بذرپاش: امنیت دانشمندان هسته‌ای ما به خطر افتاده است/ منصوری:حفظ غنی سازی، عدم تعلیق تأسیسات و لغو تحریمها بزرگترین دستاورد لوزان

23:38 - 18 فروردين 1394
کد خبر: ۴۰۰۶۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان: منصوری آرانی و پذر پاش امشب در شبکه خبر به مناظره پرداختند که بذرپاش تاکید داشت امنیت دانشمندان هسته ای ما به خطر افتاده اما منصوری آرانی، حفظ غنی سازی، عدم تعلیق تأسیسات هسته ای و لغو همه تحریم ها را بزرگترین دستاورد لوزان و بیانیه سوئیس ذکر کرد.

: منصوری آرانی و پذر پاش امشب در شبکه خبر به مناظره پرداختند که بذرپاش تاکید داشت امنیت دانشمندان هسته ای ما به خطر افتاده اما منصوری آرانی، حفظ غنی سازی، عدم تعلیق تأسیسات هسته ای و لغو همه تحریم ها را بزرگترین دستاورد لوزان و بیانیه سوئیس ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ، دقایقی پیش مناظره ای میان مهرداد بذر پاش نماینده تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس و عباسعلی منصوری آرانی نماینده کاشان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره مذاکرات لوزان و بیانیه سوئیس در شبکه خبر آغاز شد.

در این مناظره منصوری آرانی درباه جلسه غیر علنی امروز مجلس با ظریف اظهار کرد: این جلسه در ادامه جلسه ظریف با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود که به منافع ملی ما گره خورده و راهبردی است. البته ظریف یکشنبه به کمیسیون آمد و سوالات فنی مطرح شد که صالحی پاسخ داد در جلسه امروز که جذاب بود و ظریف نیز بخش سیاسی و فن مذاکره را بیان کرد که نشان داد تیم ما بسیار کار آمد و توانمند بوده و توانسته این مذاکرات را هدایت کند.

وی افزود: درود می فرستم به روح همه شهدا و آرزوی سلامتی برای ایثارگران که این اقتدار را رقم زد. البته به میزانی که لازم شد من صحبت های امروز را بیان می کنم چراکه این جلسه غیر علنی بود.

بذرپاش نیز در این باره تصریح کرد: هرچه این مذاکرات نقد بشود پخته تر می شود و جلسه امروز بنا نشد برای نگارش متن نهایی، بلکه قرار شد پیشنهاد نمایندگان از طریق رئیس مجلس و کمیسیون امنیت ملی به تیم مذاکره منتقل شود و این جلسات در طول این سه ما برگزار شود تا این نظرات ارائه شود.

وی ادامه داد: این کارها سختی های خود را دارد و کشور 12 سال است که در حال مذاکره است و همه مجموعه ها زحمت کشیدند و زمانی روحانی خود مشغول این پرونده بود که با پیشنهاد فریب غربی ها در آن زمان همان تعداد اندک سانتریفیوژ متوقف شد.

منصوری نیز بیان کرد: ظلمی به تیم مذاکره ما وارد شد چراکه در بحث های دیپلماتیک زمانی ملموس می شود که زمانی از آن سپری شود و در زمان مذاکره ژنو دروغ هایی به ظریف بستند. امروز بحثی که سال گذشته ظریف می گفت مشاهده می شود. آمریکا اکنون در مذاکرات به نظر من آنچه دادند بازیافت حقوق ما با هوشمندی بسیار بالا بود اما در فضای داخلی انتظار نمی رفت که به فکت شیت آمریکایی ها اشاره بشود که این یک ظلم تاریخی بود.

وی اذعان کرد: این بیانیه مطبوعاتی است نه یک توافق نامه که این مطلب مهمی است که حاصل یک سال مذاکره است و چارچوبی از گفت و گو ها تاکنون بود و که منجر به لغو تحریم ها صددرصد می شود و اصلا توجهی به تفاسیر آمریکایی ها ندارم و حرف های من مستند به حرف های تیم مذاکره کننده است.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: آنها در گذشته گفتند ایران حق غنی سازی ندارند در حالی که امروز این غنی سازی وجود دارد.

بذر پاش گفت: این یک بیانیه مطبوعاتی نیست که اگر در آن تعهد آمده باشد بیانیه نیست و استناد من به متن بیانیه است. از صدر تا ذیل آن گفته شده توافق شد و ایران قبول کرد، و عراقچی نیز گفت خیلی از این مسائل را قادر به تعویض و بازگشت از آن نیستیم.

وی عنوان کرد: مجموعه اقداماتی که قبول شد از مواردی است که در بیانیه آمده و این به معنای تعهد است و اگر پس از 16 ماه به این توافق رسیده اند چگونه امکان دارد الزام آور نداشتند و این بیش از یک بیانیه مطبوعاتی است و کدام پروتکل بیانیه مطبوعاتی را تعریف کرده است.

نماینده مردم تهران در باره تحریم ها گفت: گفته شد که فکت شیت آمریکایی معتبر نیست اما هیچ تکذیبیه ای در این زمینه از سوی وزارت خارجه خودمان ندیدیم و حتی گروه 1+5 نیز تکذیب نکردند. ما در توافق ژنو که در این بیانیه است پذیرفتیم که کلیه تحریم های مربوط به هسته ای لغو شود اما در این بیانیه چند قید وجود دارد. این تحریم ها در مورد اتحادیه اروپا واژه خاتمه را انتخاب کرده برای اجرای تحریم های مالی و اقتصادی تحریم ها را انتخاب کرده در حالی که در ژنو فناوری، مالی و انرژی آمده بود و اینکه چرا تنها اجرای آن متوقف شود.

وی گفت: برای امریکا نیز قید خورده است که این تحریم ها به صورت موقت متوقف می شود و سپس تنها تحریم های ثانویه لغو شده است که در این تحریم ها آمریکایی ها و شرکت هایی که صاحب آمریکایی دارند حق تبادل و داد و ستد با غیر آمریکایی ها ندارند.

بذرپاش درباره تحریم های شورای امنیت ابراز کرد: 6 قطعنامه که از نظر ما غیر قانونی بود و گزارش آژانس، به شورای حکام و سپس به شورای امنیت می رود اما اکنون قطعنامه جدید شورای امنیت قطعنامه های گذشته را لغو کرده اما سپس همه این تحریم ها را حمایت می کند و تجمیع می کند و یک سری محدودیت های خاص و ویژه نیز جدیدا وضع می کند که ما با یک قطعنامه شامل همه این قطعنامه ها به صورت قانونی مواجه می شویم.

منصوری خاطرنشان کرد: این یک بیانیه مطبوعاتی است که حاصل نشست 9 روزه در 2 ساعت ابراز شده است. بذر پاش نیز به اشتباه محاسباتی دچار شده است چراکه بحث کارشناسی را با سیاسی مختلط کرده است و بحث سیاسی با کارشناسی خلط شد، دچار مشکل می شود.

وی ادامه داد: مشکل ما به دلیل قطعنامه های سازمان ملل است که 6 عدد است و بزرگترین هنر تیم ما این است که در این بیانیه کلیه قطعنامه های مرتبط با مسئله هسته ای لغو می شود که بی سابقه است و با فرصتی چند ساله بعد از تعلیق، لغو می کنند و بذر پاش با خواندن متن انگلیسی دچار مشکل شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تحریم های اتحادیه اروپا کاملا خاتمه پیدا می کند. گفته می شود که چرا آمریکا خاتمه نداد که به این دلیل است که برای خاتمه تحریم ها باید به کنگره برود چراکه بخشی از تحریم ها به دلیل این است که در دست کنگره است و اوباما می تواند موقتا متوقف کند.

وی بیان کرد: این ظلم است که ما ظریف را قبول نداشته باشیم اما فکت شیت امریکا را قبول داشته باشیم و قرار نیست انواع دیگر تحریم ها در این بیانیه بیاید.

در ادامه بذر پاش سوال کرد که برای برداشتن تحریم ها 1+5 به بیانیه استناد می کنند یا صحبت های ظریف؟

منصوری پاسخ داد: اکنون به راه حل هایی رسیده ایم که از امروز نگارش متن آغاز می شود که این به معنای این است که هنوز متن نهایی نگارش نشده است و بنابراین قابل تصمیم گیری نیست.

بذرپاش ابراز کرد: بحثی در این بیانیه است که همه این اقدامات پس از تأیید آژانس تعلیق می شود که این تأییدیه پس از اجرای تعهدات ایران انجام می شود. که در آن فردو نظنز و موارد دیگر است.

منصوری گفت: ما نباید اجازه دهیم به تیم ما ظلم شود چراکه اینها منافع ملی ما را رقم زدند که یکی از آنها به رسمیت شناختن غنی سازی است که کار بزرگی بوده است. ما در ژنو استناد به صحبت های آمریکایی ها کردیم که همه دروغ بود و صحبت های امروز آمریکایی ها نیز دروغ است. تیم مذاکره ما تمام راه حل را یافته و مدنظر داشته و تا سه ماه فرصت داریم.

بذر پاش گفت: ما یکسری تعهدات را پذیرفته ایم به صورتی است که زمان بازگشت ما به حالت اولیه نسبت به آمریکایی ها یکسان نیست و عطف شده به اینکه ما اقدامات پذیرفته شده را انجام دهیم و پس از آن آزانس تأیید کند و سپس تحریم های اروپا با ضعف هایی که دارد برداشته شود.

وی عنوان کرد: در مورد نظنز نیز آمده است که با زیر ساخت ها ما باید ماشین ها را جمع کنیم و انبار کنیم. حداقل طبق گفته کارشناسان دست کم نیازمند 3 سال برای بازگشت هستیم و مگر دنیا منتظر می ماند که ما به غنی سازی زمان برسیم و تا 10 سال دیگر این پیشرفت ها قدیمی شده است و به همین دلیل منتظر تکذیبیه از سوی وزارت خارجه در مقابل فکت شیت آمریکایی هستیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: ما نیز متعهد شدیم که مواد ساخت این سانتریفیوژ ها را ارائه دهیم که پس از این مسئله عملا هیچ کس حاضر به همکاری با ما نخواهد بود چراکه این اطلاعات به دست سرویس های جاسوسی افتاده است.

منصوری گفت: مسائل مطرح شده از سوی بذر پاش در بیانیه نیست و ما دستاوردهایی داشتیم و تیمی متشکل از صالحی و ظریف که در کشور افرادی مثل آنها نظیر نداریم، در این مذاکرات هستند و تیم مذاکره کننده غنی سازی را به رسمیت شناخته، هیچ تأسیساتی متوقف نشده و تحریم های شورای امنیت و آمریکا و اروپا متوقف شده است و ما اگر انصاف نداشته باشیم به بیراهه رفته ایم.

وی عنوان کرد: ما با روح حماسه مردم امید آمریکایی ها را تبدیل به یأس کردیم.

بذر پاش ابراز کرد: یکی از نقاط مثبت بیانیه پذیرفتن آب سنگین در اراک است و افتخار به پیروزی هنر نیست و ما اینجا آمده ایم تا ایرادات برطرف شود. ما نه مطلقا عملکرد تیم را نقد می کنیم و نه اینکه همه چیز این مذاکرات را عالی می دانیم.

وی افزود: انتقادات برای این است که در آینده بتوانیم در چشم علیرضا و آرمیتا (فرزندان شهدای هسته ای) نگاه کنیم و یکی از نکاتی که لازم است در توافق نهایی رفع شود این است که تعهدی ندهیم که قادر به انجام آن نباشیم.

بذرپاش تصریح کرد: در بیانیه آمده است بازرسی ها پذیرفتیم که ما معاهده npt، کد 3.1 که به معنای این است که هر زمان اراده کردیم تأسیساتی بسازیم باید به آژانس اطلاع دهیم و همچنین هیچ تأسیساتی نیز جز نطنز نداشته باشیم و پروتکل الحاقی که بیشترین حد نظارت است را پذیرفته بودیم.

نماینده مردم تهران اشاره کرد: همچنین پذیرفته ایم که یک نظام بازرسی ویژه مختص ایران اجرا شود که دسترسی بالاتری نسبت به قانون است برای شفاف سازی کارهای حال و گذشته که مشکل اصلی این بیانیه است و در هیچ کجا چنین بازرسی تأیید نشده است و در هر زمان و مکان و موضوع آزانس می تواند وارد شود با این بهانه که از محل های مشکوک تأسیسات است.

وی ابراز کرد: با دسترسی دادن مشکلات امنیتی ایجاد می شود و اگر دسترسی ندهیم گزارشی به شورای حکام ارائه می شود و ایران تعهدات را نقض می کند که اگر این مراکز اطلاعات نظامی ما باشد که مشکلات دو چندان می شود. در سایت های ما نیز دوربین های آفلاین استفاده می شود که اکنون قرار شده است که از تکنولوژی مدرن استفاده شود که اگر دوربین آنلاین شود تمام چهره های دانشمندان ما به دست سرویس های جاسوسی و اطلاعاتی دنیا می افتد.

منصوری عنوان کرد: در رابطه با بحث های نظامی به گفته ظریف به هیچ وجه اجازه دسترسی به مسائل نظامی را به دشمن نداد. سه ما دیگر این فیلم امشب را بازبینی کنیم چراکه تمام حرف های ظریف محقق می شود چراکه اجازه نداده است که دوربین آنلاین باشد. این خط قرمز است و اکنون در کارخانه های صنعتی نیز حاضر نیستند اطلاعات به بیرون بروز کند و مگر می شود این مسئله را ظریف اجازه دهد.

وی ادامه داد: من نیز با ظریف و صالحی جلسه داشته ام و پشت پرده ها را خبر دارم و همه حرفهای شما نیت خوانی است چراکه صحبت های شما با واقعیت فاصله بسیار دارد. قرار بر این شده که برای بازرسی از تأسیسات هسته ای نکات آن را کارشناسان با در نظر گفتن امنیت طراحی کند.

نماینده کاشان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: اگر آنلاین باشد ما هر روز شهید هسته ای خواهیم داشت و معلوم است که ظریف با این مسئله مخالف است و قرار است جزئیات این بازرسی مورد توافق قرار بگیرد. ما سه ماه برای طراحی این جزئیات فرصت داریم.

بذرپاش گفت: این استفاده از تکنولوژی مدرن را نیز پاسخ ندادید و باید این مسائل اصلاح شود و اگر هنوز توافقی نکرده ایم پس چرا افتخار به برد می کنیم و حتما باید دوستان این دو خط سراسر ابهام و تفسیر پذیر درباره بازرسی ها را در توافق نهایی اصلاح کند. اگر همان چیز هایی که در ژنو پذیرفتیم اکنون پذیرفته بودیم برنده بودیم. اساس ما اعتماد نیست چراکه آژانس تا کنون به تعهدات خود عمل نکرده است و از طرفی مبنا برای ما راستی آزامایی است.

وی اشاره کرد: باید توافق نهایی بهترین نحو نگارش شود و در آینده به این بیانیه استناد می شود و ما نیز به تیم مذاکره اعتماد داریم اما نمی شود ضعف های آنها را بازگو نکنیم.

منصوری عنوان کرد: همه این بحث ها در راستای ابهام زدایی است و مردم باید به چند دلیل خوشحال باشند که غنی سازی ما با جانبازی مردم و هدایت های رهبر معظم انقلاب به رسمیت شناخته شده و قطعنامه های سازمان ملل پس از توافق نهایی لغو می شود و هیچ تأسیساتی متوقف و تعلیق نشده و تحریم های آمریکا متوقف می شود و از سوی دیگر تحقیق و پژوهش ها ادامه دارد. و اینها همه ارزشهایی است که این تیم برای ما آورده است.

این خبر پس از ارسال اولیه تکمیل شده است.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *