رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

همه آنجه در مورد رفلاکس معده باید بدانیم

18:20 - 12 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۵۳۴۳
پاسخ سوالات برخی از کاربران در خصوص «رفلاکس و سوزش معده» توسط شهرام آگاه فوق تخصص گوارش و کبد و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران داده شده که به شرح زیر است.

به گزارش گروه فضای مجازی ، پاسخ سوالات برخی از کاربران در خصوص «رفلاکس و سوزش معده» توسط  شهرام آگاه فوق تخصص گوارش و کبد و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران داده شده که به شرح زیر است.

علائم رفلاکس

 

شهرام آگاه فوق تخصص گوارش و کبد و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: رفلاکس یکی از بیماری‌های شایع دستگاه گوارش است. از مهم‌ترین علائم رفلاکس می‌توان به نشانه‌های گوارشی مانند سوزش سرِدل یا پشت جناغ و احساس آب شور یا تلخی در دهان اشاره کرد.

 

وی بیان کرد: رفلاکس علائم خارج گوارشی نیز، مانند سینوزیت‌های مکرر، تنگی نفس، آسمی که با روش‌های معمول قابل درمان نباشد، سرفه مزمن و حتی گوش درد دارد.

تشخیص رفلاکس

 

این فوق تخصص گوارش و کبد درباره روش‌های تشخیص رفلاکس عنوان کرد: در اغلب بیماران علائم بالینی برای تشخیص کافی است و نیاز به بررسی‌های دیگر یا انجام تست‌های آزمایشگاهی نیست.

 

آگاه تاکید کرد: در مواردی که بیمار با علائمی مانند کاهش وزن و گیر کردن مواد غذایی در گلو به پزشک مراجعه می‌کند احتمال ابتلا به سرطان وجود دارد و نیاز به بررسی‌های بیشتری است.

 همه آنجه در مورد رفلاکس معده باید بدانیم

وی تصریح کرد: درمان به تنهایی نیز یک روش تشخیصی محسوب می‌شود ساده و دقیق‌ترین روش تشخیصی برای فرد دچار سوزش پشت جناغ این است که علائم این شخص با مصرف دارویی ضد رفلاکس بهبود پیدا می‌کند بنابراین ما تشخیص می‌دهیم که چنین فردی به رفلاکس مبتلا بوده است.

 

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: در بیمارانی که علائم آن‌ها با مصرف دارو رفع نشده یا نشانه‌های بیماری‌شان تکرار می‌شود روش‌های تشخیص معمول رفلاکس مانند آندوسکوپی به کار برده می‌شود.

 

آگاه گفت: به وسیله آندوسکوپی خراش یا زخم‌های سطحی ناشی از برگشت اسید، در انتهای مری دیده می‌شود ۴۰ تا ۶۰ درصد بیمارانی که رفلاکس دارند آندوسکوپی‌شان نرمال بوده در افرادی که آندوسکوپی‌شان طبیعی است و تشخیص رفلاکس قطعی نیست از اندازه‌گیری اسید در معده با روش ۲۴ ساعته (pH متری ۲۴ ساعته با دستگاه مخصوص) استفاده می‌شود.

درمان رفلاکس

 

وی با بیان اینکه مبتلایان باید از مصرف مواد غذایی سبب تشدید رفلاکس می‌شود پرهیز کنند، عنوان کرد: این مواد غذایی به دو گروه کلی تقسیم‌بندی می‌شوند گروه اول شامل مواد غذایی است که شل شدن دریچه مری به معده را به همراه دارد از جمله موادی که سبب این شل شدن می‌شود می‌توان به نعنا اشاره کرد گروه دوم موادی هستند که روی دریچه مری به معده اثر نداشته بلکه تحریک کننده مری هستند انواع سس‌ها، آب‌پرتقال و آب میوه‌های اسیدی دیگر جز مواد غذایی تحریک کننده مری محسوب می‌شوند.

 

این فوق‌تخصص گوارش و کبد توصیه کرد: مبتلایان به رفلاکس باید از پرخوری و مصرف مواد غذایی چرب خودداری کنند این گروه از افراد باید پس از مصرف غذا حداقل تا دو ساعت نخوابند.

 

آگاه اظهار کرد: چاقی از جمله عواملی است که سبب تشدید رفلاکس می‌شود بنابراین افراد دچار اضافه وزن و چاقی که مبتلا به رفلاکس هستند باید رژیم غذایی برای کاهش وزن خود داشته باشند.

درمان دارویی رفلاکس

 

وی بیان کرد: از دارو‌های معروف ضد اسید برای درمان رفلاکس می‌توان به امی‌پرازول و خانواده آن اشاره کرد بین انتخاب نوع خانواده دارو‌های امی‌پرازول تفاوت چندانی نیست و انتخاب پزشک تنها بستگی به نحوه پاسخ‌دهی به دارو دارد.

در چه بیمارانی از روش جراحی برای درمان رفلاکس استفاده می‌شود?

 

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: بیمارانی که باید به طور دائم دارو مصرف کنند یا با قطع دارو علائم‌شان عود می‌کند باید روش جراحی آنتی رفلاکس در مورد آن‌ها انجام شود. همچنین افرادی که دچار عوارض شده یا از مصرف طولانی مدت دارو خسته می‌شوند نیز جراحی پیشنهاد می‌شود.

 

آگاه در خصوص روش‌های جراحی تاکید کرد: جراحی به سه شیوه آندوسکوپیک، لاپاراسکوپیک و باز صورت می‌گیرد که روش‌های آندوسکوپیک و لاپاراسکوپیک شیوع بیشتری دارد در روش آندوسکوپیک با دستگاه‌های مخصوصی دریچه دوخته یا محل اتصال مری به معده به وسیله جریان الکتریسته ضخیم می‌شود از روش RF به کمک امواج رادیو فرکانس نیز ضخیم شدن محل دریچه انجام می‌شود.

 

وی تصریح کرد: در روش لاپاراسکوپیک که معروف‌ترین آن Fundoplication است با دوختن محل دریچه تحتانی رفلاکس درمان می‌شود.

آیا خراب شدن دندان‌ها می‌تواند نشانه رفلاکس باشد?

 

این فوق‌تخصص گوارش و کبد اظهار کرد: بوی بد دهان و خرابی دندان‌ها از نشانه‌های رفلاکس است.

عفونت معده

 

آگاه بیان کرد: عفونت با هلیکوباکتر ارتباطی با رفلاکس ندارد برخی مطالعات نشان می‌دهد درمان هلیکوباکتر به وسیله انتی‌بیوتیک ممکن است باعث تشدید رفلاکس شود.

 

وی افزود: اگر فردی رفلاکس دارد و دلیلی دیگری برای درمان هلیکوباکتر ندارد، درمان هلیکوباکتر توصیه می‌شود، اما در صورتی که به دلایلی دیگری مانند وجود زخم اثنی‌عشر نیاز به درمان هلیکوباکتر وجود داشته باشد باید هلیکوباکتر درمان شود و رفلاکس مانعی برای درمان هلیکوباکتر نیست.

متاپلازی روده‌ای

 

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران متاپلازی روده‌ای انتهای مری را از مهمترین عوارض رفلاکس دانست و عنوان کرد: تاثیر اسید و صفری که به طور مزمن در رفلاکس ایجاد می‌شود می‌تواند تغییر ماهیت سلولی در انتهای مری شود.

 

آگاه افزود: مبتلایان به رفلاکس مزمن به کمک آندوسکوپی باید از نظر متاپلازی روده‌ای بررسی شوند در آندوسکوپی از انتهای مری نمونه‌برداری می‌شود و اگر بیمار این عارضه را داشته باشد باید مورد بررسی‌های دقیق قرار گیرد.

 

وی یادآور شد: متاپلازی روده‌ای به خودی خود کمی افزایش ریسک سرطان دارد، اما اگر در کنار متاپلازی روده ای، دیس‌پلازی ایجاد شده باشد درمان‌هایی مانند لیزر و جراحی ضروری است. افرادی که متاپلازی روده‌ای به تنهایی دارند باید به فواصل طولانی آندوسکوپی انجام دهند.

 منبع: باشگاه خبرنگاران

 

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *