صادرات ۱۳۶ هزار تن گوجه فرنگی در 5 ماه / گوجه صادراتی کیلویی ۸۳۰ تومان + جدول

6:00 - 01 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۰۴۲۱
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
براساس آمار گمرک در پنج ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۳۶ هزار و ۴۶۳ تن گوجه فرنگی تازه به کشور‌های مختلف جهان صادر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، آمار مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی ایران از تجارت خارجی پنج ماهه نخست سال جاری حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۱۳۶ هزار و ۴۶۳ تن گوجه فرنگی تازه به کشور‌های مختلف جهان صادر شده است.

براساس صادرات این حجم گوجه فرنگی به کشور‌های مختلف، درآمد ۳۵ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۱۱۰ دلاری نصیب کشور شده است.

لازم به ذکر است که ارزش ریالی این حجم صادرات بالغ بر ۱۱۴ میلیارد و ۱۹۸ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۲۳۷ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

پاکستان، آذربایجان، آرژانتین، افغانستان، امارات متحده عربی، ترکمنستان، عراق، عمان، فدراسیون روسیه، قزاقستان، قطر، کویت و گرجستان مقصد گوجه فرنگی ایرانی در پنج ماهه ابتدایی سال بودند.

در میان کشور‌های ذکر شده عراق با خریداری بیش از ۱۰۶ هزار تن گوجه فرنگی از ایران، اولین و بزرگترین وارد کننده بوده است که در پنج ماهه نخست سال جاری درآمد ۲۴ میلیون و ۹۶۹ هزار و ۲۸۹ دلاری را نصیب کشور کرده است.

پس از آن کشور افغانستان با خرید بیش از ۱۲ هزار و ۵۸۸ تن گوجه فرنگی از ایران دومین کشور وارد کننده محسوب می‌شود که در مدت ذکر شده درآمد ۲ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۸۷۱ دلاری را برای کشور به همراه داشته است.

صادرات ۱۳۶ هزار تن گوجه فرنگی در 5 ماه / گوجه صادراتی کیلویی ۸۳۰ تومان + جدول

لازم به ذکر است که گوجه فرنگی با قیمت حدودی ۸۳۰ تومان به کشور‌های ذکر شده صادر شده و این درحالی است که گوجه فرنگی حدودا سه برابر این قیمت در بازار داخلی فروخته می‌شود.

افزایش صادرات محصولات کشاورزی به واسطه قیمت پایین نمی‌تواند در زمینه تجارت محصولات کشاورزی اتفاق خوبی باشد، چون این نکته حائز اهمیت است که ایران از نظر منابع آبی محدود است و صادرات گوجه فرنگی که محصولی آب بر است در حقیقت صادرات غیرمستقیم آب یا به به عبارتی آب مجازی محسوب می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *