ایجاد شورای تحصیلات تکمیلی در واحدهای دانشگاه آزاد

13:37 - 08 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۴۲۷۰
معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی از ایجاد شورای تحصیلات تکمیلی در واحدهای آموزشی و بررسی برگزاری آزمون جامع در هر رشته به صورت استانی خبر داد.

به گزارش گروه جامعه ، علیرضا رهایی در سیزدهمین همایش سراسری معاونان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ارتقا کیفیت آموزشی در واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: معاونت آموزشی برای دستیابی به این امر مهم که همواره مورد توجه و تاکید مسئولان عالی رتبه دانشگاه است، راهبردهایی را در نظر گرفته است.

وی افزود: بهبود خدمات آموزشی و ایجاد جاذبه بیشتر برای دانشگاه آزاد اسلامی، هدف‌گذاری برای ورود به کسب رتبه زیر ۱۰۰ در نظام رتبه بندی، تنوع بخشی به رشته ها و کاهش سطح پذیرش در رشته‌های کم طرفدار، راه اندازی رشته های جدید، توسعه فعالیتهای بین المللی، افزایش تولیدات علمی و کتاب، تنوع بخشی به منابع مالی دانشگاه و کاهش هزینه های غیرضروری از جمله راهبردهای افزایش کیفیت آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی است.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد با بیان اینکه در حال حاضر کشور به کاردان و تکنیسین نیاز دارد و خروجی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در این زمینه محدود است، گفت: این دانشگاه توسعه فضای مهارتی در دوره های کاردانی و کارشناسی را اولویتهای خود قرار داده و سعی دارد افراد را براساس استانداردها و صلاحیت های شغلی برای کسب و کار تا سطح مطلوب و عالی تربیت کند.

رهایی به افزایش ارتباط با بخشهای خدمات و صنعت به عنوان یکی دیگر از راهکارهای ارتقا کیفیت آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و افزود: روسا و معاونان آموزش و تحصیلات تکمیلی واحدها باید اعضای هیات علمی را به اجرای طرحها و پروژه های تحقیقاتی و صنعتی تشویق کنند.

وی، حرکت در مسیر طرح آمایش آموزش عالی را ضرورت ارتقا کیفیت آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: این طرح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دانشگاه باید به طور جدی در این مسیر گام بر دارد چرا که طرح آمایش بر حسب نیازهای منطقه ای، پتانسیل های تخصصی واحدها و مراکز آموزشی تدوین شده است و به عنوان نقشه راه برای توسعه آموزش بسیار راه گشاست.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با مقایسه نسبت جمعیت دانشجو به جمعیت کل کشور در کشورهایی نظیر انگلستان، ترکیه، ژاپن، آمریکا و ایران تاکید کرد: سهم ایران در تعداد دانشجویان نسبت به این کشورها قابل توجه است و موقعیت خوبی به لحاظ تعداد دانشجو داریم.

رهایی ادامه داد: تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در چهار سال گذشته بیش از ۶۸ درصد افزایش داشته است.

ایجاد سامانه جامع نظارت و ارزیابی

وی از راه اندازی سامانه جامع نظارت و ارزیابی برای ارزیابی عملکردها واحدها و اعضای هیات علمی خبرداد و گفت: یکی از فعالیتهای اصلی معاونت آموزش، نظارت بر واحدها و مراکز آموزشی به منظور اصلاح و بهبود روند آموزشی است.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این سامانه نظارتی کمک خواهد کرد که واحدها به طور مرتب و مستمر گزارش عملکرد خود را ارسال کنند تا در معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی بررسی شود و نقاط قوت و ضعف گزارشها مشخص و به واحدها به منظور اصلاحات اعلام شود که در نهایت این فرایند به ارتقاء سطح کیفیت آموزش منجر خواهد شد.

رهایی همچنین با تاکید بر تبعیت واحدها از زمان‌بندی فعالیت های آموزشی گفت: تقویم آموزشی سالیانه باید در واحدها تدوین و ابلاغ شود و کلاسهای درسی باید به مدت ۱۶ هفته براساس برنامه مصوب سیلابس دروس برگزار شود.

ایجاد شورای تحصیلات تکمیلی در واحدهای آموزشی

وی با بیان اینکه این شورا با ترکیب مسئولان تحصیلات تکمیلی باید در واحدهای آموزشی تشکیل شود، گفت: هماهنگی در تایید پایان نامه ها و رساله ها، هماهنگی در تایید هیات داوران رساله ها، ارزیابی دوره های تحصیلات تکمیلی و نظارت بر توزیع تخصصی دروس از وظایف این شوراست.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد همچنین با اشاره به تشویق اعضای هیات علمی در صورت داشتن شرایط لازم، اظهار داشت: اعضای هیات علمی فعال که تدریس با کیفیت ارائه می دهند و تولیدات علمی مناسب دارند، مورد تشویق قرار می‌گیرند.

رهایی از بررسی برگزاری آزمون جامع در هر رشته به صورت استانی خبر داد و گفت: آزمون باید از بین دروس گذرانده شده در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری برگزار شود.

وی بر انتخاب به موقع استاد راهنما، انجام مراحل تصویب پایان نامه، تشکیل هیات داوران و دفاع نهایی و ارائه نتایج تحقیقات پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد تاکید کرد.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد با بیان اینکه رشته های تحصیلی در واحدهای دانشگاهی باید مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: این بازنگری باید براساس نظام منطقه بندی جدید، قطب های تخصصی، توزیع گرایشهای بین دانشگاهی، واحدهای تحقیقاتی و واحدهای رشد انجام شود.

نظارت بر امتحانات و ارزیابی دروس

رهایی با تاکید بر حفظ صیانت نمرات درسی و جلوگیری از هر نوع توصیه و یا دخالت خاطر نشان کرد: باید بر نظام امتحانات نظارت جدی صورت گرفته و هر نوع اقدام غیرمتعارف در این زمینه پیگیری و آزمونهای استاندارد و منظم برگزار شود.

وی در خصوص ارزیابی دروس اظهار داشت: طرح درس باید توسط اعضای هیات علمی تهیه و در پرتال آموزشی ارائه و دروس ۳ و ۴ واحدی به صورت دو جلسه در هفته برگزار شود.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد بر ارزیابی و جذب هیات علمی توسط معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی واحدها تاکید کرد و گفت: در جذب اعضای هیات علمی از طرح تعاون استانی برای تامین اعضای هیات علمی و جذب افراد نخبه از دانشگاه های مختلف بهره ببرید.

علیرضا رهایی در سیزدهمین همایش سراسری معاونان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ارتقا کیفیت آموزشی در واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: معاونت آموزشی برای دستیابی به این امر مهم که همواره مورد توجه و تاکید مسئولان عالی رتبه دانشگاه است، راهبردهایی را در نظر گرفته است.

وی افزود: بهبود خدمات آموزشی و ایجاد جاذبه بیشتر برای دانشگاه آزاد اسلامی، هدف‌گذاری برای ورود به کسب رتبه زیر ۱۰۰ در نظام رتبه بندی، تنوع بخشی به رشته ها و کاهش سطح پذیرش در رشته‌های کم طرفدار، راه اندازی رشته های جدید، توسعه فعالیتهای بین المللی، افزایش تولیدات علمی و کتاب، تنوع بخشی به منابع مالی دانشگاه و کاهش هزینه های غیرضروری از جمله راهبردهای افزایش کیفیت آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی است.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد با بیان اینکه در حال حاضر کشور به کاردان و تکنیسین نیاز دارد و خروجی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در این زمینه محدود است، گفت: این دانشگاه توسعه فضای مهارتی در دوره های کاردانی و کارشناسی را اولویتهای خود قرار داده و سعی دارد افراد را براساس استانداردها و صلاحیت های شغلی برای کسب و کار تا سطح مطلوب و عالی تربیت کند.

رهایی به افزایش ارتباط با بخشهای خدمات و صنعت به عنوان یکی دیگر از راهکارهای ارتقا کیفیت آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و افزود: روسا و معاونان آموزش و تحصیلات تکمیلی واحدها باید اعضای هیات علمی را به اجرای طرحها و پروژه های تحقیقاتی و صنعتی تشویق کنند.

وی، حرکت در مسیر طرح آمایش آموزش عالی را ضرورت ارتقا کیفیت آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: این طرح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دانشگاه باید به طور جدی در این مسیر گام بر دارد چرا که طرح آمایش بر حسب نیازهای منطقه ای، پتانسیل های تخصصی واحدها و مراکز آموزشی تدوین شده است و به عنوان نقشه راه برای توسعه آموزش بسیار راه گشاست.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با مقایسه نسبت جمعیت دانشجو به جمعیت کل کشور در کشورهایی نظیر انگلستان، ترکیه، ژاپن، آمریکا و ایران تاکید کرد: سهم ایران در تعداد دانشجویان نسبت به این کشورها قابل توجه است و موقعیت خوبی به لحاظ تعداد دانشجو داریم.

رهایی ادامه داد: تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در چهار سال گذشته بیش از ۶۸ درصد افزایش داشته است.

ایجاد سامانه جامع نظارت و ارزیابی

وی از راه اندازی سامانه جامع نظارت و ارزیابی برای ارزیابی عملکردها واحدها و اعضای هیات علمی خبرداد و گفت: یکی از فعالیتهای اصلی معاونت آموزش، نظارت بر واحدها و مراکز آموزشی به منظور اصلاح و بهبود روند آموزشی است.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این سامانه نظارتی کمک خواهد کرد که واحدها به طور مرتب و مستمر گزارش عملکرد خود را ارسال کنند تا در معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی بررسی شود و نقاط قوت و ضعف گزارشها مشخص و به واحدها به منظور اصلاحات اعلام شود که در نهایت این فرایند به ارتقاء سطح کیفیت آموزش منجر خواهد شد.

رهایی همچنین با تاکید بر تبعیت واحدها از زمان‌بندی فعالیت های آموزشی گفت: تقویم آموزشی سالیانه باید در واحدها تدوین و ابلاغ شود و کلاسهای درسی باید به مدت ۱۶ هفته براساس برنامه مصوب سیلابس دروس برگزار شود.

ایجاد شورای تحصیلات تکمیلی در واحدهای آموزشی

وی با بیان اینکه این شورا با ترکیب مسئولان تحصیلات تکمیلی باید در واحدهای آموزشی تشکیل شود، گفت: هماهنگی در تایید پایان نامه ها و رساله ها، هماهنگی در تایید هیات داوران رساله ها، ارزیابی دوره های تحصیلات تکمیلی و نظارت بر توزیع تخصصی دروس از وظایف این شوراست.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد همچنین با اشاره به تشویق اعضای هیات علمی در صورت داشتن شرایط لازم، اظهار داشت: اعضای هیات علمی فعال که تدریس با کیفیت ارائه می دهند و تولیدات علمی مناسب دارند، مورد تشویق قرار می‌گیرند.

رهایی از بررسی برگزاری آزمون جامع در هر رشته به صورت استانی خبر داد و گفت: آزمون باید از بین دروس گذرانده شده در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری برگزار شود.

وی بر انتخاب به موقع استاد راهنما، انجام مراحل تصویب پایان نامه، تشکیل هیات داوران و دفاع نهایی و ارائه نتایج تحقیقات پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد تاکید کرد.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد با بیان اینکه رشته های تحصیلی در واحدهای دانشگاهی باید مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: این بازنگری باید براساس نظام منطقه بندی جدید، قطب های تخصصی، توزیع گرایشهای بین دانشگاهی، واحدهای تحقیقاتی و واحدهای رشد انجام شود.

نظارت بر امتحانات و ارزیابی دروس

رهایی با تاکید بر حفظ صیانت نمرات درسی و جلوگیری از هر نوع توصیه و یا دخالت خاطر نشان کرد: باید بر نظام امتحانات نظارت جدی صورت گرفته و هر نوع اقدام غیرمتعارف در این زمینه پیگیری و آزمونهای استاندارد و منظم برگزار شود.

وی در خصوص ارزیابی دروس اظهار داشت: طرح درس باید توسط اعضای هیات علمی تهیه و در پرتال آموزشی ارائه و دروس ۳ و ۴ واحدی به صورت دو جلسه در هفته برگزار شود.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد بر ارزیابی و جذب هیات علمی توسط معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی واحدها تاکید کرد و گفت: در جذب اعضای هیات علمی از طرح تعاون استانی برای تامین اعضای هیات علمی و جذب افراد نخبه از دانشگاه های مختلف بهره ببرید.

شناسایی واحدهای نمونه و ممتاز

رهایی افزود: از این پس واحدهای نمونه و ممتاز براساس شاخص هایی چون رعایت نسبت استاد به دانشجو، میزان زیربنای فضای آزمایشگاهی و کارگاهی، اختصاص فضای آموزشی، رعایت مناسب ضوابط و مقررات آموزشی دانشگاه، توزیع متوازن دروس، ممانعت از تدریس اساتید فاقد مدرک تحصیلی مورد نیاز، میزان سرانه مقالات ژورنالی ISI اساتید واحد دانشگاهی و غیره شناسایی می شوند.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *