دریافت فطریه و کمک‌های مردمی شگرد مجرمان سایبری در ایام ماه رمضان

15:39 - 20 خرداد 1397
کد خبر: ۴۲۶۱۰۲
سرپرست دایره عملیات رسانه‌ای پیشگیرانه پلیس فتا ناجا با اشاره به‌روز‌های پایانی ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن و فرارسیدن عید سعید فطر، ضمن آرزوی قبولی طاعت و عبادات روزه‌داران و هم‌وطنان عزیز گفت: متأسفانه افراد سودجو در این ایام با سوءاستفاده از احساسات انسان دوستانه هم‌وطنان عزیز به دنبال کلاه‌برداری از آنان است .

دریافت فطریه و کمک‌های مردمی شگرد مجرمان سایبری در ایام ماه رمضانبه گزارش خبرنگار گروه جامعه   سرگرد حامد محمدی سپاسی با بیان اینکه این افراد با استفاده از قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی و انجام تبلیغات گسترده در این بستر سعی دارند اعتماد کاربران فضای مجازی را جلب کرده و از حساب‌های آن‌ها برداشت غیرمجاز انجام دهن، اظهار کرد: لذا شهروندان و کاربران فریب تبلیغاتی جذاب برای دریافت کمک‌های مردمی و جمع‌آوری فطریه و کفاره روزه که با هدف جلب اعتماد کاربران طراحی شده است را نخورند.

وی ادامه داد: گاهی اوقات افراد سودجو ادعا دارند که این تبلیغات از سوی مؤسسات و ارگان‌های مربوطه در فضای مجازی منتشرشده است درحالی‌که این مؤسسات هیچ‌گونه نقشی در این تبلیغات نداشته و اصلاً آن‌ها در این خصوص اقدامی نداشته‌اند. در برخی موارد نیز این تبلیغات از سوی افراد و چهره‌های مشهور و سرشناس منتشر می‌شود بدون آنکه آن‌ها خبری از این موضوع داشته باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: بسیاری از این تبلیغات دروغین و کذب بوده و هم‌وطنان عزیز نباید به آن‌ها اعتماد نمایند.

سرگرد سپاسی ادامه داد: این افراد تنها به دنبال سرقت اطلاعات بانکی کاربران و درنهایت سرقت از حساب‌های بانکی آن‌ها می‌باشد؛ بنابراین باید مراقب این دست سایت‌ها، کانال‌ها و گروه‌ها و صفحات بود و به هیچ عنوان اطلاعات مهم خود را در اختیار این افراد قرار ندهیم.

وی طراحی سایت‌ها، کانال‌ها و اپلیکیشن‌های جعلی و منسوب به نهاد‌های دولتی و مسئول در این زمینه را مهم‌ترین شگرد مجرمانه دانست و گفت: ازآنجایی‌که اکثر هم‌وطنان از تلفن‌های همراه و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند لذا امکان طراحی اپلیکیشن‌ها و همچنین کانال‌ها و صفحات جعلی بیش از سایر شگرد‌های مجرمانه متصور می‌باشد.

این مقام ارشد انتظامی تأکید کرد: هم‌وطنانی که قصد دارند فطریه و کفاره روزه خود را از بستر فضای مجازی و یا از طریق مؤسسات خیریه فعال در این حوزه پرداخت نمایند، نسبت به اصالت آن‌ها اطمینان حاصل کرده و توجه داشته باشند که حتماً از طریق شرکت‌ها و مؤسسات شناخته‌شده در کشور که توسط رسانه‌های جمعی (رادیو، تلویزیون و...) اقدام به اعلام شماره‌حساب‌های رسمی خود می‌کنند، اقدام کنند.

سرگرد سپاسی تأکید کرد: هم‌وطنان عزیز از واریز فطریه یا کفاره روزه خود به حساب‌های نامعتبر و شخصی که در سایت‌ها و گروه‌های ناشناس تبلیغ می‌شوند، خودداری کنند.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری از ارگان‌ها و نهاد‌های ذی‌ربط درخواست کرد: در خصوص مؤسسات و انجمن‌های خیریه که مجوز فعالیت دارند و همچنین نحوه جمع‌آوری فطریه و کمک‌های مردمی این مؤسسات از طریق مبادی قانونی اطلاع‌رسانی لازم صورت پذیرد.

این مقام مسئول از حضور شبانه‌روزی پلیس فتا در فضای مجازی خبر داد و گفت: همکاران بنده به‌صورت مداوم در حال پایش این فضا بوده و در صورت مشاهده هرگونه مورد مجرمانه، با اقدامات پیش‌دستانه به دنبال برخورد و مقابله با مجرمان سایبری است.

سرگرد سپاسی در انتها سایت پلیس فتا را مرجع کاملی از مطالب آموزشی برشمرد و گفت: هم‌وطنان عزیز با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir می‌توانند موارد آموزشی و هشداری موردنیاز خود را دریافت نموده و در صورت نیاز راهنمایی‌های لازم را از طریق لینک "سامانه پاسخگویی به‌فوریت‌های سایبری" دریافت کنند. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *