آخرین وضعیت راه اندازی مراکز نگهداری از نوزادان معتاد/ ایجاد مراکز شبه خانواده در ۷ استان، تا پایان سال

8:49 - 26 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۹۷۱۰
سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: هیچ گونه مرکزی جهت نگهداری نوزادان تازه متولد شده از مادران معتاد وجود ندارد و در نظر داریم با ایجاد مراکزی شبه خانواده در اقصی نقاط کشور در بهبود و نگهداری این نوزادان، مؤثر باشیم.

آخرین وضعیت راه اندازی مراکز نگهداری از نوزادان معتاد/ ایجاد مراکز شبه خانواده در ۷ استان، تا پایان سالپرویز افشار در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ، در خصوص ایجاد کمپ‌های ترک اعتیاد زنانه در کشور گفت: حدود ۱۰ درصد از معتادین جامعه را، زنان تشکیل می‌دهند بر این اساس  باید ۱۰ درصد مراکز اقامتی زنانه باشد یعنی از ۱۳۰۰ مرکز اقامتی، ۱۳۰ مرکز را به زنان اختصاص دهیم. اما درحال حاضر تنها  ۴۵ مرکز به زنان معتاد اختصاص دارد چرا که بسیاری از این زنان اعتیاد خود را مخفی کرده و ظرفیت این مراکز خالی مانده است.

وی افزود: اعتیاد در جامعه زنان به هیچ عنوان پذیرفته نیست یعنی زنان معتاد از مراجعه به مراکز درمانی پرهیز و احساس ترس می‌کنند همچنین حمایت‌های اجتماعی و خانواده از این افراد بسیار محدود است بر این اساس افراد احساس تنهایی کرده و اعتیاد خود را از خانواده و جامعه، تا زمان مشهود شدن علائم آن در چهره، مخفی می‌کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر خاطر نشان کرد: به دلیل عدم استقبال زنان معتاد از مراکز ترک اعتیاد زنانه، میزان این مراکز به ۴۵ مرکز محدود شده و تاکنون گزارشی مبنی بر پر شدن ظرفیت جذب زنان معتاد از این مراکز اعلام نشده است به همین دلیل همچنان ظرفیت کافی برای جذب این افراد وجود دارد.

وی عنوان کرد: ستاد مبارزه با موادمخدر در صورت احساس نیاز بیشتر به مراکز ترک اعتیاد زنان در کشور سریعاً بدون درنظر گرفتن سقف برای زنان آسیب پذیر، اقدام به ایجاد مراکز جدید می‌کند. همچنین برخی از مراکز مانند وی آی پی‌ها و شلتر‌های خاص زنان، با اختصاص بودجه اضافی طبق دستورالعمل‌های ابلاغ شده در استان‌ها، توسعه یافته‌ و  آماده  پذیرش زنان معتاد  هستند.

افشار اذعان داشت: شلتر‌ها کاملا با مجوز و نظارت سازمان بهزیستی اداره می‌شوند و مراکز درمان اقامتی بدون دارو یا کمپ ها به طور کامل زیر نظر این سازمان فعالیت می‌کنند. همچنین مراکز بستری، مراکز ارائه خدمات به نوزادان و کودکان معتاد و زنان باردار زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به فعالیت خود ادامه می دهند.

وی در خصوص ایجاد شرایط برای نگهداری نوزادان تازه متولد شده از زنان معتاد، یادآور شد: مراکز اقامتی برای نگهداری نوزادان تازه متولد شده از زنان معتاد، به اندازه کفایت وجود ندارد و بر اساس قوانین موجود این نوزادان تازه متولد شده طی بخشنامه رسمی وزارت بهداشت، در بیمارستان‌های زیر نظر این وزارتخانه درمان شده و سم زدایی، آی سی یو و  امکانات دیگر در قالب این بیمارستان‌ها به کودکان ارائه می شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه گفت: بر اساس قانون بعد از ترک اعتیاد نوزادان تازه متولد شده از مادران معتاد، بدسرپرست محسوب شده و تا موقع درمان کامل اعتیاد مادر و بهبود شرایط سرپرستی زنان، به سازمان بهزیستی سپرده می‌شوند و یا توسط تعدادی از NGO‌هایی که در زمینه سرپرستی و حضانت از کودکان بد سرپرست فعالند، نگهداری می‌شوند.بنابر این تأکید می‌کنیم که هیچ نوع مراکزاقامتی برای نگهداری این کودکان از جانب ستاد مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد.

وی در راستای نتیجه مراکزشبه خانواده در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با راه اندازی مراکز شبه خانواده در شهر زاهدان، تجربیات خوبی به دست آورده‌ایم و درنظر داریم این عملکرد را به شهر‌های دیگر نیز تعمیم دهیم. گفتنی است در این مراکز شبه خانواده برای کودکان زنان معتاد، که خود نیز هنوز در دوران کودکی احساس درد  ناشی از اعتیاد دارند، شرایط به نحوی فراهم می‌شود که درمان این کودکان با سرعت بیشتری انجام شود و امیدواریم بتوانیم با ساز و کار‌های تعیین شده به کمک سازمان بهزیستی این فعالیت را توسعه دهیم.

افشار خاطرنشان کرد: تجربه مراکز شبه خانواده در شهر زاهدان، به حدود حداقل ۴ و حداکثر ۷ استان دیگر  تا پایان سال ۹۶ تعمیم داده می شود و در صورت کسب نتیجه مطلوب، طی سال‌های آینده، طرح را در سراسر کشور اجرا خواهیم کرد. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *