تروریسم سال های طولانی همراه ما خواهد بود/ داعش در عراق و سوریه تقریبا شکست خورده است

5:36 - 24 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۸۸۳۷
یک کارشناس برجسته ترور غربی پیش بینی کرد که تروریسم همچنان سال های طولانی همراه ما خواهد بود.

تروریسم سال های طولانی همراه ما خواهد بود/ داعش در عراق و سوریه تقریبا شکست خورده استبه گزارش گروه بین‌‍‌الملل ، به نقل از نشریه "فوکوس"، در مرکز مبارزات انتخاباتی حزب دموکرات مسیحی آلمان، "توماس دمایزیر"، وزیر کشور آلمان و "پیتر نویمن"، از کارشناسان مسائل ترور و مسائل سیاسی و استاد مطالعات امنیت در کینگ کالج لندن با هم درباره مبارزه با افراط گرایان اسلامی و تروریسم بحث کردند.

نویمن پیش بینی کرد که تروریسم همچنان سال های طولانی همراه ما خواهد بود.

دمایزیر هم به موفقیت هایی که در مبارزه با تروریسم در سال های گذشته به دست آمده اشاره کرده و گفت: جرائم جدید جنایی معرفی شده و پول بیشتری در زمینه پیشگیری از این جرائم اختصاص داده شده و از حدود 12 تا 13 حمله تروریستی جلوگیری به عمل آمده است.

نویمن از یک چالش نسلی در تروریسم جهادی سخن گفته و اعلام کرد که چرا این مسئله همچنان سال های طولانی ما را به خود مشغول خواهد کرد.

این کارشناس ترور غربی همچنین گفت که داعش البته در عراق و سوریه تقریبا شکست خورده است و 80 تا 90 درصد قلمرو خود را در این کشورها از دست داده است. نکته دقیقا اینجاست که این داعش نیست که شکست خورده است بلکه پروژه ارضی آن در عراق و سوریه با شکست مواجه شده است. آن سازمان تروریستی که داعش می خواست در این مناطق تاسیس کند به وجود نیامده است و این ابتدا خبر خوبی است.

نویمن این طور توضیح داد که این پایان مرحله اول است، آنچه که ما نیاز داریم خود را برای آن آماده کنیم مرحله دوم است. نگاهی به گذشته نشان می دهد که اوضاع چگونه است. تنها یک نمونه درگیری از سال 1945 وجود دارد که در آن این طور بود که این اندازه مبارز از خارج مانند آنچه داعش حالا در عراق و سوریه انجام می دهد را به سمت خود کشانده است و آن جنگ افغانستان در سال های هشتاد بود. اسامه بن لادن در آن زمان رویکرد خود را به عنوان یک تروریست در افغانستان و در مبارزه علیه اتحاد جماهیر شوروی که در سال 1979 در این کشور دخالت نظامی کرده بود آغاز کرد. حدود 10 سال دولت حمایت شده از طرف شوروی سابق در این کشور علیه گروه های مقاومت مبارزه کردند و این نبردها اواخر سال های 80 به پایان رسید.

این کارشناس برجسته غربی در ادامه گفت: حالا هم عواقب آنچه در سوریه اتفاق افتاده است همچنان سال های طولانی با ما همراه خواهد بود.

نویمن برای مبارزه با تروریسم خواستار تبادل داده های قدرتمندانه تر و همچنین بحث ها درباره محدودیت های ظرفیت های سازمان های امنیتی و دستگاه های قضائی شده و همچنین برای پیش گیری از این مسئله خواستار اجرای سریع رسیدگی به درخواست های پناهندگی شده و گفت: تجربه نشان می دهد که بخصوص پناهندگان برای افراط گرایی آسیب پذیر هستند.

وی همچنین بر لزوم حل اختلافات و درگیری ها در خاورمیانه و جلوگیری از تشکیل گروهکهای داعش تاکید کرد.

 

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *