آیا میدانید؛ درک مطلب ربات ها از انسان بیشتر است؟!

23:43 - 27 دی 1396
کد خبر: ۳۸۸۱۳۱
در سال های اخیر هوش مصنوعی به چندان سطحی رسیده که توانایی‌های ذهنی انسان را به چالش کشیده و در آخرین مورد نیز در درک مطلب از انسان پیشی گرفته است.

به گزارش گروه فضای مجازی ، سال قبل هوش مصنوعی Deep Blue کمپانی IBM در مسابقه شطرنج بر «گری کاسپاروف» افسانه ای غلبه کرد و این آغاز راهی بود که توسط الگوریتم هوشمند گوگل با غلبه بر قهرمان بازی ژاپنی «گو» ادامه پیدا کرد.

این پدیده حالا به زمینه های غیر ورزشی نیز کشیده شده است. به گزارش «بلومبرگ» کمپانی های مایکروسافت و علی بابا الگوریتم هایی را توسعه داده اند که هفته گذشته در آزمون درک مطلب دانشگاه استنفورد موفق به شکست انسان شده اند.

آیا میدانید؛ درک مطلب ربات ها از انسان بیشتر است؟!

آزمون SQuAD دانشگاه مذکور که یکی از معتبرین معیارهای سنجش دقت الگوریتم های هوش مصنوعی محسوب می شود، شامل 100 هزار سوال از مقالات مختلف ویکی پدیا است و الگوریتم باید بتواند پاسخ درست را از متن ارائه شده پیدا کند.

بالاترین امتیازی که تا کنون انسان ها در این سیستم کسب کرده اند 82.3 بوده، با این حال الگوریتم علی بابا با شکستن رکوردهای قبلی موفق به کسب 82.44 امتیاز شده و در صدر جدول قرار گرفته است.

دقیقا یک روز بعد از این ماجرا مایکروسافت نیز سیستم خود را تست کرده که این الگوریتم نیز با کسب 82.65 امتیاز بالاتر از هوش انسانی قرار گرفته است.

آیا میدانید؛ درک مطلب ربات ها از انسان بیشتر است؟!

هدف از توسعه چنین آزمون هایی کمک به هوش مصنوعی برای پردازش مقادیر عظیمی از داده و یافتن پاسخ درست است. «لو سی»، از متخصصان ارشد علی بابا در این باره می گوید:

با پردازش بهتر داده الگوریتم ها سوالاتی مانند «چرا باران می بارد؟» را با دقت بالاتری پاسخ می دهند.

او معتقد است که فناوری این الگوریتم ها را می توان در نرم افزارهایی مانند سرویس های آنلاین راهنمای مشتری یا پاسخ به سوالات علمی و پزشکی بدون نیاز به دخالت انسان به کار برد.

منبع: جام‌جم آنلاین 

 

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *