مرگبارترین سلاح‌های کشتار جمعی که در انتظار لمس انگشتان ترامپ است+تصاویر

13:03 - 04 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۲۷۶۵
آمریکا با در اختیار داشتن دومین زرادخانه‌ هسته‌ای عظیم جهان و بیش از چهار هزار سلاح هسته‌ای است که هر یک از این تسلیحات به تنهایی برای با خاک یکسان کردن یک شهر کافی است.

تسلیحات مرگبار آمریکا در دستان ترامپبه گزارش گروه فضای مجازی ،با افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و پیونگ یانگ و تهدید دو طرف به حمله‌ هسته‌ای یک بار دیگر نگاه‌ها را به سمت تسلیحات هسته‌ای آمریکا انداخت که اکنون در دستان ترامپ قرار دارد و از هر زمان دیگری نگرانی نسبت به استفاده از آن‌ها را بیشتر کرده است.

از همان ابتدا که دونالد ترامپ گوی سبقت را از حریف انتخاباتی خود، هیلاری کلینتون ربود و به عنوان سکان‌دار جدید کاخ سفید برگزیده شد، رهبران و افکار عمومی جهان نسبت به احتمال لمس انگشت ترامپ با دکمه پرتاب تسلیحات هسته‌ای آمریکا که عظیم‌ترین و مرگبارترین زرادخانه هسته‌ای جهان را در اختیار دارد، ابراز نگرانی جدی کردند.

سیاست‌ بازگشت به گذشته ـ قبل از دوران اوباما ـ آرام آرام با پس گرفتن امضاها و لغو دستورات از سوی ترامپ دنبال شد و در کمتر از هشت ماه شاهد رویکرد تک‌روانه آمریکا در روابط دوجانبه با کشورهای مختلف و نیز عرصه روابط بین‌الملل بودیم. اما تاجر پیشگی ترامپ که حالا ردای سیاست بر تن کرده است اجازه نداد در برخی موضوعات دست به اقدامات یک‌جانبه و سریع بزند. موضوع ایران و برجام، سوریه، افغانستان، ناتو و کره شمالی از این دست هستند.

این تاجر آمریکایی پیش از این نسبت به رویکرد اوباما در برخورد با کره شمالی به شدت انتقاداتی را مطرح کرده بود. ترامپ سردرگمی دولت آمریکا در برخورد با این تهدید را باعث انجام چهار آزمایش هسته‌ای در دوره هشت ساله دولت اوباما می‌دانداو در سخنانی در رابطه با چگونگی مواجه با این تهدید تاکید کرده بود که کشورهای این منطقه یعنی ژاپن و کره جنوبی باید خود تسلیحات هسته‌ای مستقل داشته باشند تا از خود در برابر تهدید هسته‌ای پیونگ یانگ دفاع کنند .رییس‌جمهور آمریکا حتی در موضع‌گیری عجیبی گفته بود که عربستان سعودی نیز برای مقابله با تهدید هسته‌ای ایران، ‌سلاح هسته‌ای خود را بسازد.

ترامپ از دوران تبلیغات انتخاباتی و پس از آن بارها نشان داده است که صبر و ثبات اخلاقی لازم برای کنترل زرادخانه هسته‌ای آمریکا را ندارد و به جای این‌که سیاست انهدام و خنثی‌سازی تسلیحات هسته‌ای را حداقل در حرف و نه عمل پیش بگیرد بیشتر به تبلیغ ساخت و استفاده از سلاح‌ هسته‌ای پرداخته است.

باراک اوباما پیش از این در واکنش‌ به توییت‌های متعدد و زیاد ترامپ گفته بود، مردی که با یک توییت از کوره در می‌رود نمی‌تواند اختیار زرادخانه هسته‌ای آمریکا را به او سپرد.

بر اساس قوانین آمریکا، تصمیم‌گیری در مورد استفاده از تسلیحات هسته‌ای کاملا و منحصرا در اختیار رئیس‌جمهور آمریکا است.

با افزایش تنش‌ها میان ترامپ و کیم جونگ اون، دو طرف بی‌وقفه یکدیگر را به انجام حمله‌ هسته‌ای تهدید کرده‌اند. در روزهای اخیر ترامپ در توییتر خود و خطاب به رهبر کره شمالی نوشت که آمریکا هرگونه تهدید دیگری را از سوی پیونگ یانگ با "خشم و آتش" پاسخ خواهد داد.

کارشناسان و مقامات مختلف در سطح دنیا با تشدید لفاظی‌های کلامی میان رهبران آمریکا و کره شمالی نسبت به استفاده از هر گونه سلاح هسته‌ای و از کوره در رفتن یکی از طرف‌ها هشدار دادند. در عین حال برخی کارشناسان نیز بر این نظر بودند که این‌ سطح از تنش صرفا در اعلام مواضع است و شکل و رنگ واقعی به خود نخواهد گرفت.

این کارشناسان تاکید دارند که ترامپ تنها به تهدید کلامی و زبانی در فضای مجازی می‌پردازد و عقلای آمریکا اجازه خطایی چنین بزرگ ـ استفاده از سلاح هسته‌ای ـ را نخواهند داد.

برای پی بردن به عمق خطری که جهان را تهدید می‌کند در ادامه این گزارش به بررسی انواع تسلیحات هسته‌ای که در زرادخانه‌های آمریکا انبار شده‌اند و برای استفاده منتظر یک اشاره انگشت هستند پرداخته‌ایم.

ایالات متحده آمریکا دارای سه نوع سلاح کشتار جمعی از نوع "هسته‌ای"، "شیمیایی" و "میکروبی" است و تنها کشوری است که تا کنون از سلاح هسته‌ای در دنیا استفاده کرده است. این کشور در دهه ۴۰ میلادی ابتدایی‌ترین نوع سلاح هسته‌ای را تحت عنوان پروژه فوق سری منهتن ساخت و به مدت ۴ سال از ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۹ تنها قدرت هسته‌ای بود تا زمانی که شوروی توانست سلاح هسته‌ای خود را بسازد. آمریکا هم‌ اکنون پس از روسیه، دومین زرادخانه هسته‌ای بزرگ جهان را در اختیار دارد.

این کشور میان سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۲، ۱۰۵۴ آزمایش هسته‌ای را انجام داد. اگرچه هنوز تعداد بمب‌هایی که مورد آزمایش هسته‌ای این کشور قرار گرفتند، دقیقا مشخص نیست. در سپتامبر ۱۹۹۲ آخرین آزمایش هسته‌ای آمریکا انجام شد.

ایالات متحده آمریکا هم‌ اکنون یکی از پنج قدرت هسته‌ای است که معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (NPT) را در سال ۱۹۶۸ امضا کرده است. اگرچه آخرین بار سنای آمریکا در اکتبر ۱۹۹۳ از تصویب این معاهده سر باز زد.

بنا بر این گزارش، زرادخانه آمریکا شامل "سه‌گانه هسته‌ای" است:

ـ موشک‌های قاره‌پیما بالستیک هسته‌ای (ICBM)

ـ موشک‌های بالستیک هسته‌ای پرتابی از زیردریایی‌ها (SLBM)

ـ تسلیحات هسته‌ای بمب‌افکن‌های سنگین نیروی هوایی آمریکا

از سال ۱۹۹۰، آمریکا ساخت کلاهک‌های هسته‌ای جدید را متوقف کرد و اکنون بیش‌تر بودجه مربوطه صرف تعمیر، نگهداری و از رده خارج کردن کلاهک‌های هسته‌ای قدیمی می‌شود.

تخمین تعداد دقیق تسلیحات هسته‌ای که آمریکا در اختیار دارد امری دشوار است، چراکه سازمان‌ها و اندیشکده‌های مختلف، تخمین‌های متفاوتی در این‌باره داشته‌اند.

تا سال ۱۹۹۹ گفته می‌شد که زرادخانه هسته‌ای آمریکا، ۱۲ هزار سلاح هسته‌ای در خود جای داده است.

در ابتدای معاهده هسته‌ای آمریکا و روسیه در سال ۲۰۰۳، آمریکا اعلام کرد که ۵۹۶۸ سلاح هسته‌ای آماده پرتاب در اختیار دارد.

هم‌چنین در سال ۲۰۰۷، بولتن دانشمندان اتمی تعداد کلاهک هسته‌ای آماده پرتاب آمریکا را ۵۴۰۰ عدد اعلام کرد که ۳۵۷۵ عدد آن کلاهک‌های استراتژیک و ۵۰۰ عدد آن کارایی غیراستراتژیک دارند. هم‌چنین ۱۲۶۰ کلاهک هسته‌ای دیگر نیز در زرادخانه نگهداری می‌شدند.

بنا بر فکت شیت منتشر شده از سوی واشنگتن در ۳ می ۲۰۱۰، تعداد کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا ۵۱۱۳ عدد بود.

در سال ۲۰۱۴، بولتن دانشمندان اتمی گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد آمریکا دارای ۲۵۳۰ کلاهک هسته‌ای انبار شده و ۲۱۲۰ کلاهک آماده پرتاب است. هم‌چنین تعداد ۱۹۲۰ کلاهک هسته‌ای استراتژیک و ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای غیراستراتژیک دیگر نیز که از سوی آمریکا در اختیار نیروهای ناتو قرار گرفته بود، مجموع تعداد کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا را به ۷۴۰۰ می‌رساند.

در ادامه به معرفی مهم‌ترین تسلیحات هسته‌ای آمریکا که به طور علنی و شناخته شده هستند می‌پردازیم.

کلاهک هسته‌ای ۷۸W

این کلاهک هسته‌ای گرمایی بر روی اغلب موشک‌های قاره‌پیما بالستیک (مینت من ۳) نصب شده است. ابتدا موشک‌های منیت من ۳ با کلاهک هسته‌ای W۶۲ تجهیز می‌شدند. نصب کلاهک‌های W۷۸ برای نخستین بار در دسامبر ۱۹۷۹ بر روی ۳۰۰ موشک (هر موشک دارای ۳ کلاهک) نصب شدند. بعدها اسناد محرمانه فاش شده نشان داد که در مجموع ۱۰۸۳ کلاهک هسته‌ای از این مدل در آمریکا تولید شده است.

طراحی و تولید کلاهک هسته‌ای W۷۸ از سال ۱۹۷۴ در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس آغاز شد، این کلاهک‌ها نمونه ارتقا یافته کلاهک‌های هسته‌ای W۵۰ بودند.

قدرت تخریب کلاهک W۷۸ معادل ۳۳۵ تا ۳۵۰ کیلوتن تی.ان.تی است.

این کلاهک‌ها وزنی معادل ۳۱۷ تا ۳۶۳ کیلوگرم دارند.

تسلیحات مرگبار آمریکا در دستان ترامپ

 

کلاهک هسته‌ای W۷۶

این کلاهک‌ها، هسته‌ای گرمایی هستند و از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۷ تولید شده‌اند که تا کنون مورد استفاده هستند. موشک‌های بالستیک زیردریایی‌های آمریکا SLBM (تریدنت ۱ و تریدنت ۲) می‌تواند از این نوع کلاهک‌های هسته‌ای را حمل کنند.

در مورد ابعاد این کلاهک‌های هسته‌ای اطلاعات درستی موجود نیست، تنها وزن این کلاهک افشا شده است که معادل ۱۶۴ کیلوگرم است و قدرت تخریب آن معادل ۱۰۰ کیلوتن خواهد بود.

نسخه به روز رسانی شده W۷۶-۱ این کلاهک هسته‌ای نیز علاوه بر زیردریایی‌های آمریکا در زیردریایی‌های انگلیس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تمدید عمر فعالیت ۸۰۰ عدد از این کلاهک‌ها در سال ۲۰۰۰ از سوی دولت آمریکا تصویب شد، هم‌چنین این رقم به ۲۰۰۰ عدد افزایش یافت که قرار است این پروژه تا سال ۲۰۱۸ تکمیل شود.

W۷۶ هم اکنون پرشمارترین کلاهک‌های هسته‌ای زرادخانه هسته‌ای آمریکا را تشکیل می‌دهند.

کلاهک هسته‌ای W۸۸

W۸۸ کلاهک هسته‌ای گرمایی آمریکا با توان تخریب ۴۷۵ کیلوتن است و نسبت به کلاهک‌های دیگر کوچک‌تر است. این مدل در دهه ۷۰ میلادی در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس طراحی شد. در سال ۱۹۹۹، رئیس این آزمایشگاه این مدل را پیشرفته‌ترین کلاهک هسته‌ای آمریکا دانست. در سال ۲۰۱۴، آخرین مدل آن W۸۸-ALT۳۷۰ نامیده شد و نخستین تولید آن تا سال ۲۰۱۹ پایان خواهد یافت.

موشک‌های بالستیک قاره‌پیما زیردریایی‌های اوهایو (تریدنت ۲) می‌تواند تا ۸ کلاهک W۸۸ را بر روی خود حمل کند.

تسلیحات مرگبار آمریکا در دستان ترامپ

W۸۷کلاهک هسته‌ای

این نوع کلاهک هسته‌ای برای نصب بر روی موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (حافظ صلح) طراحی شده‌اند. بر روی ۵۰ عدد از این موشک‌ها تا ۱۲ کلاهک هسته‌ای W۸۷ نصب شده‌اند که قرار است تا سال ۲۰۵۰ این موشک‌ها از رده خارج شوند و کلاهک‌های W۸۷ بر روی موشک‌های مینت من ۳ نصب شوند.

طراحیW۸۷ در فوریه ۱۹۸۲ در آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمور آغاز شد و روند تولید آن از جولای ۱۹۸۶ آغاز و دسامبر ۱۹۸۸ به اتمام رسید.

 

تسلیحات مرگبار آمریکا در دستان ترامپ

.
B۶۱کلاهک هسته‌ای

تسلیحاتی که تا به حال درباره آن‌ها صحبت کردیم، تنها می‌توانستند بر روی موشک‌های بالستیک مستقر شوند. اما «B۶۱» قادر است توسط هر چیزی از جمله جنگنده «F-۱۶» یا بمب‌افکن رادارگریز «B-۲» حمل شود. کلاهک مذکور، سلاحی همه کاره است که قدرت آن می‌تواند از ۰/۳ تا ۳۴۰ کیلو تن تغییر کند.

قدرت کم این کلاهک می‌تواند سدهای دفاعی شهرها را در هم بشکند، هم‌چنین قادر است منطقه‌ای به وسعت منهتن را به نابودی بکشاند. از این رو ترامپ باید به این نکته توجه کند که برای به روز رسانی هر عدد از این سلاح‌ها، باید دو برابر وزن‌شان طلا خرج کند.

«B۶۱» نخستین بار در دهه ۱۹۶۰ میلادی توسعه یافت و بعدها نیز ۳۱۵۵ عدد از آن‌ها ساخته شد. البته برخی از آن‌ها دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

ترامپ باید این مساله را بداند که به کارگیری هم‌زمان تمام آن‌ها، انفجاری به قدرت ۱,۰۷۲,۷۰۰,۰۰۰ تی ان تی ایجاد خواهد کرد.

تسلیحات مرگبار آمریکا در دستان ترامپ

.
B۸۳ کلاهک هسته‌ای

این سلاح قوی‌ترین بمبی است که تا به حال بررسی کرده‌ایم «B۸۳» .می‌تواند انفجاری به قدرت ۱/۲ مگا تن ایجاد کند و تنها تسلیحات هسته‌ای این کشور به شمار می‌رود که توانایی تخریب آن به واحد مگا تن می‌رسد.

اگر چنین بمبی را در واشنگتن بیندازیم، این شهر همراه با بخش زیادی از حومه‌های اطرافش، به کلی با خاک یکسان خواهد شد. وسعت آتشی که در اثر این اتفاق ایجاد خواهد شد، به بیش از ۸۰۵ متر می‌رسد. تمام ساختمان‌های موجود در شعاع ۷۲۰۰ متری، به تلی از خاک تبدیل می‌شوند. اگر در فاصله ۱۲ کیلومتری محل انفجار قرار داشته باشید، تمام بدن شما دچار سوختگی درجه ۳ خواهد شد و به طور حتم شاهد قطع عضو در بدنتان‌ خواهید بود؛ البته اگر زنده بمانید. ایالات متحده تا کنون ۶۵۰ عدد از این بمب‌ها را ساخته است.

همه‌ این کلاهک‌های هسته‌ای برای عمل کردن به جنگ‌افزارها و سیستم‌های رهاسازی دیگری نیاز دارند که در ادامه‌ آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تسلیحات مرگبار آمریکا در دستان ترامپ

 

موشک‌های قاره‌پیما بالستیک هسته‌ای (ICBM)

نیروی هوایی آمریکا هم‌ اکنون دارای ۴۵۰ موشک ICBM (مینت من) با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای است. این موشک‌های بالستیک قاره‌پیما قادرند مسافتی بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر را بپیمایند و هم‌زمان تا چند کلاهک هسته‌ای را نیز حمل کنند. در نسل جدید این موشک‌ها با نام "حافظ صلح" این امکان فراهم شده است که حتی کوچک‌ترین اهراف نیز با حداکثر دقت مورد هدف قرار گیرند.

تسلیحات مرگبار آمریکا در دستان ترامپ

 

بمب‌افکن‌ها و جنگنده‌های با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای

نیروی هوایی آمریکا هم‌چنین ناوگان بمب‌افکن‌های استراتژیک با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای را در اختیار دارد. ناوگان بمب‌افکن‌ها شامل ۹۳ عدد بمب‌افکن B-۵۲ و ۲۰ عدد بمب‌افکن B-۲ هستند.

علاوه بر این، ارتش آمریکا قادر است از تسلیحات هسته‌ای کوچک غیر استراتژیک بر روی موشک‌های کروز یا هواپیماهای جنگنده استفاده کند.

آمریکا هم‌ اکنون دارای ۴۰۰ بمب هسته‌ای است که می‌تواند توسط جنگنده‌های F-۱۵ ، F-۱۶ و F-۳۵ استفاده شدند.

۳۵۰ عدد از این کلاهک های هسته‌ای بر جنگنده‌های آمریکایی که در شش کشور اروپایی حضور دارندT نصب شده‌اند. این کشورها از اعضای ناتو هستند. تا سال ۲۰۱۴، ۹۴ بمب‌افکن استراتژیک B-۵۲ و B-۲ به تسلیحات هسته‌ای مجهز بوده‌اند که این رقم تا سال ۲۰۱۸ به ۶۰ بمب‌افکن کاهش خواهد یافت.

تسلیحات مرگبار آمریکا در دستان ترامپ

 

زیردریایی‌های هسته‌ای

نیروی دریایی آمریکا دارای ۱۸ زیردریایی کلاس اوهایو است که ۱۴ عدد از آنها قابلیت پرتاب موشک‌های بالستیک را دارند. هر زیردریایی می‌تواند تا ۲۴ موشک‌ هسته‌ای تریدنت ۲ را حمل کند. برخی از موشک‌های تریدنت به کلاهک‌های W۸۸ مجهز شده‌اند.

تعداد موشک‌های آماده پرتاب نصب شده بر روی زیردریایی‌های اوهایو تا سال ۲۰۱۴، ۳۳۶ عدد بوده است. این رقم تا سال ۲۰۱۸، به ۲۸۰ عدد کاهش خواهد یافت. اما بر روی هر یک از این تسلیحات استراتژیک نوع متفاوتی از کلاهک‌های هسته‌ای نصب می‌شود.

 تسلیحات مرگبار آمریکا در دستان ترامپ

 
 
 : انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
 

 

منبع: ایسنا



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *