رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ترامپ نقض برجام از سوی ایران را اعلام می‌کند/ تلاش کشورهای اروپایی برای حفظ برجام

10:18 - 12 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۴۵۵۰
پایگاه گاردین در مطلبی نوشت که تلاش کشورهای اروپایی با شکست مواجه شده و پیش‌بینی می‌شود دونالد ترامپ عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام کند.

ترامپ برجامبه گزارش گروه بین‌الملل ، کشورهای اروپایی پس از شکست در ترغیب رئیس‌جمهور آمریکا به اعلام پایبندی ایران به توافق هسته‌‌‌ای اکنون برای حفظ برجام به نمایندگان کنگره و مجلس سنا چشم دوخته‌اند.

بنا به گزارش پایگاه روزنامه «گاردین» تلاش دولت‎های انگلیس و فرانسه با شکست مواجه شده و پیش‌بینی می‌شود دونالد ترامپ در گزارش نیمه اکتبر خود به نمایندگان کنگره، نقض برجام از سوی ایران را اعلام کند اما مجلس سنا می‌تواند مانع برگشت تحریم‎های هسته‌ای علیه ایران شود که لغو کامل برجام را در پی خواهد داشت.

طبق قانونی که پس از توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا تصویب شده رئیس‌جمهور این کشور موظف است هر 90 روز یک‌بار گزارش میزان پایبندی ایران به اجرای توافق هسته‌‌ای را به کنگره اعلام کند. دونالد ترامپ تاکنون دوبار با اکره پایبندی ایران به  اجرای برجام را به کنگره گزارش داده‌است.

رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا تهدید کرده در گزارش 15 اکتبر به نمایندگان کنگره پایبندی ایران به مفاد برجام را اعلام نمی‌کند؛ اگر رئیس‌جمهور آمریکا نقض برجام را از سوی ایران اعلام کند، نمایندگان کنگره 60 روز فرصت دارند تا درخصوص برگشت تحریمهای هسته‌ای علیه ایران تصمیم‌گیری کنند.

به نوشته گاردین از آنجایی‌که اعمال تحریمهای جدید علیه ایران می‌تواند تهران را نیز به سمت خروج از برجام و از سرگیری برنامه هسته‌ای خود سوق دهد و در پی آن خاورمیانه با یک گرفتاری بزرگ دیگری مواجه شود کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس و فرانسه تلاشهای پشت‌پرده خود را برای ترغیب نمایندگان کنگره برای عدم اعمال تحریمهای جدید و برگشت تحریمهای هسته‌ای علیه تهران افزایش داده‌اند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *