هشدار؛ عوارضی که در پی نخوردن صبحانه بروز می‌کند! / نکته سلامت؛ سونا با پوست چه می‌کند؟ / بیماری که ضریب هوشی کودکان را نصف می‌کند!

12:44 - 02 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۱۸۳۳
عوارضی که در پی نخوردن صبحانه بروز می‌کند، سونا با پوست چه می‌کند، بیماری که ضریب هوشی کودکان را نصف می‌کند و ... از جمله اخباری است که بسته سلامت میزان امروز به آن‌ها پرداخته است.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، عوارضی که در پی نخوردن صبحانه‌ بروز می‌کند، سونا با پوست چه می‌کند، بیماری که ضریب هوشی کودکان را نصف می کند و ... از جمله اخباری است که بسته سلامت میزان امروز به آنها پرداخته است.

آیا بی‌خوابی "دردناک" است؟!

جام جم: اختلالات خواب از جمله بی خوابی می تواند بر روی بسیاری از جنبه های جسمانی و روانی سلامت اثر منفی داشته باشد. در صورت وجود اختلال در خواب احتمال ایجاد یا تشدید حالات دردناک در بدن در حدود 2 تا 3 برابر افزایش پیدا می کند. در حقیقت درد و خواب تاثیرات متقابلی بر روی هم دارند، همانگونه که درد باعث اختلال در خواب شده، بیماری های خواب هم باعث تشدید درد نیز می شود. اگرچه در حدود یک سوم از افراد جامعه دچار بی خوابی هستند، اما میزان شیوع آن در افراد با شکایت از انواع دردهای مزمن به 50 تا 80 درصد میرسد! بطور کلی خواب های کمتر از 6 ساعت می تواند منجر به تظاهرات درد بعد از بیداری باشد و برعکس بسیاری از بیمارانی که گرفتار مشکلات مزمنی نظیر آرتروز هستند از کاهش نسبی درد خود بدنبال داشتن یک خواب خوب شبانه می گویند. عدم رسیدن به خواب عمیق بخصوص در افراد کم تحرک باعث می شود که فرد دچار دردهای منتشر عضلانی شود و صبح شادابی را شروع نکند و در طولانی مدت آستانه تحمل درد پایین می آید‌، حالتی که می تواند تا مدت ها بعد از بهبود خواب هم ادامه یابد. اختلالات خواب یکی از فاکتور های مهم شروع دردهای منتشر عضلات بعد از سنین 50 سالگی است چرا که فقدان یک خواب خوب می تواند عضلات را از داشتن یک فرصت مناسب برای تجدید قوا و فرایندهای بهبود طبیعی که معمولا در طول خواب صورت می گیرد را محروم کند.

هشدار؛ عوارضی که در پی نخوردن صبحانه بروز می‌کند! / نکته سلامت؛ سونا با پوست چه می‌کند؟ / بیماری که ضریب هوشی کودکان را نصف می‌کند!


مواد غذایی که اشتباه مصرف می‌کنید!

اگر از کسانی هستید که از هویج در سوپ مرغ استفاده می‌کنید،‌ بهتر است بدانید خرد کردن هویج قبل از پخت، از خواص غذایی آن می‌کاهد. براساس مطالعات، خردکردن هویج قبل از پخت، باعث افزایش هدر رفتن مواد مغذی آن می‌شود. بعد از شستن و پوست کندن هویج، آن را بدون خردکردن و به طور کامل بپزید. مطالعات همچنین نشان می‌دهد، هویج پخته ارزش غذایی بالاتری نسبت به هویج خام دارد. اگر سیب و گلابی را بلافاصله بعد از خرید مصرف کنید، فواید کمتری از آنها دریافت می‌کنید. اجازه دهید،‌ سیب و گلابی کمی برسند. حرارت دادن سیر بلافاصله بعد از خردکردن، باعث می‌شود، زمان کافی برای آزاد شدن آنزیم آلیسین موجود در سیر وجود نداشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد، استفاده از سیر، دست کم 10 دقیقه بعد از خردکردن آن، باعث آزاد شدن این آنزیم می‌شود. آلیسین، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی را کاهش می‌دهد. پختن لوبیا و غلات بدون خیس کردن آنها کار اشتباهی است. به گفته کارشناسان، این مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌هایی به نام فیتات‌ها هستند. این ترکیبات با ویتامین‌ها و مواد معدنی ترکیب می‌شود و از جذب آنها در بدن جلوگیری می‌کند. خیس کردن غلات باعث می‌شود، فیتات‌ها آزاد شود و جذب این مواد غذایی در دستگاه گوارش راحت‌تر صورت بگیرد.

هشدار؛ عوارضی که در پی نخوردن صبحانه بروز می‌کند! / نکته سلامت؛ سونا با پوست چه می‌کند؟ / بیماری که ضریب هوشی کودکان را نصف می‌کند!

بایدها و نبایدهای لنز

علت استفاده از لنز چیست؟ 25 درصد افراد دارای عینک از لنز استفاده می‌کنند. در ضمن، لنز کمک می‌کند میدان دید فرد بیشتر شود چون عینک میدان دید فرد راکاهش می‌دهد. در مواردی که نمره دو چشم مساوی نباشد، لنز تماسی کمک‌کننده است. برای عیوب انکساری می‌توان از لنز استفاده کرد؟ آیا برای نزدیک‌بینی، دوربینی،‌پیرچشمی و آستیگماتیسم که از عیوب انکساری هستند، می‌توان از لنز استفاده کرد؟ آستیگماتیسم که به اشکال قرنیه مربوط است، با لنز بهبود می‌یابد، اما اگر آستیگماتیسم مربوط به اشکالات داخل چشم باشد با لنز بهبود نمی‌یابد و تشخیص آن با پزشک است .در بعضی موارد، لنز می‌تواند هم در اصلاح آستیگماتیسم و هم در اصلاح نمره عینک موثر باشد. لنز مخصوص برای سالمندان در ایران استفاده از آن شایع نیست. ما لنز‌هایی داریم که هم برای دید دور است، هم برای مطالعه، مثل عینک دوکانونه. لنز دوکانونه هم داریم برای کسی که می‌خواهد دور و نزدیک را ببیند. لنز تماسی به گونه‌ای است که هنگام استفاده از خلل وفرج آن اکسیژن عبور می‌کند، چون اگر خون به قرنیه نرسد، ناراحتی در چشم ایجاد می‌شود، اما لنز‌های رنگی این‌طور نیستند یعنی از لنز رنگی اکسیژن عبور نمی‌کند. پس توصیه می‌شود افراد از لنز رنگی کمتر استفاده کنند یا وقتی استفاده می‌کنند، مدت آن کوتاه باشد. افراد باید بدانند لنز رنگی با لنز معمولی فرق می‌کند و باید زمان مصرف آن ر ا کوتاه کنند. لنز درمانی را می‌توان صبح تا شب استفاده کرد و این مدت قابل تحمل است، اما از لنز رنگی می‌توان در مهمانی یا عروسی حداکثر به مدت چهار ساعت استفاده کرد. اگر از لنز رنگی بیشتر از این استفاده شود، چشم آسیب می‌‌بیند. لنزها می‌توانند قرمزی، لک، عدم تحمل، خارش، سوزش و اشک ریزش ایجاد کنند. فردی که لنز دارد، باید هر سه ماه یکبار به پزشک مراجعه کند و معاینه شود و اگر مشکل دارد، استفاده از لنز را کم یا متوقف کند.

هشدار؛ عوارضی که در پی نخوردن صبحانه بروز می‌کند! / نکته سلامت؛ سونا با پوست چه می‌کند؟ / بیماری که ضریب هوشی کودکان را نصف می‌کند!

عوارضی که در پی نخوردن صبحانه‌ بروز می‌کند!

تسنیم: اصولا دانش‌آموزان به سه وعده غذایی اصلی و دو میان‌ وعده در طول روز نیاز دارند و باید از همه گروه‌های غذایی شامل شیر، لبنیات، گوشت، حبوبات، سبزیجات، میوه ‌جات و گروه نان و غلات مصرف کنند. به دنبال نخوردن غذا در طی خواب شب، اگر دانش‌آموز صبحانه نخورد، به دلیل پایین افتادن قند خون، توانایی و شرایط لازم را برای یادگیری مطالب در مدرسه نخواهد داشت. دانش‌آموزانی که صبحانه نمی‌خورند، کم ‌دقت، خسته و بی‌حوصله هستند و نمی‌توانند کمبود انرژی، ویتامین‌ها و املاح معدنی را با خوردن وعده‌های غذایی دیگر جبران کنند. بنابراین مادران باید هر روز صبح، صبحانه کودک خود را قبل از این‌که به مدرسه برود، آماده کنند. در ساعات نزدیک ظهر، کودک ممکن است گرسنه شود و این گرسنگی، نشستن سر کلاس را برای او غیر قابل تحمل‌ می ‌کند. بهتر است در منزل، شکلات و شیرینی نگه ندارید تا به این ترتیب، دسترسی دائمی کودکان به این نوع مواد کاهش یابد. از دادن شکلات و شیرینی به عنوان جایزه یا تغذیه به کودکان خودداری کنید. متاسفانه بعضی از تنقلات تجارتی مانند انواع پفک و چیپس به ‌طور بی‌رویه از سوی کودکان و دانش‌آموزان مصرف می‌شوند. مصرف پفک به ویژه قبل از وعده‌های غذایی به دلیل ایجاد سیری کاذب، کودکان را از خوردن غذاهای اصلی که باید مواد مغذی مورد نیاز رشد کودک تامین کنند، باز می‌دارد. اگر انرژی مورد نیاز کودکان از طریق کربوهیدرات و چربی تامین نشود، پروتئینی که باید صرف رشد و ترمیم بافت ‌های بدن ‌شود، برای تامین انرژی به مصرف می‌رسد. هویج، منبع ارزانی از ویتامین A است و والدین می‌توانند از آن در برنامه غذایی روزانه کودک شان استفاده کنند.

هشدار؛ عوارضی که در پی نخوردن صبحانه بروز می‌کند! / نکته سلامت؛ سونا با پوست چه می‌کند؟ / بیماری که ضریب هوشی کودکان را نصف می‌کند!


با این خوراکی‌ها کلاژن بسازید!

عصرایران: کلاژن یکی از مکمل های پر طرفدار در جهان محسوب می شود. این پروتئین ساختاری فراوان‌ترین پروتئین در بدن انسان است، که در پوست و دیگر بافت های همبند یافت می شود. ویتامین C برای تامین کلاژن ضروری است و فلفل دلمه ای قرمز سرشار از این ماده مغذی است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان لیکوپن است و می تواند به محافظت از چرخه تامین کلاژن در برابر آسیب زیست محیطی کمک کند. برای بهره‌مندی از چربی های دوستدار قلب یکی از بهترین گزینه ها مصرف ماهی های چرب است، اما آیا می دانستید آنها می توانند از پوست شما در برابر شکل گیری چین و چروک و خطوط نیز محافظت کنند؟ به طور خاص، ماهی سالمون، یک منبع عالی برای اسیدهای چرب امگا-3 است، که التهاب را کاهش می دهند و از تجزیه کلاژن به واسطه آسیب زیست محیطی پیشگیری می کنند. با خوردن تنها یک عدد سیب زمینی شیرین پخته می توانید تا شش برابر ارزش مصرف روزانه ویتامین A را دریافت کنید و سلامت پوست و مفاصل خود را حفظ کنید. اسید آمینه های بسیاری در تولید کلاژن نقش دارند. به همین دلیل، مصرف پروتئین به میزان کافی که از اسید آمینه شکل گرفته است، اهمیت دارد. گوشت بوقلمون منبع خوبی برای پروتئین بدون چربی و همچنین لیزین، یکی از اسید آمینه های اصلی که تولید کلاژن را تسهیل می کند، است.

هشدار؛ عوارضی که در پی نخوردن صبحانه بروز می‌کند! / نکته سلامت؛ سونا با پوست چه می‌کند؟ / بیماری که ضریب هوشی کودکان را نصف می‌کند!


این کارها را بعد از غذا خوردن انجام ندهید!

شام خوردن در ساعات پایانی شب و به خواب رفتن پس از آن می تواند یکی از بدترین کارهایی باشد که انجام می دهید. خوابیدن طی یک ساعت پس از غذا خوردن می تواند خطرناک باشد و خطر سکته مغزی را افزایش دهد. عواملی مانند قند خون، کلسترول و جریان خون پس از یک وعده غذایی می توانند در افزایش این خطر نقش داشته باشند. نوشیدنی هایی مانند چای جذب آهن را مختل می کنند. مقدار زیاد ترکیبات پلی فنولی موجود در چای عامل اصلی در این زمینه است. کمبود آهن می تواند به کم خونی و دیگر مشکلات سلامت منجر شود. فراتر از خطراتی مانند پارگی یا گرفتگی عضلانی، ورزش کردن بلافاصله پس از غذا خوردن می تواند هم بر کیفیت ورزش و هم بر کیفیت گوارش شما تاثیرگذار باشد. دوش گرفتن پس از غذا خوردن موجب می شود جریان خون به سرعت به سمت پوست تغییر جهت دهد تا تغییر در دما را جبران کند. این به معنای کاهش جریان خون در دسترس برای گوارش غذا است. میوه ها نیازمند آنزیم هایی متفاوت برای گوارش هستند، از این رو، بهتر است با معده خالی آنها را مصرف کنید. میوه خوردن پس از یک وعده غذایی گوارش ناکارآمد آنها را به همراه دارد.

 هشدار؛ عوارضی که در پی نخوردن صبحانه بروز می‌کند! / نکته سلامت؛ سونا با پوست چه می‌کند؟ / بیماری که ضریب هوشی کودکان را نصف می‌کند!

سونا با پوست چه می‌کند؟

ایسنا: سونا با تعریق و افزایش خونرسانی می‌تواند تا حدی در بهبود سلامت پوست مفید باشد. سونا در حقیقت ترکیبی از بخار و گرماست که با افزایش خونرسانی به پوست می‌تواند در شادابی آن موثر باشد. آسیب به پوست در اثر حرارت زیاد، پوسته پوسته شدن و شیوع برخی قارچ های پوستی از خطرات احتمالی استفاده نادرست از سونا است. بر اساس درجه حرارت محیط سونا، امکان ایجاد تغییراتی نظیر شل شدن پوست و بروز چروک‌های ظریف در پوست وجود دارد. به دلیل مشترک بودن محیط سونا، افرادی که مبتلا به قارچ‌های پوستی یا دیگر عوارض پوستی هستند باید تا پیش از بهبودی کامل از مراجعه به سونا خودداری کنند. افراد با پوست چرب باید به میزان کمتری از سونا استفاده کنند. سونا می‌تواند برای افرادی که زمینه جوش یا آکنه دارند خطرساز بوده و شرایط پوستی نامساعد آنها را تشدید کند.

هشدار؛ عوارضی که در پی نخوردن صبحانه بروز می‌کند! / نکته سلامت؛ سونا با پوست چه می‌کند؟ / بیماری که ضریب هوشی کودکان را نصف می‌کند!


بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا

باید توجه کرد که در زمینه واکسن آنفلوانزا انجام واکسیناسیون همگانی ضرورتی ندارد و کماکان تزریق این واکسن فقط برای افراد با ریسک بالا شامل بیماران دارای نقص ایمنی یا افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، آسم و ...با تجویز پزشک توصیه می‌شوند. مصرف این واکسن در زنان باردار صرفا با تجویز و نظارت متخصصان مربوطه مجاز خواهد بود. افرادی که قبلا با واکسن سال جاری واکسینه شده‌اند نیازی به تکرار و تزریق مجدد واکسن آنفلوانزا ندارند، به جز کودکانی که برای اولین بار تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرند. در بهترین شرایط از زمان تزریق واکسن، ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد تا ایمنی مناسب در فرد ایجاد شود. بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا اواسط شهریور و اوایل مهرماه است که واکسن بهترین کارایی و زمان ایمن‌زایی را خواهد داشت. بنابراین توصیه می‌شود که این واکسن در این زمان تهیه و در مراکز مجاز تزریق شود. باید توجه کرد که شرایط نگهداری و حمل و نقل این واکسن در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد است.

هشدار؛ عوارضی که در پی نخوردن صبحانه بروز می‌کند! / نکته سلامت؛ سونا با پوست چه می‌کند؟ / بیماری که ضریب هوشی کودکان را نصف می‌کند!

بیماری که ضریب هوشی کودکان را نصف می کند!

باشگاه خبرنگاران: به‌دلیل شایع بودن ازدواج‌های فامیلی در ایران، تقریباً از هر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نوزاد، یک نفر دچار بیماری‌های متابولیک ارثی است که به‌دلیل عدم تشخیص به‌موقع، در آینده با عوارض شدیدی روبه‌رومی‌شوند. ضایعات شدید مغزی، عقب‌ماندگی ذهنی، فلج‌های عضلانی، مشکلات کبدی، سنگ‌های ادراری، نارسائی‌های چشمی‌ مانند آب‌مروارید و آب‌سیاه و بیماری‌های قلبی از عوارضی هستند که برای کودکان مبتلا به این مشکل پدید خواهد آمد. تأخیر در تشخیص و درمان بسیارخطرناک است زیرا به ازای هر ماه تأخیر در تشخیص و درمان در بیماری‌های متابولیک ارثی، ظرفیت ضریب هوشی کودک ۵/۴ واحد کاهش می‌یابد. به طوری که اگر در یک‌سال اولیه تولد، بیماری کودک شناخته و درمان آغاز نشود، حدود ۵۰ درصد ظرفیت ضریب هوشی کودک کاهش می یابد و درمان وی در آینده با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

هشدار؛ عوارضی که در پی نخوردن صبحانه بروز می‌کند! / نکته سلامت؛ سونا با پوست چه می‌کند؟ / بیماری که ضریب هوشی کودکان را نصف می‌کند! 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *