حضور آمریکا در "افغانستان" برای صدور جنگ و تضعیف چین و روسیه است

18:33 - 12 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۴۸۱۰
رهبر حزب کنگره ملی افغانستان حضور آمریکا در افغانستان را برای صدور جنگ و در نهایت تضعیف چین و روسیه یا سلطه کامل بر آسیای مرکزی و قفقاز عنوان کرد.

به گزارش سرویس بین الملل لطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی افغانستان در مصاحبه‌ای گفت: آمریکا و غرب می‌خواهند جنگ را از افغانستان به آسیای مرکزی و سپس قفقاز انتقال دهند.

این نماینده پارلمان افغانستان افزود: دیدگاه‌های آمریکا که در گذشته به منابع نفتی و اقتصادی خاورمیانه، آسیای مرکزی و قفقاز متمرکز شده بود، در حال حاضر وارد رقابت استراتژی شده است.

وی با استناد به سخنان «کاندولیزا رایس» وزیر سابق امور خارجه آمریکا که گفته بود ما در عراق و افغانستان به دنبال منافع آمریکا هستیم، نه تأمین دموکراسی گفت: حقیقت این است که با توجه به رقابت‌های فعلی چندجانبه، افغانستان چیزی بیشتر از یک پایگاه نظامی و استراتژی برای آمریکا نیست.

نماینده پارلمان افغانستان ادامه داد: «کابل» فقط برای صدور جنگ و در نهایت تضعیف چین و روسیه یا سلطه کامل بر آسیای مرکزی و قفقاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پدرام افزود: طالبان و داعش در حال حاضر بیش از 60 درصد جغرافیای روستائی و تا حدودی شهری افغانستان را تحت کنترل خود درآوردند و جنگ را به استان‌های شمالی و شمال و شرقی افغانستان کشاندند.

وی گفت: جنگ اکنون تا کرانه‌های رودخانه «آمو» رسیده و با توجه به اهداف بلند مدت آمریکا، صلح در افغانستان به وجود نمی‌آید، مگر اینکه جنگ در آسیای مرکزی شعله ور گردد و بحران در حوزه ژئوپلیتیک روسیه فراگیر شود.

این مقام افغان در ادامه تصریح کرد: نمایندگان دولت کابل که خود مجری برنامه‌های آمریکا در منطقه هستند، در ملاقات با مقامات بلندپایه روسیه و آسیای مرکزی به غلط اطلاعات می‌دهند.

وی افزود: برای هر تحلیلگری روشن است که گسترش جنگ در آسیای مرکزی، روسیه را با بحران‌های شدید سیاسی، نظامی و اقتصادی روبرو خواهد کرد.

پدرام ادامه داد: هنوز این کشورها با روسیه در زمینه‌های مختلف اقتصادی و امنیتی پیوند و وابستگی ژرفی دارند و بار جنگ در آسیای مرکزی بیشتر بر دوش روسیه خواهد افتاد و آن را از نظر اقتصادی به چالش خواهد کشید و سیستم پولی این کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

این کارشناس گفت: با توجه به آنچه که «واشنگتن» در افغانستان انجام می‌دهد و عدم تمایل آمریکایی‌ها به صلح در افغانستان و سیاست سلطه خواهانه آنان، گسترش جنگ در آسیای مرکزی حتمی به نظر می‌رسد.

پدرام تصریح کرد: در خوش‌بینانه‌ترین حالت و در صورت تصمیم قطعی روسیه، اگر افراطی‌ها با شکست مواجه شوند که فعلا این بعید به نظر می‌رسد، نوع دیگری از جنگ و رقابت میان قدرت‌های بزرگ جهانی و منطقه‌ای در خاورمیانه و آسیای مرکزی ادامه خواهد یافت.

این نماینده پارلمان افغانستان ادامه داد: در نهایت روسیه، چین و متحدانش در این حوزه آمریکا را شکست خواهند داد اما بحران و ناامنی در آسیای مرکزی مانند خاورمیانه برای مدت‌های طولانی ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: آمریکا از این بحران سود خواهد برد و ادامه این بحران به زیان قدرت‌های منطقه‌ای تمام خواهد شد.

پدرام ادامه داد: افراطی‌ها همچون ابزاری در اختیار آمریکا قرار دارند و از این ابزار برای ایجاد بحران در کشورهای آسیای مرکزی استفاده می‌شود.

این کارشناس افزود: حضور اشغال گرانه آمریکا در افغانستان و تقویت طالبان و داعش جنگ را به مناطق شمالی افغانستان کشانده است.

وی گفت: اگر طالبان و داعش موفق شوند چند استان را در شمال افغانستان تصرف کنند، شبه نظامیان کشورهای دیگر منطقه در آن استان‌ها تجمع خواهند کرد، در حال حاضر تعدادی از این گروه‌ها، متشکل از اویغورها، چچن‌ها، تاجیک‌ها، ازبک‌ها، قزاق‌ها و دیگران در استان‌های «جلال آباد»، «کونر»، «نورستان»، «لغمان» در شرق و در «بدخشان»، «سر پل»، «فاریاب»، «قندوز» و «بغلان» در شمال حضور دارند.

این کارشناس تصریح کرد: روسیه و کشورهای آسیای مرکزی باید با نیروهای ملی گرای افغانستان باب گفتگو و همکاری را باز می‌کردند زیرا سرمایه گذاری روی نیروهای افراطی یک اشتباه بزرگ است.

وی افزود: اینگونه نیروها گرفتار اندیشه‌های افراطی هستند و می‌توانند با طالبان و داعش به دلیل اشتراکات دینی، مذهبی و ایدئولوژی ائتلاف کنند.

پدرام در پایان گفت: کاهش شدت جنگ در افغانستان معطوف و مشروط بر گسترش و تشدید جنگ در آسیای مرکزی خواهد بود و برنامه غرب انتقال جنگ از این کشور به آسیای مرکزی است.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *