مجازات جعل اسکناس و اسناد بانکی چیست؟

11:01 - 19 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۸۵۴۳
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی

افرادی وجود دارند که با زیاده خواهی اقدام به جعل پول و اسکناس می‌کنند و علاوه بر اینکه افراد زیادی را فریب می‌دهند، نظم اقتصادی جامعه را نیز بهم می‌ریزند و باعث ایجاد تورم و مشکلات اقتصادی عدیده‌ای می‌شوند.

جعل اسکناس و اسناد بانکی به دلایل عدیده‌ای جرم است و باعث رواج بی نظمی در جامعه می‌شود از این رو در قانون مجازات اسلامی برای جعل اسکناس، مجازات تعیین شده است.

مجازات جعل اسکناس و اسناد بانکی در ماده ۵۲۶ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مشخص شده است.

طبق این ماده: " هر کس اسکناس رایج داخلی یا خارجی یا اسناد بانکی نظیر برات‌های قبول شده از طرف بانک‌ها یا چک‌های صادره از طرف بانک‌ها و سایر اسناد تعهد آور بانکی و نیز اسناد یا اوراق بهادار یا حواله‌های صادره از خزانه را به قصد اخلال در وضع پولی یا بانکی یا اقتصادی یا بر هم زدن نظام و امنیت سیاسی و اجتماعی جعل یا وارد کشور نماید یا با علم به مجعول بودن استفاده کند چنانچه مفسد و محارب شناخته نشود به حبس از پنج تا بیست سال محکوم می‌شود. "

بنابراین هم جعل اسکناس و اسناد بانکی وهم استفاده از اسکناس جعلی با علم به مجعول بودن آن جرم است و در صورتی که جعل کننده، مفسد و محارب تشخیص داده نشود، تنها به مجازات جعل اسکناس محکوم می‌شود. مجازات جعل اسناد بانکی و اسکناس هم طبق این ماده ۵ تا ۲۰ سال حبس است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *