آیا تخفیفات بیمه ثالث به خودرو تعلق می‌گیرد؟

21:41 - 06 تير 1396
کد خبر: ۳۲۳۳۸۵
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
پس از تصویب قانون تخفیفات بیمه‌ای ناشی از عدم تصادفات رانندگی، دیگر به خودرو تعلق نمی‌گیرد و انتقال دهنده یا به بیان دیگر راننده ملاک اصلی برای بهره مندی از تخفیفات است.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، اکثر ما هنگام خرید انواع خودرو با این متن در اگهی ها مواجه شده ایم که پس از بیان مشخصات فنی خودرو،  میزان سال هایی که از بیمه شخص ثالث استفاده نشده و تخفیفاتی به آن تعلق گرفته ذکر می شود. هر چه تعداد سال های تخفیف بیمه خودرو بیشتر باشد علاوه بر آن که قرینه خوبی جهت سلامت خودرو برای خریدار  می باشد ، این نوید را به او می دهد که تخفیفات اعمال شده از سوی بیمه گر سبب می شود هزینه های سالانه نیز کاهش یابد چرا که فرض بر این است که خسارات ناشی از خودرو بیمه می شود و کسی می تواند از تخفیفات اعمال شده بهره مند گردد که طبق قانون مالک شناخته شود. به بیان دیگر تخفیفات بیمه صرف نظر از تغییر مالکیت آن ، متعلق به خودرو است.

اما در سال 95 پس از تصویب قانون جدید " بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه" ، روند انتقال تخفیفات شکل تازه ای به خود گرفت. به نحوی که طبق تبصره ماده 6 قانون مذکور ، در راستای فرهنگ سازی رانندگی، تخفیفات  ناشی از عدم تصادفات رانندگی به انتقال دهنده تعلق دارد. متن قانونی از این قرار است : کلیه تخفیفاتی که به واسطه «نداشتن حوادث منجر به خسارت» در قرارداد بیمه موضوع این قانون اعمال شده باشد، متعلق به انتقال دهنده است. انتقال دهنده می تواند تخفیفات مذکور را به وسیله نقلیه دیگر از همان نوع، که متعلق به او یا متعلق به همسر، والدین یا اولاد بلاواسطه وی باشد، منتقل کند. 

باید توجه کرد که پس از تصویب این قانون تخفیفات بیمه ای ناشی از عدم تصادفات رانندگی ، دیگر به خودرو تعلق نمی گیرد و انتقال دهنده یا به بیان دیگر راننده ملاک اصلی برای بهره مندی از تخفیفات است. منطقی نیز همین است که افرادی که رانندگی های پرخطر و حادثه آفرین ، داشته اند ، نتوانند صرفا به واسطه خرید خودرویی که دارای چندین سال بیمه عدم تصادفات رانندگی است ، از تخفیفات آن بهره مند شوند. 

باید توجه داشت که افراد می توانند در صورتی که خودرویی از همان نوع خودروی سابق به طور مثال سواری ،خریداری نمایند کلیه تخفیفات را به خودروی جدید منتقل نمایند. هم چنین قانون برای افراد یک خانواده این تسهیلات را در نظر گرفته است که امکان انتقال تخفیفات به خودروی متعلق به همسر ، والدین و یا اولاد بلاواسطه نیز فراهم باشد. 

هم چنین در جهت تشویق رانندگان و ارتقای سطح فرهنگ در حوزه رانندگی تبصره 5 ماده 18 عنوان می دارد : شرکتهای بیمه موظفند در چهارچوب ضوابط مربوط نسبت به اعطای تخفیف به رانندگانی که دوره های آموزشی رانندگی ایمن و کم خطر را سپری نموده و موفق به اخذ گواهینامه مربوط شده اند، اقدام کنند.

امید است که با افزایش قوانینی از این دست و همکاری افراد جامعه شاهد بهبود هرچه سریع تر سطح فرهنگی جامعه در حوزه حمل و نقل و رانندگی باشیم. 

ستاره ایوبی- کارشناس ارشد حقوق خصوصی



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *