و تعقیب کیفری افراد فرصت طلب را ضروری خواند و تصریح کرد: برخود با افرادی که اقدام به واگذاری انشعاب به باغ شهرهای غیر مجاز احداثی کرده‌اند مطابق با ماده 8 و 9 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی در دستور کار قرار دارد.

رئیس کل دادگستری استان فارس انعکاس گزارش تخلفات و جرایم در حوزه اراضی از سوی فرمانداران به سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضاییه، صیانت از کریدور ورودی هوای پاک به شهر شیراز و همچنین پیگیری به منظور تأسیس و راه اندازی قرارگاه پیشگیری و مقابله با تغییرکاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی و تجهیز پایگاه‌های مذکور به ادوات مورد نیاز جهت برخورد با تغییر کاربری های غیر مجاز اراضی زراعی در بدو وقوع را از دیگر اقدامات دستگاه قضایی استان فارس در راستای حفظ و صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی خواند و بر استمرار این برنامه در سال جاری تأکید کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: خبرگزاری میزان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *