سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور تصویب شد

12:30 - 12 تير 1396
کد خبر: ۳۲۴۹۰۰
سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور در جلسه سی و ششم شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شد.
سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور تصویب شدبه گزارش گروه فرهنگی به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سی و ششمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در تاریخ ١٠ تیرماه سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور به عنوان اولین سند از اسناد سه‌گانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب اعضا رسید.

در این جلسه موضوع تدوین اسناد راهبردی توسعه حوزه‌های آموزش عمومی، تبلیغ و ترویج، پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور مطابق ماده چهار قانون برنامه پنجم توسعه، به شورای توسعه فرهنگ قرآنی تفویض شد که شورا با تصویب نظام نامه به عنوان منطق و چارچوب حاکم بر تدوین اسناد در جلسه دهم شورا و ابلاغ آن در خرداد ماه سال ٩٠ تهیه سند هر حوزه را به کمیسیون¬های تخصصی مربوط تکلیف نمود.

دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور با انجام مطالعات کارشناسی، مصاحبه های تخصصی و نشست های متعدد، پیشنویس سند راهبردی حوزه تخصصی را در سرفصل های چشم انداز، اصول حاکم، اهداف کلان، راهبرد‌ها و اقدام های ملی ترسیم، و برای اجرایی سازی آن چهارچوب نهادی و الزامات اجرایی را تهیه و به کمیسیون ارائه نمود.

 کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور با بررسی در جلسات مختلف، سند را در جلسه چهلم مورخ ٣٠ / ٥ / ٩٥ به تصویب رساند و برای دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارسال کرد. بعد از بررسی و اعمال اصلاحات مد نظر جلسه هفتاد و نهم مجمع مشورتی، این سند شب گذشته در جلسه سی و ششم شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان اولین سند از اسناد سه گانه شورای توسعه به تصویب نهایی رسید.

 چشم انداز ترسیم شده برای سند در افق ١٤٠٤ شمسی «دستیابی به جایگاه کشور ممتاز جهان اسلام در توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی» است. همچنین سند دارای ٥ اصل حاکم در زمینه های جدایی ناپذیری قرآن و عترت، توجه به اندیشه های امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، کاربردی کردن آموزه های قرآنی، مطالعه و اولویت سنجی و مخاطب محوری فعالیت ها، نقش حداکثری مردمی، و وحدت بخشی بین المللی قرآن است.

 سند توسعه فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور دارای سه هدف کلان «گسترش گفتمان قرآنی انقلاب اسلامی در جهان»، «ارتقای جایگاه قرآن کریم در فرهنگ عمومی در راستای تحقق سبک زندگی قرآنی»، و «گسترش اشتیاق و علاقه به انس با قرآن و بهره‌گیری از مفاهیم و آموزه‌های آن در کشور» و پنج راهبرد ملی «سیاستگذاری، هماهنگی، نظارت و ارزیابی»، «تقویت سرمایه های انسانی، دانشی و نهادی»، «استقرار نظام تولید و عرضه محصولات و خدمات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای جذاب قرآنی»، «فضاسازی قرآنی در محیط‌های عمومی و مجازی» و «توسعه فعالیت های بین المللی تبلیغی ترویجی قرآنی» است و ذیل راهبردهای ملی، مجموعاً ٣٨ اقدام ملی تعریف شده است.

برنامه‎ریزی و هماهنگی جهت اجرای سند و نیز نظارت و ارزیابی تحقق اهداف تعیین شده بر عهده کمیسیون بوده و گزارش آن به شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان قرارگاه اصلی فعالیت‌های قرآنی کشور ارائه خواهد شد.

از ویژگی های ممتاز سند، تکلیف کردن ستاد به تهیه شناسنامه اقدامات ملی است. به طوری که مطابق بند ٣ جزء دال چهارچوب نهادی و الزامات اجرایی، کمیسیون موظف شده است حداکثر ظرف مدت ٩ ماه پس از تصویب سند، جزئیات اقدام های ملی را در قالب شناسنامه اقدام شامل تعیین دستگاه های مسئول و همکار، افق زمانی، اهداف کمّی، شاخص های عملکردی، الزامات و سایر توضیحات مورد نیاز اقدام، با همکاری دستگاه های مربوط تدوین و به دستگاه های اجرایی ذی ربط ابلاغ نماید.

 معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امیدوار است با اجرایی کردن اقدام های ملی که نیازمند عزم جدّی، همدلی و همکاری میان مدیران، فعالان و بخش های قرآنی کشور است، کارکرد اصلی نظام تبلیغ و ترویج قرآن که بسترسازی افزایش ذکر و انس با قرآن جامعه از طریق رواج مضامین، محصولات و خدمات قرآنی در عرصه فرهنگ عمومی و دستیابی به اهداف کلان و چشم انداز ترسیم شده به خوبی میسر شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *