تخریب شهر تاریخی نمرود به دست داعش + عکس

12:41 - 15 اسفند 1393
کد خبر: ۳۵۷۲۰
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
خبرگزاری میزان: دولت عراق اعلام کرد داعش تخریب شهر تاریخی نمرود را آغاز کرده است.

: دولت عراق اعلام کرد داعش تخریب شهر تاریخی نمرود را آغاز کرده است.

به گزارش گروه سیاسی به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت گردشگری و آثار تاریخی عراق در صفحه رسمی فیس بوک خود نوشت داعش به شهر تاریخی نمرود حمله و این شهر را با بلدوزر و ماشین آلات سنگین تخریب کرد.


یک مقام سازمان میراث فرهنگی عراق این خبر را تایید و اعلام کرد تخریب شهر روز پنجشنبه آغاز شد و تاکنون مشخص نیست چه میزان از شهر ویران شده است.


شهر تاریخی نمرود که نگین تمدن آشوری شناخته شده است در قرن 13پیش از میلاد مسیح و در حاشیه رود دجله حدود 30 کیلومتری جنوب شرق موصل بنیان گذاشته شد.


عبدالامیر حمدانی باستان شناسی عراقی از دانشگاه استونی بروک می گوید: آنها قصد دارند میراث فرهنگی عراق را از بین ببرند و شهر حضر در استان نینوا که بیش از دو هزار سال قدمت دارد و در فهرست میراث تاریخی یونسکو ثبت شده است مقصد بعدی داعش خواهد بود. 


به دنبال کشف جواهرات و سنگ های قیمتی در نمرود در سال 1988 ، این شهر یکی از بزرگترین کشفیات باستان شناسی قرن بیستم شناخته شد.


این جواهرات پیش از آنکه از انظار عمومی ناپدید شود یک دوره زمانی کوتاه در موزه ملی عراق به نمایش درآمد و در سال 2003 در ساختمان بانک مرکزی این کشور پیدا شد.


اکثر اشیای قیمتی این شهر مدتهاست که به موزه های شهر موصل عراق ، پاریس ، لندن و دیگر شهرها انتقال داده شده است.


تخریب شهر نمرود یک هفته پس از آن صورت گرفت که داعش ویدئویی را منتشر کرد که نشان می داد اعضای این گروه در حال تخریب اشیای قیمتی در موزه موصل هستند.


داعش ماه ژوئن در عملیاتی گسترده استان نینوا که شهرهای نمرود و موصل در این استان واقع شده است اشغال کرد.


این گروه همچنین آثار تاریخی مناطق تحت کنترل خود را نیز تخریب کرده و بسیاری از اقلیت های مذهبی را هدف حمله قرار داده است.


موزه ملی عراق در بغداد به دنبال 12 سال تلاش بی وقفه برای بازگرداندن نزدیک به یک سوم اشیای قیمتی غارت شده این کشور در تهاجم نظامی آمریکا ، به طور رسمی 28 فوریه بازگشایی شد.


هلاکت شماری از سرکرده های داعش


نیروهای مردمی و ارتش عراق ضمن ادامه پیشروی های خود در چارچوب عملیات آزادسازی موصل، شش تن از سرکرده های داعش را به هلاکت رساندند.


شش تن از سرکرده های داعش در درگیری های صلاح الدین به دست نیروهای مردمی کشته شدند.


نیروهای عراقی گلوله باران مواضع داعش را در داخل تکریت آغاز کردند. فرمانده پلیس فدرال نیز از انجام سومین مرحله آزادسازی استان صلاح الدین خبر داد.


موسی الدیرانی گزارشگر المیادین گفت: فرمانده پلیس فدرال عراق از انجام سومین مرحله عملیات صلاح الدین خبر داد و افزود نیروهای امنیتی به اطراف مناطق الدور و البوعجیل رسیده اند. نیروهای عراقی و نیروهای داوطلب مردمی در چارچوب عملیات آزادسازی تکریت به مناطق اطراف این شهر رسیده اند. فرمانده پلیس فدرال به ریاست رائد جوده مرحله سوم عملیات آزادسازی موصل را اعلام کرد. از زمان آغاز عملیات، هزار و پانصد کیلومتر مربع از مناطق آزاد شده است و برای تکمیل عملیات باید هفت هزار کیلومتر مربع دیگر از دست داعش آزاد شود.


محمد سالم الغبان وزیر کشور عراق گفت: بر اساس برنامه تدوین شده باید به سمت پنج محور عملیات پیشروی کنیم. بسیاری از اهداف تحقق پیدا کرده است و پیشروی ما برای تعقیب تروریست ها با همکاری و مشارکت نیروهای امنیتی و مردمی و ارتش عراق و پشتیبانی نیروی هوایی عراق ادامه دارد. درگیری ها ادامه دارد و دشمن دچار سردرگمی و فروپاشی شده است.


در ادامه گزارش آمده است: ارتش عراق مواضع داعش در داخل تکریت را گلوله باران کرد. درگیری ها در شرق و جنوب و غرب تکریت متمرکز شده است. حدود بیست و پنج هزار نیرو اعم از نیروهای ارتش، مردمی و امنیتی در این عملیات حضور دارند. آزادی تکریت ضربه ای سنگین به داعش به شمار می رود زیرا این شهر را یکی از مهمترین پایگاه های نظامی و لجستیکی خود می داند. عملیات آزادسازی صلاح الدین راه را برای آزادسازی الانبار و عملیات بزرگ در موصل باز می کند.


گزارشگر افزود: از سوی دیگر داعش به فشارهای سنگین ارتش عراق در استان صلاح الدین اذعان کرد و آن را انتقامجویانه دانست و برای جلوگیری از پیشروی ارتش، حملات انتحاری خود را از سر گرفت.


آزادی بخش هایی از فرودگاه الدور


یکی از فرماندهان نیروهای مردمی از آزادی بخش های مهمی از فرودگاه شهر الدور در شرق تکریت خبر داد.


شیخ خالد عبدالله الجباره روز جمعه اعلام کرد بخش های مهمی از فرودگاه «الدور» در شرق تکریت آزاد شد.


وی به پایگاه خبری السومریه نیوز گفت: نیروهای عراقی مورد حمایت تانک ها توانستند بخش های مهمی از فرودگاه الدور واقع در «جلام البوعجیل» را آزاد کنند و عملیات آزادسازی به زودی روی خواهد داد.


جباره افزود: چهارراه البوعجیل اکنون هدف آتش نیروهای عراقی قرار دارد و نیروهای مردمی عشایر صلاح الدین به همراه برای آزادسازی استان صلاح الدین تلاش می کنند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *