اثر نقاشی «به‌زودی لشکر شهدا» رونمایی شد

16:00 - 12 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۴۶۳۰
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
دومین تابلو عبدالحمید قدیریان با موضوع شهید حججی در حوزه هنری رونمایی شد. این پنجمین تابلوی نقاشی هنری است که در وصف شهید حججی از سوی اساتید این عرصه توسط مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری رونمایی می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، تابلوی دیگری از عبدالحمید قدیریان با موضوع وصف شهید حججی در حوزه هنری با حضور محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، دکتر مجید شاه‌حسینی منتقد سینمایی، عبدالحمید قدیریان، احمدرضا دالوند و جمعی از اهالی رسانه و علاقه‌مندان رونمایی شد.

قدیریان درخصوص تابلو خود به صورت لوحی که در کنار آن نصب است با تیتر «شهید حججی حجتی برای ما است» این‎‌گونه نوشته است:

«شهادت شهید حججی، یک آیه الهی است، نباید به سادگی از کنارش عبور کرد، زیرا عبور از کنار آیات الهی و اعراض از آن‌ها با رسم مواجه شدن با آیات الهی مغایرت دارد.

خداوند در سوره احزاب «جُنُودًا لَم تَرَوها» از لشکریانی یاد می‌کند که دیده نمی‌شوند. لشکریانی که در طول تاریخ کارهای بزرگی انجام داداه‌اند، اما هیچ‌گاه دیده نشده‌اند...

شهید حججی قلب‌ها را تسخیر کرد و اثر‌گذاری وسیعی گذاشت. این تاثیرگذاری فردی است اما ان‌شاءالله حاکی از شروع تاثیرگذاری لشکر شهدا به صورت جمعی باشد.»

وی پیش از رونمایی تابلو، میان جمع حاضر در این برنامه قرار گرفت و گفت: با وقایعی که برای شهید حججی صورت گرفت، موقعیت خوبی برای هنرمندان جهت دعوت عمومی مردم به حس فضای روح‌نواز این شهید بزرگوار به وجود آمد.

قدیریان در ادامه افزود: من دو تابلو مربوط به شهید حججی کشیدم. اما همین‌جا اعلام می‌کنم که منظور من شخص شهید حججی به تنهایی نیست. شهید حججی نمادی از فعالیت‌های یک شخص در راستای برنامه‌های الهی است. ما شهدای بسیاری همانند ایشان داریم که هر کدام به نحوی ارزشمندی خودشان را دارند.

وی ادامه داد: من سعی کردم با فضایی که شهید حججی در میان مردم آورد به نقاشی بپردازم. هدف اصلی من در طراحی این دو اثر دعوت مردم برای تماشای بیشتر آسمان و آدم‌های آسمانی است.

این هنرمند انقلابی و ارزشی در ادامه گفت: یکی از بحث‌هایی که ما در پیشبرد مسائل فرهنگی کم داریم، بحث نگاه به آسمان است. نگاه به آسمان تنها به عنوان فضای لطیف شاعرانه نیست بلکه منظور تاثیرگذاری آسمان است؛ چرا که شهید حججی با آسمانی شدنش باعث تحولی فرهنگی در جامعه شد. ما باید یاد بگیریم که در دنیا به آسمان و آدم‌های آسمانی‌اش فکر کنیم و با آن ها زندگی کنیم. فراموش نکنیم که توجه به مردان آسمانی در راستای اسلام فضای جامعه را آماده فرج آقا امام زمان(عج) خواهد کرد.

شجاعی: اُنس انقلاب اسلامی ایران با شهدا همیشگی است

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری نیز ضمن قدردانی از حضور مدیران، مسئولین، اصحاب رسانه و علاقه‌مندان به هنر در این رونمایی گفت: پنج تابلو تاکنون در این نمایشگاه رونمایی شده و به معرض دید علاقه‌مندان درآمده است که همگی به شهید حججی مربوط است. همان‌طور که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند شهید حججی، حجتی بر ما بود. شهدای مدافع حرم اتفاقات بزرگی را رقم زدند. درنتیجه نشانه‌‌ای لازم بود تا بزرگواری‌های شهدای مدافع حرم نشان داده شود. یکی از آن نشانه‌ها شهادت مظلومانه شهید حججی در عین حفظ صلابت و عزتمندی ایشان است. شهادت این عزیز بزرگوار نشانه و گواه خوبی برای همه ما بود.

شجاعی افزود: انقلاب اسلامی ایران همیشه با شهدا مانوس بوده است؛ چرا که در دور‌ه‌ای سخن از شهدای انقلاب در میان بود و در دوره‌ای دیگر حرف از شهدای دفاع مقدس بر زبان‌ها جاری بود. همین چند سال پیش نیز 175 شهید غواص از دوران دفاع مقدس به میهن بازگشتند و کشور را غرق در معنویات ساختند. امروز هم شهدایی که راه انقلاب را ادامه می‌دهند از جمله شهید حججی همان حس و حال فضای معنوی را به آدمی منتقل می‌کند.

چهره هنر انقلاب در سال 96 افزود: آن هایی که شهادت شهید حججی را موجب شدند و تصاویر آن را به عنوان یک پیروزی منتشر کردند هیچ‌گاه تصور نمی‌کردند که چنین غوغایی در جامعه به پا کند. پیروزی اصلی را مردم و شهدای مدافع حرم کسب کردند. ما باید از مدافعین حرم و هنرمندانی که به چنین آثاری می‌پردازند قدردانی کنیم.

شاه‌حسینی: قدیریان اصالت انقلابی خود را حفظ کرده است

شاه‌حسینی هم ضمن تقدیر از قدیریان به خاطر زحماتی که برای ارائه آثاری ارزشمند در روزهای گذشته برای دو تابلو خود کشیده است، گفت: استاد قدیریان را سال‌هاست که می‌شناسم و خدا را شکر که طی این سال‌ها ایشان قدمی از مواضع انقلابی و ارزشی خود عقب نگذاشته و بر اصول خود پای‌بند بوده است. متاسفانه برخی هنرمندان سال به سال هم در مرام و هم در اخلاق هنری خود تغییر می‌کنند. اما باید قدیریان را الگو قرار دهیم و همانند او هم بر مواضع خود پای‌بند بمانیم و هم در مسائل هنری فرهنگی از جنش ارزشمداری پیش‌قدم باشیم.

وی ادامه داد: قدیریان در آثار خود از عالم معنا می‌گوید. اما نمی‌توان آثارش را منحصر به سمبولیسم دانست. ایشان در نقاشی‌های خود از مسائل انتزاعی بهره می‌برد اما سوررئالیسم نیستند. قدیریان با تسلط بر مکاتب مختلف هنری گویا به مکتب دیگری به‌جز آن‌ها تعلق دارد. ایشان آنچه را که عین واقعیت می‌داند ولی از جنس شهود است ترسیم می‌کند. این نوع نگاه اهمیت فراوانی دارد. باورهای انسانی عینیت او بر جهان واقعی‌اش است. باور آسمانی قدیریان در آثارش نمایان است؛ چرا که در نمایشگاه «آسمان حسینی» این هنرمند نیز سهم آسمان بیش از زمین دیده می‌شد. این رئالیسم شهودی که ایشان به آن دست یافته‌ برای من شگفت‌انگیز است. در جدیدترین تابلو ایشان که به شهید حججی مربوط است نیز همین مطالب متصل است. به هر حال به ایشان باید تبریک و خداقوت گفت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *