چاق ها دندان های سالم تری دارند

18:15 - 21 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۷۰۱۵
پژوهش های جدید نشان می دهد داشتن رژیم غذائی مناسب در کنار سلامت و بهداشت دهان و دندان تاثیر به سزائی در پیشگیری از چاقی در کودکی داشته و سبب افزایش سطح سلامت افراد در سنین بالاتر می شوند.

به گزارش گروه فضای مجازی ، موضوع اضافه وزن کودکان را می توان یکی از اصلی ترین دغدغه های والدین دانست که تمرکز اصلی خود را بر ممنوعیت مصرف نوشیدنی های قند دار و غذاهای مضر از قبیل فست فودها و تنقلات مضر قرار داده اند اما در این میان پژوهشگران اعتقاد دارند که موضوع سلامت و بهداشت دهان و دندان ها نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

داشتن رژیم غذای خوب و بهداشت دهانی باعث افزایش عزت نفس، روابط بهتر با دوستان و مشکلات عاطفی کمتر می شود. در عوض، والدینی که سعی می کنند رژیم غذائی فرزندان خود را تغییر دهند و از آنها سؤال کنند کمتر در دوران کودکی بخورند می توانند پیامدهای جدی مشکلات اضافه وزن در سنین بالاتر مشاهده کنند.

 

در این مطالعات مشخص شد که ارتباط مستقیمی بین سلامت و بهداشت ضعیف دهان و دندان و افزایش شاخص توده بدنی وجود دارد که منجر به افزایش میزان چربی در بدن افراد می شود.

 

لوئیس آرویدسون (Louise Arvidsson) از پژوهشگران دانشگاه گوتنبرگ سوئد در این رابطه گفت: «وزن می تواند موضوع مهم و بسیار حساسی باشد اما شما نباید تنها به این موضوع از نظر رفتارهای تغذیه و خوردن نگاه کنید بلکه برای بررسی دقیق تر موضوع، باید به آن از زاویه متفاوتی همچون بهداشت و سلامت دهان و دندان نگریست.»

 چاق ها دندان های سالم تری دارند

سوالی که در این میان مطرح می شود این است که داشتن یک یک رژیم غذائی سالم تا چه حد می تواند بر سلامت کودکان تاثیر داشته باشد و توجه بسیار زیاد به فعالیت های بدنی و سلامت روحی در کودکان بسیار حیاتی است اما در این میان توجه به رژیم غذائی، بیش از حد پر رنگ شده و به عنوان مهمترین موضوع در این زمینه محسوب می شود. 

 

در این مطالعات، پژوهشگران به بررسی عادات غذائی، چربی بدنی و سلامت دهان و دندان 271 کودک پرداختند. در ادامه، قد، وزن و غذاهای مصرفی این کودکان تحت نظر قرار گرفته و در شیوع میکروارگانیسم های کاهنده در بزاق آن ها بررسی شد. در نتیجه این مطالعات مشخص شد کودکانی که در بزاق خود میزان بیشتری از باکتری ها و میکرو ارگانیسم ها را دارند، توده بدنی بزرگتری داشته و عادات غذائی آن ها نیز چندان مناسب نیست.

 

به این کودکان پیشنهاد شد غلات کامل را در رژیم غذائی خود افزوده و روزانه 400 تا 500 گرم از این مواد را مصرف کرده و همچنین به طور روزانه سبزیجات و میوه نیز دریافت کرده و دستکم دوتا سه بار در هفته ماهی بخورند. در رژیم غذائی این افراد از مصرف شکر و قند و چربی نیز کاسته شد. پژوهشگران در این مطالعات دریافتند که داشتن رژیم غذای خوب و بهداشت دهانی باعث افزایش عزت نفس، روابط بهتر با دوستان و مشکلات عاطفی کمتر می شود. در عوض، والدینی که سعی می کنند رژیم غذائی فرزندان خود را تغییر دهند و از آنها سؤال کنند کمتر در دوران کودکی بخورند می توانند پیامدهای جدی مشکلات اضافه وزن در سنین بالاتر مشاهده کنند.

 

 

 

منبع: سیناپرس



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *