خانه شهر کرمان ثبت ملی شد

14:01 - 09 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۴۳۰۰
خانه شهر کرمان در اختیار استانداری کرمان بوده و گفته می‌شد این نهاد قصد تخریب و ساخت آن را داشته است. از سال گذشته زمزمه‌های تخریب این بنا شنیده می‌شد و فعالان میراث فرهنگی کرمان نگران تخریب ناگهانی این بنا بودند. مراتب ثبت ملی این بنا امروز به استاندار کرمان ابلاغ شد.
خانه شهر کرمان ثبت ملی شدبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، خانه شهر کرمان با معماری متفاوت در سال 58 ساخته شده و هزینه ساخت آن به طور مستقیم از مالیات بر آب شهروندان کرمان تامین شده است.  از سال گذشته با توجه به تمام شدن ساخت بنای تازه استانداری کرمان بیم تخریب این بنا برای ایجاد ورودی استانداری می رفت. در چند ماه گذشته با توجه تخلیه این بنا و امکان سنجی ایجاد ورودی جدید، احتمال تخریب خانه شهر شدت گرفته بود. با این حال از مدتی پیش مسئولان میراث فرهنگی کرمان از بررس وضعیت این بنا و مستند سازی آن خبر داده بود. 
 
حمید روحی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان پیش از این به میزان گفته بود: طی مراحل قانونی در سال ۹۰ اجازه تخریب این ساختمان داده شده بود. اما این اتفاق رخ نداده و اکنون در حال پیگیری حفظ این بنا هستیم. ساختمان جدید استانداری در پشت این بنا ساخته شده و نیاز به ورودی دارد. قرار است از بخش سالن اجتماعات این بنا ورودی برای ساختمان جدید استانداری ایجاد شود.
 
 
زهرا احمدی پور، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، امروز ۹ مرداد ۹۶ در نامه‌های جداگانه خطاب به استاندار کرمان، مراتب ثبت دو اثر فرهنگی‌تاریخی «خانه شهر» و «خانه اوشیدری» را به او ابلاغ کرد.
 
 احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در متن یکی از این نامه‌ها خطاب به علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان آمده است:

«در اجرای بند ”ج“ ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی‌تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی‌تاریخی ”خانه شهر“ واقع در استان کرمان، شهر کرمان، خیابان ابوحامد، میدان بسیج، میدان شورا که پس از طی تشریفات قانونی لازم به‌شماره ۳۱۷۷۰ مورخ ۹۶/۴/۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده ابلاغ می‌گردد.

اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

خواهشمند است دستور فرمایید مراتب جهت اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولان ذی‌ربط در استان ابلاغ شود و از نتیجه این سازمان را مطلع فرمایند.»

همچنین رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نامه‌ای مشابه مراتب ثبت "خانه اوشیدری" را به شماره ۳۱۷۶۶ به استاندار کرمان ابلاغ کرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *