ترامپ درباره توافق هسته‌ای تعهدات غیرمسئولانه داده است/همراهی طرف‎های دیگر توافق هسته‎ای با آمریکا بعید است

7:30 - 16 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۵۳۳۱
پایگاه «بوستون گلوب» ضمن اشاره به مواضع دونالد ترامپ درباره توافق هسته‌ای می‌نویسد: همانگونه که جیمز متیس می‌گوید ماندن در توافق هسته‌ای به نفع آمریکاست و ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی خود درباره این توافق وعده‌های واهی داده است.

ترامپ درباره توافق هسته‌ای وعده‌های واهی داده است/مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای غیرممکن استبه گزارش گروه بین‌الملل ، پایگاه «بوستون گلوب» ضمن اشاره به مواضع ترامپ درباره توافق هسته‌ای می‌نویسد: همانگونه که جیمز متیس می‌گوید ماندن در توافق هسته‌ای به نفع آمریکاست و ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی خود درباره این توافق وعده‌های واهی داده است.

بوستون گلوب ضمن اشاره به اظهارات اهیر جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در جلسه استماع روز سه‌شنبه سنا که در پاسخ به سوال سناتور آمریکایی، ماندن در توافق هسته‌ای را به نفع آمریکا توصیف کرده بود می‌نویسد: لحن این سخن کمتر کلیدی بود اما اهمیت آن غیر قابل اشتباه است. 

«جیمز متیس»، وزیر دفاع و ژنرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا اخیرا در جلسه استماع سنا حاضر شده و به این سوال که آیا در حال حاضر حفظ توافق هسته‌ای در راستای منافع ملی آمریکاست، پاسخ مثبت داد.

بوستون گلوب در ادامه این گزارش به اظهارات هفته گذشته «جوزف دانفورد»، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، اشاره کرده و می‌نویسد که دانفورد نیز اعلام کرد که ایران « مفاد توافق هسته‌ای» را نقض نکرده است.

این پایگاه آمریکایی افزود: مشکل ترامپ این است که در دوران مبارزات انتخاباتی تعهدات غیرمسئولانه درباره توافق هسته‌ای داده و وعده‌های واهی درباره پایان دادن  به این توافق اعلام کرده است، وی در حال حاضر با اصرار بر بازبینی گسترده‌تر بر رفتار ایران به دنبال حفظ وجهه دولت خود است حتی زمانی که بنا به گفته منابع دولت، قرار است تصمیم‌گیری در این باره را به کنگره واگذار کند.

در ادامه این گزارش آمده است: تمامی این مسائل نباید دو حقیقت مهم را پنهان کنند؛ 1. توافق هسته‌ای تمام جنبه‌های رفتار ژئوپولیتیک ایران را در  برنمی‌گیرد و تنها شامال یک جنبه مهم است: ایران نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد. 2. درباره اصرار ترامپ برای بازگشت به میز مذاکره در راستای توافقی سختگیرانه‌تر؛ بسیار بعید به نظر می‌رسد که ترامپ بتواند دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای مانند انگلیس، فرانسه، آلمان و چین را متقاعد به همراهی با آمریکا در این زمینه کند.

بوستون گلوب در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: برخلاف تنش زیادی که با کره شمالی دارد، آمریکا در برابر ایران در وضعیت نسبتا پایداری قرار دارد و ایران همانگونه که تعهد کرده 97 درصد از اورانیوم غنی شده خود را از کشور خارج کرده است، 13 هزار سانتریفیوژ را از کار انداخته و تغییراتی در رآکتور آب سنگین اراک ایجاد کرده است.

 

 

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *