مشکلات در تردد خارگ/ افزایش 6 درصدی اجاره بها در همدان/ خلیج گرگان در دستور کار شورای حفظ بیت المال گلستان/ شورای شهر سنندج مسئولیت پذیر است

13:36 - 10 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۴۶۲۷
مشکلات در تردد خارگ، افزایش 6 درصدی اجاره بها در همدان، خلیج گرگان در دستور کار شورای حفظ بیت المال گلستان، شورای شهر سنندج مسئولیت پذیر است و ... را دربسته خبری در استان ها چه خبر؟ دنبال کنید.

به گزارش گروه فضای مجازی ، مشکلات در تردد خارگ، افزایش 6 درصدی اجاره بها در همدان، خلیج گرگان در دستور کار شورای حفظ بیت المال گلستان، شورای شهر سنندج مسئولیت پذیر است و ... را دربسته خبری در استان ها چه خبر؟ دنبال کنید.

 مشکلات در تردد خارگ/ افزایش 6 درصدی اجاره بها در همدان/ خلیج گرگان در دستور کار شورای حفظ بیت المال گلستان/ شورای شهر سنندج مسئولیت پذیر است

خلیج گرگان در دستور کار شورای حفظ بیت المال گلستان

فارس: رئیس کل دادگستری گلستان گفت: پرونده خلیج گرگان در دستور کار فوق‌العاده شورای حفظ بیت‌المال گلستان قرار گرفت.

هادی هاشمیان اظهار کرد: پایین رفتن سطح آب دریا و خشک شدن بخش‌هایی از خلیج گرگان، خطر ریزگردها بیش از پیش گلستان را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر امروز برای  نجات خلیج گرگان گامی برداشته نشود در آینده‌ای نه چندان دور، در گلستان هم نفس کشیدن مانند استان‌های جنوب غربی کشور سخت خواهد شد و به همین دلیل پرونده این خلیج به صورت فوق‌العاده در دستور کار شورای حفظ بیت‌المال استان قرار گرفته است .

 هاشمیان افزود: در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان که به زودی برگزار می‌شود همه دستگاه‌های متولی مانند محیط زیست، منابع طبیعی و استانداری حضور دارند تا در این باره چاره‌اندیشی و برای اقدام در زمینه احیای این خلیج، بسیج استانی شکل گیرد.

این مقام ارشد قضایی استان گلستان گفت: با توجه به چالش جدی کمبود آب در گلستان،  قضات ما در محاکم آرای زیادی برای پلمپ چاه‌های غیرمجاز صادر کرده‌اند.

هاشمیان افزود: در کنار دستگاه قضایی باید دستگاه‌های متولی به ویژه جهاد کشاورزی راهکارهای عملی مانند معرفی محصولاتی که نیاز آبی کمتر دارند و یا استفاده از آب‌های نامتعارف در آبیاری مزارع را در اختیار کشاورزان قرار دهند.

وی افزود: محیط زیست و منابع طبیعی میراث گرانبهایی از گذشتگان است و ما وظیفه داریم این میراث را برای آیندگان حفظ کنیم.

 مشکلات در تردد خارگ/ افزایش 6 درصدی اجاره بها در همدان/ خلیج گرگان در دستور کار شورای حفظ بیت المال گلستان/ شورای شهر سنندج مسئولیت پذیر است

شورای شهر سنندج نسبت به مسوولیت‌های خود بی‌توجه نیست

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج گفت: شورا ممکن است گاها تصمیمات نادرست و یا اشتباه داشته باشد اما در کل، هیچ‌وقت به وظایف و مسوولیت‌های خود بی‌توجه نبوده است.

جلال شریعتی شامگاه دوشنبه در نشست مشترک اعضای منتخب دور پنجم شورای شهر سنندج با دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان، اظهار داشت: شورا به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام اسلامی معرفی شده است اما تاخیر در فعالیت آن لطمالتی به آن زده است که نیاز به تلاش بیشتر در رسیدن به جایگاه واقعی آن است.

وی افزود: همین تاخیر موجب شده است تا ادارات و دستگاه‌های دیگر شورا را به عنوان سرباز و بازوی اجرایی خود بدانند در صورتی که تاکید قانون اساسی این است که شورا رکن است و نیاز به توجه دارد.

شریعتی گفت: شورا جایگاه قرآنی دارد و قرآن با تاکید از آن صحبت کرده است.

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر سنندج، شورا ممکن است گاها تصمیمات نادرست و یا اشتباه داشته باشد اما در کل، هیچ‌وقت به وظایف و مسوولیت‌های خود بی‌توجه نبوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه شورا در ادارات و دستگاه‌های دولتی پایگاه و جایگاهی ندارند در حالی که از طرف دیگر، انتظارات و توقعات نسبت به شورا در مردم ایجاد شده است.

شریعتی همچنین گفت: اختیارات شورا جزئی است و حتی سپر بلای دولت شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج تصریح کرد: شوراها در توسعه شهرها و روستاها تاثیرگذارند و اگر مدیریت شهری در اختیار شوراها نبود شاید در سال‌های اخیر آنچنان تحولاتی در شهرها ایجاد نمی‌شد.

وی افزود: باید تلاش شود شوراها، شورای واقعی شهر باشند و دولت نیز باید این آمادگی را در خود ایجاد کند که اختیاراتی به شورا تفویض کند که شوراها به معنای واقعی اثربخش باشند.

شریعتی ادامه داد: شوراها در هر دوره جدید به نسبت دوره‌های قبل از نظر سطح سواد و تخصص ارتقا یافته‌اند و این خود می‌توان منشا خدمات زیادی برای شهروندان باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج ادامه داد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر کردستان هم باید کمک کند تا ادارات به مصوبات و تصمیمات شوراها احترام بگذارند تا در خدمتگزاری به مردم تسهیلگر باشند.

وی در ادامه گفت: قدم‌هایی برای الکترونیکی کردن شهرداری سنندج  برداشته شده است که در صورت تحقق آن، ارتباطات چهره به چهره کاهش یافته و این خود مانع فساد اداری است.

شریعتی در پایان گفت: شورای دور جدید سنندج همدل و همفکر هستند و تمام هم و غم آنان تلاش برای خدمت به مردم، آبادکردن بیشتر شهر و تامین ژآامش بیشتر شهروندان است.

 مشکلات در تردد خارگ/ افزایش 6 درصدی اجاره بها در همدان/ خلیج گرگان در دستور کار شورای حفظ بیت المال گلستان/ شورای شهر سنندج مسئولیت پذیر است

افزایش 6 درصدی اجاره‌بها در همدان

ایسنا: عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان از افزایش اجاره‌بها در نقاط مختلف شهر همدان خبر داد و گفت: در سه ماهه امسال در همدان اجاره‌بهای مسکن به طور متوسط رشد 6 درصدی دارد.

شهرام رحیم‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حالیکه قیمت مسکن در همدان افزایش چندانی نداشته اجاره‌بهای این شهر بین سه تا 9 درصد رشد داشته است.

وی گفت: اجاره‌بها در شهرک‌های مدنی، بهشتی، الوند و فرهنگیان رشد سه درصدی، شهرک مدرس ودر رینگ اول شهر همدان نیز افزایش 4.5 درصدی دارد.

وی افزود: در محدوده آرامگاه بوعلی‌سینا، متخصصین، استادان و مهدیه اجاره‌بهای مسکن 9 درصد و نیز در منطقه اعتمادیه و امیریه هشت درصد رشد دارد.

رحیم‌بخش با بیان اینکه متغیرهای مختلفی در قیمت مسکن تأثیر دارد، عنوان کرد: قیمت مسکن هر آن امکان دارد به علت فعل و انفعالات اقتصادی و تشکیل کابینه جدید دچار شوک شود اما در شرایط فعلی قیمت مسکن افزایشی نخواهد داشت.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان گفت: در سه ماهه امسال تعداد معاملات فروش مسکن در همدان دو درصد و تعداد اجاره‌نامه‌ها 45 درصد رشد داشته است.

وی با تأکید بر اینکه قیمت مسکن در همدان طی دو سال اخیر از ثبات خوبی برخوردار بوده است، افزود: در شهرک مدنی قیمت یک دستگاه آپارتمان با متراژ متوسط و نوساز متری یک میلیون و 200 هزار تومان، در شهرک فرهنگیان متری یک میلیون و 500 هزار تومان و در شهرک بهشتی یک میلیون و 400 هزار تومان است.

رحیم‌بخش یادآور شد: چنین مسکنی در شهرک مدرس یک میلیون و700 هزار تومان، در محلات قدیمی و خیابان‌های منتهی به میدان امام خمینی(ره) دو میلیون و 200 هزار تومان، در خیابان‌های میرزاده عشقی، طالقانی و مهدیه به ترتیب دو میلیون و 300 و دو میلیون و 500 هزار تومان است.

وی اظهارکرد: همچنین قیمت یک دستگاه آپارتمان با متراژ متوسط و نوساز در متخصصین، استادان و سعیدیه بالا بین 2 میلیون و 400 تا دو میلیون و 500 هزار تومان و در بخش‌هایی از پردیس و متخصصین و حکیم 3 میلیون و 500 هزار تومان به بالا است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان با بیان اینکه رکود بخش مسکن بسیار عمیق است، اظهار کرد: سال‌ها شاهد چنین رکودی در بخش مسکن نبودیم که عمده‌ترین علت این رکود اقتصاد کشور است.

رحیم‌بخش با اشاره به اینکه دولت یازدهم در 4 سال گذشته برنامه مشخص و واضحی برای تولید و عرضه مسکن نداشته است، تصریح کرد: سیاست‌گذاری پولی دولت در بانک‌ها بر رکود اقتصاد کشور دامن زده و از طرفی تغییر نرخ دلار در سال‌های گذشته نیز در این موضوع بی‌تأثیر نبوده است.

وی با تأکید بر اینکه تا زمانی‌که دولت پشتیبانی مؤثری از بخش مسکن نداشته باشد این بازار تحریک نخواهد شد، گفت: برای تحریک بازار مسکن دولت باید سود بانکی را کم و اقساط را بلندمدت کند تا مردم از وام‌های مسکن استقبال کنند چرا که تا کنون تمامی تسهیلات مسکن با شکست مواجه شده است.

وی با بیان اینکه در چهار سال گذشته تولید مسکن واقعا اُفت داشته و نسبت به رشد جمعیتی بسیار کمتر بوده است، یادآور شد: آمار دقیقی از خانه‌ها در همدان وجود ندارد به علت اینکه اختلاف فاحشی بین دستگاه‌های مختلف در این زمینه وجود دارد.

 مشکلات در تردد خارگ/ افزایش 6 درصدی اجاره بها در همدان/ خلیج گرگان در دستور کار شورای حفظ بیت المال گلستان/ شورای شهر سنندج مسئولیت پذیر است

مهر: امامزادگان ماچیان رودسر میزبان کاروان خادمان حرم مطهر رضوی شدند

 همزمان با دهه کرامت امامزادگان ماچیان شهرستان رودسر میزبان کاروان خادمان حرم مطهر رضوی (ع) شدند.

غروب دوشنبه دهستان ماچیان مرقد مطهر آقاسید مرتضی وآقا سید ابراهیم میزبان خادمان حرم مطهر رضوی و خیل عظیمی از عاشقان ولایت بود.

 خادم امام رضا (ع) در این مراسم به اجرای بیش از شش هزار برنامه فرهنگی از سوی این کاروان در قالب جشن های «زیرسایه خورشید» درسطح کشور اشاره کرد وگفت : از این تعداد ۱۰۰ برنامه دراستان گیلان برگزارمی شود.

علی غفوری منش با اشاره به اینکه این برنامه در ۳۱استان و۳۵ کشور اروپایی و آفریقایی و آسیایی برگزار می شود، اظهار کرد: این برنامه ها درجهت توسعه و گسترش و نهادینه کردن فرهنگ رضوی و بیان سیره رضوی می باشد.

وی همچنین با بیان اینکه ۵۰ هزار نفر خادم درحرم رضوی هستند، افزود: در این برنامه ۶۰۰ خادم همکاری می کنند.

سرپرست  دفتر نمایندگی آستان قدس گیلان در ادامه این مراسم ضمن تبریک ایام به افتتاح سه خانه عالم همزمان با این ایام در دهستان سمام املش اشاره و خاطرنشان کرد: بخشی از اعتبارات  از محل آستان قدس و بخشی دیگر از طریق قرارگاه پیشترفت و آبادانی سپاه قدس گیلان  تأمین می شود.

نظرعلی علیزاده با بیان اینکه در طول این دهه  کاروان زیرسایه خورشید از ۴۰۰ بیمار زمین گیر در منزل و نیز بیماران سرطانی عیادت و پرچم ضریح متبرک به امام رضا (ع)   برای زیارت این افراد می برند، گفت: همچنین برای نخستین بار حکم ۱۰خادم یاری در پنج شنبه هفته جاری در لاهیجان همزمان با افتتاح دفتر نمایندگی آستان قدس تقدیم خادم یاران می شود.

وی ادامه داد: افرادی که تمایل به خادم افتخاری امام رضا (ع) را دارند می توانند به سایت آستان قدس مراجعه و درطرح خادم یاران رضوی ثبت نام  و کد رهگیری را به دفتر قدس تحویل دهند.

توزیع بسته های نذری، قرائت دعا و نیایش و مولودی از دیگر برنامه های این مراسم بود.

 

مشکلات در تردد خارگ/ افزایش 6 درصدی اجاره بها در همدان/ خلیج گرگان در دستور کار شورای حفظ بیت المال گلستان/ شورای شهر سنندج مسئولیت پذیر است 

تردد اهالی خارگ با مشکل روبرو است

تردد به جزیره خارگ همواره به عنوان یکی از مشکلات اساسی اهالی مطرح بوده است و در روزهای اخیر نیز شاهد بروز مشکلاتی هستیم که انتظار می‌رود مسئولان برای رفع آن تلاش جدی داشته باشند.

حامد عرب‌زاده: جزیره خارگ از نقاط بسیار مهم و استراتژیک دنیا است ولی این روزها حال و روز خوشی در حوزه تردد و ساماندهی حمل و نقل دریایی ندارد.

شرکت نفت طبق مصوبه هیات دولت مبلغ ۵۰ میلیارد ریال برای خرید یک شناور برای تردد اهالی جزیره خارگ در اختیار سازمان بنادر و ودریانوردی گذاشت تا به‌عنوان متولی دریا و دریانوردی مقدمات خرید یک شناور مجهز را در این مسیر مهیا کند.

با گذشت روزها و سال‌ها خرید این شناور از روزی به روز دیگر و از ماهی به ماه دیگر و از سالی به سال دیگر منقل می شد و اهالی جزیره خارگ چشم به راه خرید این شناور بودند تا اینکه بعد از گذشت چندین سال در آخرین روزهای سال ۹۵ این شناور در اسکله مروارید اداره بندر ودریانوردی خارگ پهلو گرفت.

اما این پایان مشکل ایاب ذهاب خارگ نبود، بلکه آغاز مشکلات جدید در این حوزه بود؛ هر روز به هر دلیل و بهانه‌ای جلوی خروج این شناور توسط نهادی مختلف گرفته می‌شد، نرخ‌های متفاوت باعث نارضایتی اهالی جزیره خارگ شده بود، سوخت این شناور تامین نمی‌شد و .....

 

مشکلات تردد به خارگ همچنان باقی است

محمد کرمی از شهروندان جزیره خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات مردم جزیره خارگ بحث ایاب و ذهاب است که تا الان قول‌های زیادی در راستای رفع آن داده شده است، ولی تا الان شاهد باقی ماند مشکل هستیم. باید نحوه خرید این کشتی کاملا شفاف به اطلاع مردم خارگ که مالک اصلی کشتی هستند برسد.

موسوی از فعالین اجتماعی خارگ نیز در گفت‌وگو باخبرنگار مهر اظهار کرد: اسکله پهلوگیری این شناور در بوشهر طبق بررسی های میدانی صورت گرفته ایمنی لازم برای پهلوگیری و جداسازی شناورمسافری را ندارد.

وی افزود: باید زیر ساخت‌های مسافری برای تردد این شناور در بوشهر مهیا شود. هم اکنون فصل صید میگو در اسکله پهلوگیری این شناور است که می‌تواند این تداخل این ورود و خروج این شناور را با مشکل مواجه کند.

 

مسئولان همراهی نمی‌کنند

الیاس فولادی مالک شناور آروس مهیار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در روزهای اخیر فشارهای زیادی از سوی افکار عمومی بر مجموعه این شرکت برای خرید شناور وارد بود که اکثر آنها با اطلاعات غلطی که توسط برخی افراد منتشر شده بود باعث ایجاد جو ملتهب بر علیه این شناور در جزیره خارگ و استان بوشهر شده است.

وی افزود: طبق توافق ۴۱۰۴۱ تعهدنامه در سندخانه رسمی بین این شرکت و استانداری بوشهر مقرر شد نرخ تردد این شناور به‌صورت توافقی باشد ولی تاکنون حتی یکبار مدیران ارشد استان حاضر به برگزاری جلسه با اینجانب نبوده‌اند. بیش از ۲۰ بار از استاندار و فرماندار خواسته‌ام که جلسه‌ای در راستای تعین تکلیف این شناور برگزار شود ولی تا این لحظه اقدامی صورت نگرفته است.

فولادی با اشاره به خرید این نوع شناور گفت: سازمان بنادر و دریانوردی این شرکت را موظف کرد در راستای اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی از شرکت های داخلی کشتی را خریداری کند.

وی گفت: پنج شرکت به ما معرفی شد تا یکی از این شرکت‌ها برای ساخت این شناور انتخاب شود، کشتی مدنظر ما در ترکیه با ظرفیت ۳۲۵ نفر بود که متاسفانه سازمان بنادر اجازه خرید این شناور را نداد و باعث ضرر و زیان این شرکت شد.

 

*نبود زیرساخت‌های عمومی بندری

مالک شناور آروس مهیار تصریح کرد: متاسفانه در فضای مجازی اعلام شده که من با استفاده از رانت یکی از بستگان خود در جزیره خارگ موفق به دریافت این وجه شده‌ام، بنده با صراحت اعلام می‌کنم که با هیچ کس در این راستا آشنایی ندارم و به‌عنوان بخش خصوصی فعال دریایی وارد شده‌ام.

حتی یک‌بار مسئولین استانی و بخش نخواسته‌اند که جلسه‌ای در این مورد برگزار شود. کشتی که مربوط به اهالی این منطقه است ولی مسئولان حاضر به تعین تکلیف برای تردد این شناور نیستندفولادی در پاسخ به اینکه نرخ متفاوتی توسط شرکت راهبر این شناور در مسیر بوشهر-خارگ بوشهر ارائه می شود، گفت: حتی یک‌بار مسئولین استانی و بخش نخواسته‌اند که جلسه‌ای در این مورد برگزار شود، کشتی که مربوط به اهالی این منطقه است ولی مسئولان حاضر به تعین تکلیف برای تردد این شناور نیستند.

وی در ادامه با اشاره به نبود زیرساخت‌های عمومی بندری در بوشهر اظهار داشت: این شرکت آمادگی کامل را دارد تا در جایی که استانداری اسکله‌ای را تحویل این شرکت دهد، ترمینال مسافری ایجاد کرده و زیر ساخت‌های مسافری استاندارد را مستقر کند، با نامه‌ای از سوی استانداری بوشهر برای خرید این شناور معرفی شده‌ام اما استانداری الان حاضر به برگزاری جلسه با این شرکت نیست.

فولادی یادآور شد: تمامی مبلغ این شناور از سوی سازمان بنادر به‌صورت مستقیم به شرکت سازنده کشتی واریز شده است و این شرکت دخل و تصرفی در این پول نداشته است، اگر ساماندهی در رابطه با این شناور صورت نگیرد حاضر هستیم شناور را با همین احولات پس بدهیم.

 

*ساماندهی تردد به جزیره خارگ

بخشدار ویژه خارگ در گفتگو کوتاه با خبرنگار مهر اظهار کرد: بحث کشتی آروس مهیار در فرمانداری و استانداری بوشهر در حال پیگیری است و تصمیم‌گیری در حیطه وظایف استانداری و فرمانداری بوشهر است.

محمود رضایی افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته توسط استاندار و فرماندار بوشهر، کشتیرانی والفجر با ظرفیت ۲۳۵ صندلی مجدد برای رفاه حال شهروندان خارگ در این مسیر قرار گرفته و در حال خدمت رسانی است که این بازگشت حاصل توافق استانداری، نفت و شرکت کشتیرانی والفجر است.

اختلافاتی که بین بخش خصوصی و دولت به‌وجود می‌آید بیشترین ضرر آن متوجه مردم می‌شود و می‌طلبد که مسئولان با ارائه راهکارهای مناسب به فکر رفع مشکل مردم باشند.

 

منشور زندگی روی ریل قطار

تفاوتی ندارد که در زیر آسمان کدامین ایستگاه راه‌آهن، سوزنبان باشی، این شغل روزها و شب‌ها و سال‌ها با مرارت‌ و استرس های بی‌شمار عجین شده است.

خورشید به میانه آسمان رسیده است و انگار از آسمان آتش می‌بارد، ریل‌ها گرما را دوچندان می‌کنند و گرما از زمین نیز شعله می‌کشد؛ نگاهش به دوردست است، به‌جایی که ریل می‌پیچد و قطار به سمت ایستگاه می‌آید، وزنه سوزن را که از گرما داغ شده بلند می‌کند و اهرم را به عقب هل می‌دهد، محل اتصال را قفل می‌کند و خط تغییر می‌کند و قطار با علامت پرچم سبزرنگ او، وارد ایستگاه می‌شود.

باران بی‌امان می‌بارد، باد شلاق می‌زند و شُرشُر آب نه از ناودان‌ها که از لباس سوزنبان به راه افتاده است، قطار وارد ایستگاه شده واو آماده مانور می‌شود؛ گاهی یک واگن کم و گاه یک دیزل اضافه می‌کند.

قطار آماده سیر است و برف کولاک کرده، سرما بیداد می‌کند و هوای مه‌آلود، جلوی دید را گرفته است، برف‌ها را از تیغه سوزن و کناره ریل کنار می‌زند تا تیغه درست به ریل بچسبد؛ برای چندمین بار مسیر را چک می‌کند تا مبادا حادثه‌ای رخ دهد.

صدای شلیک توپ و سال یک هزار و... خورشیدی آغاز می‌شود و تمام لحظه تحویل سال او به تغییر خط می‌گذرد و خط سیر قطار عوض می‌شود و قطارها به‌سلامت از ایستگاه‌های این سرزمین پهناور می‌گذرند.

اینجا ایستگاه تشکیلاتی پل‌سفید است، یکی از سه ایستگاه مهم راه‌آهن ناحیه شمال و تنها ایستگاه در این ناحیه که بیشترین تعداد سوزنبان را در هر شیفت کاری خود دارد، چراکه تنها ایستگاه تعمیراتی این ناحیه است.

گاه پیش می‌آید باوجود اطمینان از مسیر و درست بودن همه‌چیز، چندین بار، تمام‌مسیر را چک می‌کنی تا مبادا سنگی کوچک، فاجعه‌ای به بار آورد و اگر سوزن نیم‌باز باشد، مسئولیت حادثه با سوزنبان خواهد بود، هوا که تاریک شود یا برفی و مه‌آلود باشد، استرس ما بیشتر هم می‌شود؛ چراکه مسئله جان انسان‌ها در میان است؛ این حرف‌های علی حبیبی است که ۹ سال سابقه سوزنبانی در ایستگاه‌های مختلف ناحیه شمال داشته و عقیده دارد که سوزنبانی سراسر رنج و استرس است و این استرس‌ها بر قلب و اعصاب سوزنبان فشار زیادی وارد می‌کند.

سوزنبانی زیرمجموعه اداره سیر و حرکت بوده و با راهداری که زیرمجموعه اداره ابنیه و راه‌ها است فرق دارد

در میان حرف‌هایش تأکید می‌کند که به مردم بگویم که سوزنبانی زیرمجموعه اداره سیر و حرکت بوده و با راهداری که زیرمجموعه اداره ابنیه و راه‌ها است فرق دارد و برایش مهم است که مردم بدانند این دو باهم فرق دارند؛ راهدار، جاده‌هایی که ریل از آن‌ها می‌گذرد را در هنگام عبور قطار با گیت می‌بندد.

اکنون دو سال می‌شود که ارتقا شغلی یافته و مانورچی اداره سیروحرکت شمال در پل‌سفید است اما ازنظر او، سختی و استرس سوزنبانی بسیار بیشتر بوده و در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: مسئولیت سوزنبان از هنگامی‌که قطار بخواهد از ایستگاه مجاور راه بگیرد، شروع‌شده و زمانی که قطار متوقف می‌شود، همچنان مسئول است تا از برخورد دو قطار هم‌جوار جلوگیری کند و بعد، مانور و کارهای کم‌وزیاد کردن دیزل و واگن آغاز می‌شود و سپس مسئولیت اعزام قطار و این چرخه با ورود هر قطار تکرار می‌شود و سوزنبان در تمام ساعات شیفت، با هر شرایط جوی‌ای، در داخل خطوط راه‌آهن است.

وی افزود: بار مختلف قطارها نیز مخاطرات خاص خود رادارند، مانند بار مازوت، گوگرد و زغال که هوا را آلوده می‌کند و به خاطر غبار برخاسته از آن‌ها همگام با گرمای هوا، نفس کشیدن هم سخت می‌شود و گاه سوزنبان را از نفس می‌اندازد.

حبیبی در رابطه با سوزنبانی در ایستگاه‌های خارج از نقاط شهری مانند کبوتردره، دوگل و گدوک در ناحیه شمال گفت: در دوره سوزنبانی‌ام، پیش‌آمده که گاهی، هنگام شب در این ایستگاه‌ها، حیواناتی مانند گرگ، دکه سوزنبانی را دوره کرده‌اند و حتی جرات بیرون آمدن از دکه سوزنبانی را نداشتم، اما سوزنبان به‌ویژه در هنگام برف باید بیرون بیاید تا مسیر را چک کند و حتی در ایستگاه ورسک، دیده‌ایم که خرس بالای واگن‌های لبه‌کوتاه رفته است و شب‌ها در تنهایی این ایستگاه‌ها، هزار فکرو خیال به ذهن آدم می‌آید و حواسمان را پرت می‌کند که این، می‌تواند خطرناک باشد.

وی بابیان اینکه ایستگاه‌های مختلف موقعیت‌ها و سختی‌های خاص خود رادارند، سختی ایستگاه‌های تشکیلاتی را بیشتر می‌داند و می‌افزاید: ایستگاه تشکیلاتی پل‌سفید تنها ایستگاهی در ناحیه شمال است که کار تعمیراتی نیز انجام می‌دهد؛ در این ایستگاه، حتی اگر قطاری رفت‌وآمد نکند، وجود یک دیزل و واگن برای اینکه سوزنبان، مانورچی و سرمانورچی کاملاً درگیر باشند کافی است و برای تست یک دیزل، سوزنبان باید بارها خطوط را عوض کند، واگن اضافه و کم شود و به این درگیری‌ها باید مخاطرات کم و اضافه کردن واگن‌ها را هم اضافه کرد که گاهی به قیمت جان همکاران ما تمام‌شده است.

جاوید اسفندیاری، معاونت اداره سیر و حرکت مقیم پل‌سفید، تعداد کل ایستگاه‌های ناحیه شمال از خروجی ایستگاه گرمسار تا ورودی ایستگاه گلوگاه را ۲۴ ایستگاه برشمرد و افزود: از این میان، سه ایستگاه ساری، فیروزکوه و پل‌سفید جزء ایستگاه‌های تشکیلاتی این ناحیه هستند که سوزنبانی در این ایستگاه‌ها بسیار سخت‌تر و علاوه‌بر این، شرایط سوزنبانی در برخی ایستگاه‌ها نیز به دلیل کوهستانی بودن و شرایط جوی، سخت است.

اسفندیاری بابیان اینکه کار سوزنبانی تغییر جهت خطوط، تنظیم و تشکیل قطارهای باری و مسافری، قبول و اعزام قطارها به خط تعیین‌شده توسط مسئول کشیک است، افزود: هر ایستگاه ما دارای دو سوزنبانِ سمت شمال و جنوب است و در ایستگاه پل‌سفید علاوه بر آن، سوزنبان دپو نیز داریم؛ ازاین‌رو، تعداد سوزنبانان ایستگاه پل‌سفید در هر شیفت، بیشتر از دیگر ایستگاه‌های ناحیه شمال است.

وی ابراز امیدواری کرد که با برقی شدن مسیر و سوزن‌ها، بسیاری از کارها با فشردن دکمه‌ای انجام شود، هرچند به وجود سوزنبان در آن زمان نیز نیاز است اما کار سوزنبانی راحت‌تر خواهد شد.

حامد پسندیده، یکی از سوزنبانان ایستگاه پل‌سفید است و سه سالی می‌شود که در این ایستگاه کار می‌کند و در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: در ردیف شغلی‌ اسم شغل ما بهره‌بردار است اما در ایستگاه‌ها و نزد مردم بانام سوزنبان شناخته می‌شویم.

وی افزود: طبق فرمان اتاق ترافیک، مشخص می‌شود که ما باید قطار را به کدام خط ایستگاه هدایت کنیم و ما تمام‌مسیر را در خط موردنظر درست و چک کرده و قطار را در همان خط قبول می‌کنیم.

پسندیده یکی از وظایف سوزنبان را مانور برشمرد و افزود: کم یا زیاد کردن دیزل یا واگن، جابجایی واگن از یک خط به خط دیگر و جابجایی واگن‌هایی که قابل‌حمل نبوده برای تعمیر را مانور می‌گوییم؛ در این ایستگاه به دلیل اینکه شیب و فراز به سمت تهران زیاد است، گاهی باید دیزل قطارها را پس از ورود، کم یا زیاد کنیم و در صورت خرابی دیزل، باید آن را جابجا کنیم.

این سوزنبان، دلیل حساسیت و استرس این شغل را مسئولیت در برابر جان انسان‌ها برشمرد و افزود: قطار باید به خط مطمئنی هدایت شود و اگر با یک اشتباه به هر دلیلی، قطار به خط دیگری برود، جان صدها انسان به مخاطره خواهد افتاد.

قطار باید به خط مطمئنی هدایت شود و اگر با یک اشتباه به هر دلیلی، قطار به خط دیگری برود، جان صدها انسان به مخاطره خواهد افتاد

وی بابیان اینکه در تمام طول سال، کار ما در زیر آسمان است؛ چه از این آسمان برف ببارد، چه باد و باران، گفت: هنگام برف باید برف‌ها را کنار بزنیم تا بتوانیم مسیر را چک کنیم که مبادا حادثه ناگواری پیش آید و گاهی اوقات به خاطر سرمای زیاد، سوزن‌ها یخ می‌زنند و تغییر مسیر بسیار سخت می‌شود و باید عملیاتی انجام شود تا سوزن به جریان اولیه آن بازگردد.

پسندیده افزود: هنگامی‌که همکاران ما وارد راه‌آهن می‌شوند، با طراوت و شاداب هستند اما به خاطر شرایط جوی که در طی سال با آن مواجه مستقیم دارند؛ پس از مدتی، فرسودگی و خستگی از چهره‌شان بیداد می‌کند و راه رفتن مدام روی سنگ‌ریزه‌های ایستگاه نیز موجب ایجاد کمردرد و آسیب بینایی سوزنبانان می‌شود؛ ازاین‌رو، انتظار در نظر گرفتن این شغل به‌عنوان مشاغل سخت و برخورداری از طرح‌های آن، انتظار نابجایی نیست.

وی بابیان اینکه ایستگاه‌های مناطق شهری، محل عبور و مرور انسان است، یکی از دغدغه‌های سوزنبانان را مراقبت از جان این افراد برشمرد و افزود: هنگامی‌که در حال مانور هستیم، بعضی از عابران به خاطر عجله یا سهل‌انگاری از میان واگن‌ها رد می‌شوند و ما باید در هنگام مانور، حواسمان به اطراف و عبور این افراد نیز باشد، خصوصاً اگر هنگام مانور درجایی باشیم که اِشراف کافی به تمام خطوط نداشته باشیم، ممکن است حادثه ناگواری رخ دهد.

این سوزنبان، یکی از دغدغه‌های اصلی‌اش را شرکتی بودن بیان کرد و گفت: چند وقتی است که در اکثر ادارات نیروها به‌صورت شرکتی جذب می‌شوند و در راه‌آهن نیز با همین امر مواجه هستیم؛ ما به‌صورت شرکتی کار می‌کنیم ویکی از بزرگ‌ترین ظلم‌ها در حق ما، شرکتی بودن است؛ شرکتی بودن یعنی، عدم برخورداری از بسیاری از مزایا، احساس عدم امنیت شغلی، عدم بیمه تکمیلی و اختلاف حقوقی فاحش من و همکار رسمی‌ام با یک نوع شغل و کار؛ امیدوارم کسانی که حرف ما را می‌خوانند به فکر یک راه‌حل باشند.

پسندیده با اشاره به اینکه اگر در خانواده‌ای، پدر به فرزندی توجه کمتری نسبت به دیگر فرزندانش داشته باشد؛ آن فرزند، منزوی و افسرده شده و شاید استعدادهایش هیچ‌وقت شکوفا نشود، افزود: بزرگ‌ترین عاملی که می‌تواند همه نیروهای شرکتی را خوشحال کند این است که در کانون ارگانی که در حال فعالیت هستیم، پذیرفته و باهم رده‌های خویش برابر نگریسته شویم.

برآیند بررسی‌ها نشان می‌دهد که سوزنبانان به دلیل مواجه مستقیم با انواع شرایط آب‌وهوایی، سختی و استرس شغلی، ازلحاظ جسمی، عاطفی و روحی درخطر هستند.

شاید در میان فرایند حرکت گسترده جامعه، تنها اهرمی در دستان سوزنبان باشد که ناچیز بنماید و تا مادامی‌که مسیرها تغییر می‌کنند و قطارها به‌سلامت می‌گذرند، کار آن‌ها به چشم نیاید؛ اما رخ دادن حادثه‌ها و مباداها و سپس توجه به شرایط آن‌ها، دیر خواهد بود.

 


: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *