آیا میدانید؛ چرا برخی افراد نمی توانند دست چپ و راستشان را تشخیص دهند؟!

21:46 - 02 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۲۰۵۷
محققان در یک مطالعه جدید به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که چرا بعضا افراد در تشخیص فوری سمت چپ و راست دچار مشکل می شوند.

به گزارش گروه فضای مجازی ، ممکن است برای شما پیش آمده باشد که در تشخیص طرف راست و چپ دچار مشکل شوید. برای مثال در تمرینات آموزش رانندگی مربی از شما بخواهد که به سمت چپ بروید و شما نتوانید در لحظه این کار را انجام دهید و مکث کنید و به اینکه طرف چپ دقیقا کدام طرف است فکر کنید.

اگر چنین است، باید بگوییم که شما تنها نیستید و بخش قابل توجهی از افراد در تشخیص سمت چپ و راست دچار مشکل می‌شوند.

تمایز بین چپ و راست یک فرایند پیچیده عصبی-روانشناختی است که شامل چندین عملکرد عصبی بالاتر مانند توانایی ادغام اطلاعات حسی و تصویری، عملکرد زبان و حافظه است.

افرادی که در این توانایی‌ها دچار مشکل هستند، اغلب در تمایز بین سمت چپ و راست نیز به مشکل برمی‌خورند.

یکی دیگر از مشکلاتی که افراد با آن درگیر هستند مربوط به زمینه سلامت است چرا که وقتی یک پزشک یا پرستار به بیمار می‌رسد، سمت راست او در سمت چپ بیمار قرار دارد.

بنابراین تشخیص صحیح راست از سمت چپ در بیمار همچنین شامل عملکرد دیداری فضایی و چرخش ذهنی تصاویر است.

تشخیص اشتباه سمت چپ از راست برای مثال در یک مسافرت و در تعیین مسیر شاید اهمیت چندانی نداشته باشد اما موقعیت های بسیاری وجود دارد که در آن تشخیص نادرست می‌تواند عواقب ویرانگری داشته باشد.

بعضی از اشتباهات ناگوار در پزشکی زمانی اتفاق می‌افتد که جراحی در طرف اشتباه یک بیمار انجام می‌شود: برای مثال برداشتن اشتباه یک کلیه و یا قطع اشتباه اندامی مانند پا.

با وجود اینکه سیستم‌هایی برای پیش‌بینی و به حداقل رساندن این گونه اشتباهات وجود دارد، اما وقتی این اشتباهات رخ می‌دهند، ریشه اغلب آنها در خطاهای انسانی است.

آیا میدانید؛ چرا برخی افراد نمی توانند دست چپ و راستشان را تشخیص دهند؟!

خطا یکی از ویژگی‌های ذاتی رفتار انسان است-گاهی اوقات ما دچار اشتباه می‌شویم اما خطا در تشخیص چپ و راست می‌تواند فراتر از یک اتفاق معمولی باشد.

شواهد نشان می‌دهد که سردرگمی در تشخیص راست و چپ در زنان بیشتر است و مردان سطح بالایی از عملکرد فضایی را از خود نشان می‌دهند.

بیمارستان‌ها و دیگر مراکز بهداشتی، مکان‌های شلوغ و پیچیده ای برای این کار هستند.

پزشکان اغلب در حین کار دچار حواس پرتی می‌شوند؛ دریافت تماس تلفنی، نظارت بر علائم حیاتی قلب، سوال از همکاران، بیماران و بستگان آنها، همگی می‌تواند یک محیط چالش برانگیز را بوجود بیاورد.

محققان در تحقیقی که در Medical Education منتشر شده، تأثیر چنین وقفه‌هایی را در توانایی دانشجویان پزشکی در تمایز چپ از راست مورد بررسی قرار داده‌اند.

محققان در این پژوهش 234 دانشجوی پزشکی را مورد بررسی قرار داده تا توانایی آنها برای تشخیص چپ از راست را ارزیابی کنند.

این در حالی بود که آنها با ایجاد سر و صدا و پرسیدن سوالات پزشکی سعی در پرت کردن حواس این دانشجویان داشتند.

یافته‌های این پژوهش محققان را شگفت زده کرد چرا که حتی صداهای پس زمینه نیز می‌توانست در پرت کردن حواس دانشجویان در زمان تشخیص چپ و راست موثر باشد.

همچنین پرسیدن سوالات مکرر در جهت پرت کردن حواس این دانشجویان، تاثیر بیشتری در گمراهی آنها داشت و این درصد خطا و حواس پرتی در خانمها و همچنین دانشجویانی که سن بیشتری داشتند، بیشتر به چشم می‌خورد.

توانایی فردی برای تعیین میزان چگونگی تمایز راست از چپ نامشخص بود. بسیاری از دانش آموزان تصور می‌کردند که در تشخیص این موضوع مهارت داشته و دچار مشکل نمی‌شوند، اما در مرحله عمل، این اتفاق نیفتاد.

برخی از افرادی که در تشخیص چپ از راست دچار مشکل می‌شوند از ترفندهایی برای رفع آن استفاده می‌کنند که این ترفندها نیز اغلب با مشکل مواجه می‌شود.

ما نیاز به استراتژی‌هایی برای کاهش چنین موقعیت‌هایی داریم و نیازمند افزایش آگاهی دانش آموزان و معلمان از این واقعیت هستیم که برخی افراد بیشتر در معرض این سردرگمی و عدم توانایی برای تشخیص درست قرار دارند.

افرادی که در معرض خطر هستند، اغلب فکر نمی‌کنند که ممکن است این مشکل را داشته باشند، اما از طریق انجام تست‌های مختلف مانند آزمون‌های روان سنجی آنلاین می‌توانند خود را ارزیابی کنند.

از مزایای این ارزیابی این است که افرادی که متوجه عدم توانایی خود می‌شوند می‌توانند به هنگام شرایط خاص و حیاتی، بیشتر حواس خود را جمع کرده و بر روی کار خود متمرکز شوند.

این مقاله در The Conversation منتشر شده است.

 

منبع: ایسنا 

انتهای پیام


برچسب ها: روانشناسی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *