بیش از 160 "تاجر افغانستانی" در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کرده‌اند

23:45 - 03 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۲۱۱۵
زلمی ویسا والی قندهار، بندر تجارتی چابهار را نقطه وصل افغانستان به آب‌های آزاد جهان خوانده و از تاجران افغان خواسته تا در این بندر سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش سرویس بین الملل زلمی ویسا والی قندهار، بندر تجارتی چابهار را نقطه وصل افغانستان به آب‌های آزاد جهان خوانده و از تاجران افغان خواسته تا در این بندر سرمایه‌گذاری کنند.

ویسا پس از بازگشت از سفر رسمی به ایران در یک نشست خبری در قندهار گفت: ایران سهولت‌های زیادی را برای تاجران افغان در بند چابهار فراهم کرده است.

وی تصریح نمود: ایران برای تاجران افغان تخفیف‌های خاصی در نظر گرفته است، زمین و برق را با قیمت ارزان در اختیار تاجران افغان قرار می‌دهد و همچنان تا 20 سال آینده از تاجران افغان مالیات نمی‌گیرد.

والی قندهار گفت: در جریان سفرش به ایران از خط آهن مشهد- هرات نیز دیدار کرده است و به گفته وی، کار ساخت این خط آهن 60 درصد پیش رفته است.

ویسا افزود: از بندر چابهار ایران تا ولایت نیمروز افغانستان به طول 1700 کیلومتر جاده نیز ساخته خواهد شد که از این طریق تاجران افغان می‌توانند کالاهای تجارتی شان را به آسانی به کشورهای خارجی انتقال دهند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 167 تاجر افغان به ارزش میلیون‌ها دلار در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از دیگر تاجران افغان نیز خواست تا در این بندر تجارتی سرمایه‌گذاری کنند.

پیش از این تاجران افغان کالاهای تجارتی‌شان را از بندر کراچی پاکستان انتقال می‌دانند اما پاکستان در 16 سال گذشته همواره از بندر کراچی به عنوان ابزار فشار بر افغانستان استفاده کرده است.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *