ضربه همافران به آمریکا/ هنوز بابایی‌ها در ارتش هستند/ برای «فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان» چالش ایجاد می‌کنند/ مسیر «ساخت هواپیمای جنگنده» را خوب طی کرده‌ایم/ خودکفایی امروز از برکات تحریم است/ خبر خوب از ««جت‌های آموزشی»

7:50 - 19 بهمن 1396
کد خبر: ۳۹۴۸۲۹
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
«آثار اقدام تاریخی همافران ارتش در بیعت با امام امت»،«وضعیت و جایگاه فعلی نیروی هوایی در میان نیروهای مسلح»ازجمله محورهای مصاحبه تفصیلی خبرگزاری میزان باسخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، «۱۹ بهمن ۱۳۵۷» یادآور اقدام حماسی و دلیرانه همافران نیروی هوایی ارتش در بیعت تاریخی با حضرت امام خمینی (ره) است. بیعتی که رژیم شاه را در شوک فرو برد و موجب شادی و مسرّت دوستداران اسلام و ایران شد.  بسیاری از تاریخ‌دانان و کارشناسان مسائل سیاسی، بیعت تاریخی همافران با بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را نقطه عطف و قوه محرّکه‌ای در مسیر به ثمر نشستن انقلاب اسلامی می‌دانند.
 
در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، خبرنگاری میزان با «فرمانده دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری» درباره «آثار اقدام تاریخی همافران ارتش در بیعت با امام امت»، «وضعیت و جایگاه فعلی نیروی هوایی در میان نیروهای مسلح»، «آخرین اقدامات دانشگاه هوایی شهید ستاری»، «خودکفایی نهاجا در ساخت تجهیزات نظامی» و همچنین «فعالیت‌های فرامرزی نیروی هوایی ارتش» به گفت­­‌وگو نشست.
 
امیر مهدی هادیان
سرتیپ دوم خلبان ستاد «مهدی هادیان» متولد ۱۱ دی‌ماه ۱۳۴۴ است. اصالتی طالقانی دارد و به‌دنیا آمده منطقه «هشتگرد» استان البرز است. او در سال ۱۳۵۶ همراه با خانواده ساکن کرج شد و تا امروز نیز در این شهر زندگی می‌کند. پس از پیروزی انقلاب و هنگامی که مقطع دبیرستان را به اتمام رساند،  در خرداد ۱۳۶۴ و در اثنای جنگ تحمیلی ارتش بعث علیه ایران، با هدف اینکه یک خلیان شکاری شود وارد «دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران» شد و به مدت ۳ سال در این دانشکده، دوره‌های تخصصی را با موفقیت طی می‌کند.
 
 ورود او به گردان‌های عملیاتی نیروی هوایی مصادف می‌شود با تصویب قطعنامه ۵۹۸ و به همین دلیل توفیق رزمندگی در دفاع مقدس را پیدا نمی‌کند. به پایگاه هوایی برادران شهید «دل‌حامد» در کنارک چابهار می‌رود و پس از آن به یگان‌های عملیاتی پایگاه هوایی بوشهر که بعد‌ها به «پایگاه هوایی شهید یاسینی» تغییر نام داد، وارد می‌شود.  از سال ۱۳۷۳ به کابین جلوی هواپیمای «اف ۴» می‌آید و تا سال ۱۳۸۸ با درجه «ستوان یکم» به‌عنوان «معلم خلبان هواپیمای اف ۴» انجام وظیفه می‌کند. در طول این سال‌ها، مأموریت‌های مختلف عملیاتی و همچنین مأموریت‌های بسیاری با محوریت «پرواز‌های آموزشی» انجام می‌دهد و در مانور‌ها و رزمایش‌ها و پرواز‌های عملیاتی و تاکتیکی حضوری جدی دارد.
 
«افسر عادی گردان پروازی»، «افسر عملیاتی گردان پروازی»، «فرمانده گردان آموزشی»، «جانشین عملیات»، «رئیس یکنواختی پایگاه»، «معاون عملیات پایگاه شهید نوژه همدان»، «سرپرست پایگاه شهید نوژه» بخشی از مسئولیت‌های او از سال ۷۳ تا ۸۸ است. در سال ۸۸ به‌عنوان فرمانده پایگاه هوایی شهید یاسینی بوشهر، مجدداً به بوشهر بازمی‌گردد و به مدت ۶ سال این مسئولیت را بر عهده می‌گیرد و از سال ۹۴ تا امروز نیز مسئولیت فرماندهی دانشگاه هوایی شهید ستاری نیروی هوایی ارتش را بر عهده دارد.  او در طول خدمت ۳۲ ساله‌اش در ارتش، از محضر شهدایی همچون شهید یاسینی، شهید صیاد شیرازی، شهید بابایی، شهید اردستانی، شهید ستاری و ... تلمّذ کرده است.

 گفت‌وگوی یک ساعته با امیر هادیان امیر جوان و در عین حال کهنه‌کار نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را می‌خوانید.
 
امیر مهدی هادیان
 
میزان: با عرض سلام؛ بخاطر وقتی که در اختیار قرار دادید، از شما تشکر می‌کنیم.

امیر هادیان: من هم خدمت شما و همکارانتان و همچنین مخاطبان ، سلام و خسته نباشید و خداقوت عرض می‌کنم.

میزان: با توجه به اینکه در ایام‌الله دهه مبارک فجر قرار داریم، چه خاطره ای از روز‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی دارید؟

امیر هادیان: بسم الله الرحمین الرحیم. در سال ۵۷ من ۱۳ ساله بودم و به خاطر دارم که همراه بزرگتر‌ها در تظاهرات‌ها شرکت می‌کردم. شور و شعف بسیاری در مردم وجود داشت. گفته می‌شد مدیر منطقه‌ای که مدرسه راهنمایی ما در آن قرار داشت، جزو نیرو‌های ساواک است. به همین خاطر انجام هرگونه حرکت انقلابی در مدرسه جسارت و شجاعت بسیار زیادی را می‌طلبید، آن هم برای یک دانش‌آموز دوره راهنمایی. اما ما نترسیدیم. حرکات انقلابی ما در کلاس با سر دادن شعار‌هایی علیه شاه خائن و ملعون و سپس شکستن قاب عکس او آغاز شد و همچنین به تعطیلی کشاندن مدرسه آغاز شد. با توجه به شرایط سنی آن زمان من و مباحث انضباطی حاکم بر مدارس که بسیار سختگیرانه بود، سرانجام توانستیم با عده‌ای از دانش‌آموزان و همراهی معلمان در تظاهرات حاضر شویم. آنقدر اشتیاق ما بالا بود که خستگی برای‌مان معنا نداشت.

۱۹ بهمن برای آبی‌پوشان نیروی هوایی، مایه «غرور» و «عزت» است
میزان: بسیاری از کارشناسان مسائل تاریخی، دیدار تاریخی همافران با امام خمینی (ره) در هشتمین روز ورود ایشان به خاک کشورمان را، نقطه عطفی در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌دانند. ویژگی‌های آن دیدار تاریخی از نظر شما در چه مواردی خلاصه می‌شود؟

امیر هادیان: روز‌های به‌یادماندنی در تاریخ سراسر حماسه ایران اسلامی زیاد است و «۱۹ بهمن ۱۳۵۷» نیز یکی از این روزهاست. به مرور و هرچه از ۱۹ بهمن ۵۷ می‌گذرد، عمق و تأثیرگذاری دیدار همافران با امام خمینی (ره) بیشتر نمود پیدا می‌کند. پیروزی انقلاب اسلامی ایران تحت هر شرایطی حتمی بود، اما آنچه غیرقابل کتمان است، این است که روز ۱۹ بهمن یک روز خاص و سرنوشت ساز در مسیر به ثمر نشستن انقلاب اسلامی ایران و یک نقطه عطف در مسیر دستیابی ملت به خواسته‌هایشان بود. خداوند متعال، توفیق و افتخار دیدار ۱۹ بهمن را نصیب کسانی کرد که از قبل، تعلق و دلدادگی خود را نسبت به آموزه‌های دینی و نهضت عاشورا اثبات کرده بودند. بدنه ارتش و آن کسانی که جرأت اظهارنظر خود را نداشتند، بعد از این دیدار جسارت بیشتری پیدا کرده و اظهار وجود کردند. حقیقتا روز ۱۹ بهمن برای آبی‌پوشان نیروی هوایی، مایه غرور و عزت است. یکی از بستگان نزدیک ما آن زمان جزو پرسنل نیروی هوایی بود. اتفاقا او هم جزو انقلابیون بود. از چند روز قبل‌تر از ۱۹ بهمن که درگیری گارد با بچه‌های نیروی هوایی آغاز شده بود، ما نسبت به سرنوشت او نگران بودیم. اما خوشبختانه اتفاق خاصی نیفتاد. با توجه به نظارت و کنترل شدید ساواک بر جامعه به خصوص بر نیرو‌های نظامی، انجام فعالیت‌های انقلابی در جایی مثل ارتش، شجاعت و جسارت بسیار زیادی را می‌طلبید. آن زمان مشخص نبود که انقلاب قطعاً به پیروزی می‌رسد و به همین دلیل است که می‌گوییم جسارت و شجاعت همافران در روز ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ ستودنی بود. شهید سپهبد «قرنی»، شهید «صیاد شیرازی» و شهید «نامجو»، از جمله امرای ارتش بودند که قبل از انقلاب، فعالیت سیاسی داشتند و در راستای براندازی نظام شاهنشاهی حرکت کردند. دلدادگی این عزیزان به آموزه‌های دینی و نهضت عاشورا، باعث شده بود که آن‌ها دست به انجام چنین ریسک بزرگی بزنند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، همواره حامی ارتش بودند. این دو انسان شریف و بزرگوار، همواره در برابر فتنه‌انگیزی‌ها و دسیسه‌هایی که برای انحلال ارتش چیده شده بود، مقاومت کردند.
 
امیر مهدی هادیان

آمریکا اصلا فکر نمی‌کرد که ضربه اصلی و کاری را از همافران بخورد
میزان: با توجه به اینکه همافران ارتش غالبا تحصیلکرده و دوره‌دیده آمریکا بودند، بیعت تاریخی آن‌ها با امام خمینی (ره) در هشتمین روز ورود ایشان به کشور «غیرمنتظره» بود. اینطور نیست؟


امیر هادیان: بله؛ درست است؛ اما این اتفاق برای آمریکا غیرمنتظره بود نه برای ما. روز ۱۹ بهمن پشت کردن به همه آنچه بود که آمریکایی‌ها و رژیم طاغوت به آن امید داشتند. اکثر همافران ارتش در آمریکا دوره‌های تخصصی خود را طی کرده بودند و همانطور که مستحضرید، یکی از پایه‌های سنگ‌بنای سرمایه‌گذاری آمریکا روی رژیم شاهنشاهی، ایرانیانی بودند که در آمریکا تحصیل کرده‌اند. به عقیده آمریکایی‌ها، نیرو‌های تربیت‌شده در آن کشور، خواسته یا ناخواسته با تفکر غربی مأنوس می‌شوند. آمریکا اصلا فکر نمی‌کرد که ضربه اصلی و کاری را از همافران بخورد. اما همافران ریشه مذهبی و نگاه سیاسی خود را پس از طی دوره در آمریکا از دست ندادند.

هنوز بابایی‌ها، دوران‌ها و اردستانی‌ها در نیروی هوایی ارتش هستند
میزان: نیروی هوایی امروز با نیروی هوایی روز ۱۹ بهمن ۵۷ که آن اقدام تاریخی را انجام داد و به اصطلاح «کمر رژیم شاه را شکست»، از حیث «فکری و اعتقادی» چه قرابت‌هایی دارد؟ شما امروز تا چه اندازه خود را پیرو و ادامه‌دهنده آن همافران می‌دانید؟

امیر هادیان: ۱۹ بهمن ۵۷ مسئولیتی «شرعی» و «اخلاقی» سنگینی را بر دوش نیروی هوایی گذاشت تا این نیرو هیچ کجا کم نگذارد. نسل امروز نیروی هوایی ارتش علی‌رغم آنکه نه جنگ را دیده و نه انقلاب را درک کرد‌ه‌اند، از حیث «فکری» و «اعتقادی» به آن نسلی که اقدام ارزنده ۱۹ بهمن را انجام داد، بسیار نزدیک است. من این نوید را به مردم عزیزمان می‌دهم که هنوز بابایی‌ها، دوران‌ها و اردستانی‌ها در نیروی هوایی ارتش هستند و در موقع لازم، بروز و ظهور پیدا می‌کنند. نیروی هوایی، نیرویی زنده و پویاست و رزمندگان این نیرو در رکاب حضرت آقا مشغول سعی و تلاش بی‌وقفه‌ای هستند. نسل جنگ، شرایط بسیار خاصی را پشت سر گذاشت و باید گفت که آن آدم‌ها برای همان روزگار بودند، اما امروز بچه‌های ما با بهره‌گیری از تجارب پیشکسوتان و علم و دانش روز، در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب حرکت می‌کنند.
 
امیر مهدی هادیان
بعد از حمله به «اچ ۳» نیروی هوایی با لقب «الهی» مزیّن شد
میزان: در میان نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، نیروی زمینی ارتش به نیروی «قهرمان»، نیروی دریایی به نیروی «راهبردی» و نیروی هوایی به نیروی «الهی» معروف است. دلیل به کار بردن پسوند «الهی» برای نیروی هوایی چیست؟


امیر هادیان: سابقه واژه پس‌زمینه «الهی» درباره نیروی هوایی که این نیرو را به عنوان «نیروی هوایی الهی» معروف کرده است، دیدار تاریخی همافران با امام خمینی (ره) و همچنین مأموریت‌های مهم این نیرو در طول دفاع مقدس به‌خصوص در سال ۵۹ از نقاط عطف تاریخ انقلاب اسلامی است. بعد از حمله به «اچ ۳»(پایگاه هوایی الوید در غرب عراق که فروردین 60 توسط فانتوم های نیروی هوایی ارتش منحدم شد) نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با لقب «نیروی الهی» از سوی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران مزیّن شد.

آمریکایی‌ها تصور نمی‌کردند بعد از خروج آنها، نیروی هوایی بتواند سرپا بماند
میزان: با توجه به تجهیزاتی که قبل از انقلاب، آمریکایی‌ها در اختیار نیروی هوایی ارتش قرار داده بودند، شاید برخی این تصور را داشتند که نیروی هوایی پس از خروج آمریکایی‌ها از ایران «فلج» شود. نظر شما در این خصوص چیست؟

امیر هادیان: نیروی هوایی ارتش قبل از پیروزی انقلاب اسلامی «تجهیزات‌محورترین نیرو در میان نیرو‌های مسلح ایران» بود. آمریکایی‌ها اولا هیچ‌گاه خیال نمی‌کردند که روزی از کشور ما خارج شوند و ثانیا هرگز نیز تصور نمی‌کردند که بعد از خروج آنها، نیروی هوایی بتواند سرپا بماند. افسران نیروی هوایی، «آموزش‌دیده» بودند، اما بسیاری از مسائل مربوط به تعمیر تجهیزات هواپیمایی و همچنین چگونگی استفاده از قطعات مختلف جنگنده را آموزش ندیده و دریافت نکرده بودند. به فضل الهی، امروز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بحث جهاد خودکفایی «السابقون السابقون» است. ۴۰ سال است که از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد و غرش هواپیما‌های نیروی هوایی همچنان صدای روح‌انگیز حفاظت از آسمان میهن اسلامی‌مان است. اینکه امروز صد‌ها فروند هواپیمای جنگنده و ترابری همچنان در آسمان نیلگون جمهوری اسلامی ایران به صورت روزانه انجام مأموریت می‌کنند، برای آمریکایی‌ها بسیار معنی‌دار است.  ما خودمان اذعان داریم که دشمن در بحث تکنولوژیکی از ما جلوتر است، اما این را هم می‌دانیم آنچه سرنوشت صحنه نبرد را رقم می‌زند، «نیروی انسانی» است. وجه تمایز ارتش و نیرو‌های مسلح ما با سایر نیرو‌های مسلح در جهان را باید در مباحث ارزشی و اعتقادی نیرو‌های انسانی ما جست‌وجو کرد. آنچه امروز در یمن، سوریه، لبنان و عراق می‌گذرد و ما آن را می‌بینیم، گویای این است که علی‌رغم همه دارایی‌های دشمن در بحث «هواوفضا» و «سیستم‌های اطلاعاتی و شنود» و «تجهیزات نقطه‌زن» و «پرنده‌های پیشرفته»، آن‌ها نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند. امروز «توانمندی‌های هوشمندانه نظامی ما» در کنار «مباحث اعتقادی رزمندگان‌مان» نقشه‌های دشمن را خنثی کرده است. شک نکنید که آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از همسایگان ما از جمله رژیم ملعون آل‌سعود، اگر احساس می‌کردند که توانمندی ضربه زدن به ایران را دارند، لحظه‌ای درنگ نمی‌کردند. کمانکه در جنگ ناهمتراز سوریه نیز آمریکایی‌ها هرگز سعی نمی‌کردند و نمی‌کنند که با بچه‌های ما رویارویی مستقیمی داشته باشند.
 
امیر مهدی هادیان

هدف اصلی جنگ نرم «سرپنجه‌های قدرت کشور» است
میزان: مهمترین چالش پیش روی شما در دانشگاه هوایی شهید ستاری چیست؟

امیر هادیان: امروز «جنگ نرم» با هجمه بسیار زیادی علیه ما در جریان است. زمانی که من در سال ۶۴ وارد ارتش شدم با زمان امروز بسیار متفاوت است. ما امروز در جامعه‌ای دانشجوها را می پذیریم که هجمه فرهنگی دشمن در فضای مجازی به شدت حاکم است. هدف جنگ نرم در ظاهر، مردم جامعه است، ولی هدف اصلی «سرپنجه‌های قدرت کشور» هستند. نمی‌توانیم منکر تهدیدات جنگ نرم باشیم، اما سعی می‌کنیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و خروجی‌های‌مان از دانشگاه نیروی هوایی شهید ستاری در شأن ارتش آقا امام زمان (عج) باشند.

تحلیل جزء به جزء جنگ‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در ۲ دانشگاه نظامی ایران
میزان: آیا در دانشگاه هوایی شهید ستاری، جدیدترین اتفاقات و جزئیات جنگ‌های نیابتی منطقه برای دانشجویان شرح داده می‌شود؟

امیر هادیان: یقینا؛ ببینید، امروز شرایط نبرد‌ها «سیال» شده و جنگ هر روز به شکل جدیدی بروز و ظهور پیدا می‌کند. «دانشگاه عالی دفاع ملی» و همچنین «دانشگاه فرماندهی و ستاد» ۲ نهاد علمی_نظامی کشور هستند که جنگ‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را «به جدّ» و «جزء به جزء» تجزیه و تحلیل می‌کنند. ما نیز در دانشگاه هوایی شهید ستاری به هنگام بررسی عملکرد نظامی هشت سال دفاع مقدس، مقایسه‌هایی را با جنگ‌های نیابتی منطقه و همچنین جنگ افغانستان و اتفاقاتی که در یمن در حال رخ دادن است، انجام می‌دهیم. دانشجویان ما باید با آخرین وضعیت غرب آسیا، تجهیزاتی که در این منطقه در اختیار کشورهاست و همچنین جدیدترین شیوه‌های نبرد و رزم تاکتیکی، آشنا و آگاه شوند.
 
امیر مهدی هادیان
نقش موثر دانشگاه هوایی شهید ستاری در ساخت جنگنده «صاعقه»
میزان: مشارکت نیرو‌های دانشگاه هوایی شهید ستاری در ساخت جنگنده «صاعقه» چگونه بود؟


امیر هادیان: ساخت جنگنده «صاعقه» کار مشترکی بود که درصد بالایی از کار آن توسط نیروی هوایی و دانشگاه شهید ستاری انجام شد. بچه‌های ما در دانشگاه هوایی شهید ستاری در بحث ساخت این جنگنده که امروز در یگان‌های عملیاتی مشغول فعالیت است، حضوری جدی داشتند و در کنار عوامل جهاد خودکفایی نهاجا و سایر نیرو‌های صنایع هوانوردی، نقش موثری ایفا کردند. نیرو‌های دانشگاه هوایی شهید ستاری علاوه بر مشارکت در ساخت «صاعقه»، در ساخت انواع پرنده‌های دیگر نیز مشارکت داشته و دارند. الحمدلله امروز موردی را سراغ نداریم که حرفی از صنعت هوانوردی به ویژه در حوزه ساخت هواپیمای سنگین یا نیمه سنگین یا بهباد باشد و نیرو‌های دانشگاه هوایی شهید ستاری (اعم از محصلان و فارغ‌التحصیلان) در آن حضور نداشته باشد.

خودکفایی امروز در حوزه دفاعی یکی از برکات تحریم است
میزان: برای ما کمی در خصوص شرایطی که برای نیروی هوایی ارتش به لحاظ تحریم از سوی دشمنان پیش آمد توضیح دهید. آیا ما امروز در نیروی هوایی خودکفایی هستیم؟

امیر هادیان: تکنولوژی ساخت هواپیمای جنگنده در دنیا در انحصار آمریکا و روسیه است. آنقدر هزینه‌های این کار بالاست که ما می‌بینیم خود کشور‌های صاحب این تکنولوژی نیز، هواپیماهایشان را خیلی دیرتر از موعد مقرر از رده خارج می‌کنند و مرتباً با بهینه‌سازی و اورهال هواپیماهایشان سعی می‌کنند مدت بیشتری را از آن استفاده کنند. «اتحادیه اروپا» و «چین» هم هواپیمای شکاری می‌سازند، اما بسیاری از قطعات آن را وارد می‌کنند. حتی خود آمریکایی‌ها هم بعضی از قطعات مربوط به ساخت جنگنده را از اتحادیه اروپا می‌گیرند. این امکان تبادل و خرید برای آن‌ها وجود دارد، اما برای ما نه. امروز دشمنان به شدت مراقبت می‌کنند که هیچ‌گونه تکنولوژی و فناوری به کشور ما وارد نشود؛ همچنین در برابر فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان ما نیز چالش ایجاد می‌کنند. با این وجود، ما دستهای‌مان را روی پا‌های خود گذاشته و با «یا علی» مردانه‌ای که گفته‌ایم به پیش می‌رویم. واژه تحریم شاید چند سالی باشد که به گوش مردم کشورمان آشنا شده، اما ارتش و نیروی هوایی از بدو وقوع انقلاب تاکنون در شرایط تحریم به سر برده است. خودکفایی امروز در حوزه دفاعی یکی از برکات تحریم است. انسان همیشه در محدودیت و شرایط اضطراری است که به فکر بقای خودش می‌افتد. بسیاری از فناوری‌های ساخت هواپیمای جنگنده، امروز احصا شده و بسیاری از قطعاتی که حتی فکر ساخت آن را هم در داخل نمی‌کردیم الحمدالله به دست توانمند متخصصان داخلی تولید شده است. هرگز دشمنان ما فکر نمی‌کردند که ما در مباحث نظامی به این سطح از علم و فناوری برسیم که هواپیمای سبک و نیمه سبک و جت آموزشی را بتوانیم خودمان تولید کنیم.
 
امیر مهدی هادیان
ساخت هواپیمای جنگنده برای ما یک ضرورت است
میزان: چندی پیش امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، از ساخت یک هواپیمای جنگنده خبر داد. چقدر این اقدام را لازم و ضروری می‌دانید؟


امیر هادیان: نیروی هوایی به‌عنوان نیرویی که مسئولیت پشتیبانی نیرو‌های سطحی را دارد و خود نیز به تنهایی می‌تواند سرنوشت جنگ را تعیین کند، از اهمیت بسیار بالایی در میان نیرو‌های مسلح برخوردار است. ساخت هواپیمای جنگنده نیز امروز برای ما یک ضرورت است و فرمانده معظم کل قوا بر روی این موضوع عنایت بسیار خاصی دارند و دستورات خاصی را نیز در همین رابطه صادر کرده‌اند. گوشه‌ای از این فعالیت‌ها نیز گاهاً به گوش مردم می‌رسد و بخشی از اقدامات نیز رسانه‌ای نمی‌شوند. ساخت یک هواپیمای جنگنده، پروسه‌ای بسیار خاص دارد. چه در بحث موتور، چه در بحث پیشران و ...؛ ما نیز تاکنون این مسیر را خوب آمده‌ایم. مسلماً آمریکا و روس‌ها این مسیر را در دو دهه و سه دهه و چهار دهه طی نکرده‌اند. نیروی هوایی ارتش و دانشگاه هوایی شهید ستاری، امروز در بحث «طراحی» حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و در این زمینه مدعی است. ضمن آنکه نگهداری هواپیما شرایط بسیار خاصی دارد. یک قطعه کوچک می‌تواند یک هواپیمای غول‌پیکر (چه جنگنده و چه ترابری) را زمین‌گیر کند. قطعات هواپیما شامل هزاران ریزقطعه هستند که نبود هرکدام از آن‌ها به تنهایی می‌تواند هواپیما را زمین‌گیر کند. امروز ما در صنعت داخلی به این توانمندی رسیده‌ایم که بسیاری از این هزاران قطعه را خودمان تولید کنیم. این قطعات از طراحی‌های خود متخصصان و همچنین روش مهندسی معکوس به‌دست آمده است. یک زمان چندین کامپیوتر در هواپیما‌های «اف ۴» و «اف ۵»، کار «سیمیلاتور» را انجام می‌دادند، اما به لطف خدا امروز ما تکنولوژی ساخت سیمیلاتور را به‌دست آوردیم و کامپیوتر‌هایی که آن همه عریض و طویل بودند را به مجموعه‌هایی بسیار کوچک تبدیل کرده‌ایم.

لزوم همکاری اجزای مختلف صنعت هوانوردی برای ساخت جنگنده
میزان: سایر دستگاه‌هایی که باید برای ساخت جنگنده به کمک نیروی هوایی ارتش بیایند، این اقدام را به خوبی انجام می‌دهند؟

امیر هادیان: ببینید، در بحث ساخت هواپیما، صنعت کشور باید به کمک نیروی هوایی بیاید. متاسفانه گاهاً اینطور وانمود می‌شود که یک جنگنده حتما باید توسط نیروی هوایی ساخته شود. ما این گزاره را تصحیح می‌کنیم و معتقدیم که اجزای مختلف صنعت هوانوردی که محور اصلی آن نیروی هوایی و دانشگاه هوایی است در کنار سایر صنایع مکانیک، الکترونیک و الکترومکانیک، باید جمع شوند و همکاری کنند تا بتوانند یک جنگنده بسازند.

خبرهای خوب در حوزه «جت‌های آموزشی»
میزان: جدیدترین دستاورد‌ نیروی هوایی ارتش چه خواهد بود؟

امیر هادیان: ان‌شاء‌الله در آتیه نه چندان دور، در حوزه «جت‌های آموزشی» خبر‌های خیلی خوبی را خواهید شنید.
 
امیر مهدی هادیان
تجارب جنگ‌های منطقه‌ای را به دست آورده‌ایم
میزان: اگر امروز شرایطی مشابه جنگ تحمیلی پیش بیاید و دشمن یک جنگ جدید را بر ما تحمیل کند، پاسخ نیرو‌های مسلح ایران چگونه خواهد بود؟


امیر هادیان: آمریکا و استکبار جهانی بیش از ایرانیان، از دلدادگی ما نسبت به ارزش‌ها و باورهایمان آگاه هستند؛ آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که اگر اتفاقی در حوزه جنگ سخت بخواهد رخ دهد، همان شرایط ۸ سال دفاع مقدس به مراتب قوی‌تر از سوی ما برای آن‌ها پیش خواهد آمد. چراکه ما امروز علاوه بر تجارب دفاع مقدس، تجارب جنگ‌های منطقه‌ای را نیز پیدا کرده‌ایم.

میزان: برای ما در خصوص حضور نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سوریه بیشتر توضیح دهید؛ البته تا جایی که مقدور است.


امیر هادیان: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در جریان فتح‌الفتوح سوریه، نقش مؤثری ایفا کرد. اگر عملکرد نیروی هوایی و به ویژه نیرو‌های «ترابری»، «پشتیبانی» و «رزم در شرایط خاص» نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سوریه نبود، مطمئناً وضعیت جنگ در این کشور سرنوشت دیگری داشت. خداوند، وجود پرافتخار سردار «حاج قاسم سلیمانی» را حفظ کند. نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امروز برابر سلسله مراتب اگر ضرورتی پیش بیاید، آمادگی انجام مأموریت را به صورت کامل دارد.

میزان: فیلم سینمایی «به وقت شام» که راجع به دلاوری‌های خلبانان ایرانی در سوریه است را دیده‌اید؟

امیر هادیان: خیر؛ هنوز موفق نشدم این فیلم را ببینم. زمانی که تصمیم به ساخت این فیلم گرفته شد، با نیروی هوایی نیز صحبت‌هایی صورت گرفت.
 
امیر مهدی هادیان
دیدارهای دانشجویان جدیدالورود و فارغ‌التحصیلان دانشگاه شهید ستاری به فرمانده معظم کل قوا
میزان: برنامه دیدار دانشجویان دانشگاه شهید ستاری با رهبر معظم انقلاب اسلامی به چه شکل است؟


امیر هادیان: دانشجویان «دانشگاه هوایی شهید ستاری» هرساله هم در بدو ورود به دانشگاه و هم در هنگام فارغ‌التحصیلی، در محضر مقام معظم رهبری شرف‌یاب شده و از نکات و توصیه‌های پدرانه و هوشمندانه معظم‌له بهره‌مند می‌شوند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *