رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

محمد بن سلمان کیست؟شاهزاده جنگ‌طلب سعودی را بیشتر بشناسید+ تصاویر

8:50 - 31 خرداد 1396
کد خبر: ۳۲۱۲۷۳
با حکم حکومتی پادشاه عربستان محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد جدید این کشور انتخاب شد.
به گزارش گروه بین‌الملل ، پادشاه عربستان روز چهارشنبه طی حکمی حکومتی محمد بن نایف ولیعهد کنونی این کشور را برکنار و محمد بن سلمان پسرش را به عنوان ولیعهد جدید انتخاب کرد.

پادشاه


ولیعهد جدید عربستان کیست؟

«محمدبن سلمان» دارای لیسانس حقوق از دانشگاه ملک سعود در ریاض و جزو دومین گروه از فارغ التحصیلان دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه است. وی در مدارس ریاض آموزش دیده و گفته می‌شود که جزو ۱۰ دانش آموز بر‌تر در کشور سعودی بوده است.

این شاهزاده سعودی در ۱۰ سال دوره فعالیت خود، به رغم داشتن چندین پست در بخش عمومی پادشاهی سعودی، پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، به کار آزاد تجارت مشغول شد.

محمد بن سلمان

شاهزاده محمد به عنوان مشاور ویژه شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد وقت نیز انتخاب و از امارت منطقه ریاض در مرتبه سیزدهم منتقل و به سمت مشاور و ناظر بر دفتر ویژه امور ولیعهد منصوب شد و تا زمان صدور فرمان در انتصاب او به عنوان رئیس دیوان ولیعهد و مشاور ویژه در اوایل ماه مارس ۲۰۱۳ در همین سمت بود.

ناظر کل بر دفتر وزیر دفاع، وزیر مشاور و عضو هیات وزیران، مشاور کمیسیون کار شناسان شورای وزیران پادشاهی سعودی، مشاور ویژه امیر منطقه ریاض، دبیر مرکز رقابت‌های ملک عبدالعزیز ریاض و مشاور ویژه رئیس این مرکز از دیگر پست‌های کلیدی این شاهزاده عربستانی بوده است.

محمد بن سلمان

در عربستان از محمد بن سلمان به‌عنوان مرد جنگ و مرد قدرتمند سیاست یاد می‌شود و خود راسا فرماندهی عملیات «توفان قاطعیت» را علیه مردم یمن به عهده گرفته است. سخنانی که وی پس از انتصاب به عنوان جانشین ولیعهد داشته نیز دست کمی از عملکرد وی نداشته است. در این باره روزنامه لبنانی خبرپرس جانشین ولیعهد عربستان در اولین اظهارات و تصمیم‌گیری‌های خود پس از در اختیار گرفتن این منصب اعلام کرده است که ریاض به این شرط آماده آتش‌بس در یمن است که استان حضرموت تحت کنترل عربستان در بیاید. 

محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان در سخنان جنجالی خود می‌گوید: مرحله نخست جنگ عربستان در یمن به پایان رسیده است. در نتیجه عربستان نیاز شدیدی به کنترل بر دریای عرب دارد که هدف اصلی حمله به یمن بوده است. الحاق استان حضرموت یمن به عربستان و متصل کردن آن به بندر المکلا نیز شرط اصلی آتش بس در یمن است.

محمد بن سلمان

وی ادامه می‌دهد: ما از مدت‌ها دنبال اجرای چنین سیاستی بوده‌ایم و برای انتقال لوله‌های نفت از عربستان به المکلا و رسیدن نفت عربستان به آب‌های منطقه‌ای برنامه‌ریزی می‌کردیم و در این راستا توافقنامه‌هایی را امضا کرده‌ایم که پیشتر عبدربه منصور هادی، (رئیس‌جمهوری مستعفی یمن) آن را امضا کرده است؛ این سخنان تن‌ها بخشی از سخنان جنجالی تاکنونی وی است.

 عربستان هر‌چند در نظر دارد تا دست به تجزیه یمن بزند، اما هیچ گاه اینگونه آشکارا از الحاق خاک یمن به کشورش سخن نرانده بود. محمد‌بن سلمان در دهه ۳۰ زندگی‌اش قرار دارد. او در میان دولت سالمندان، جوانترین عضو کابینه است. زمانی که بحث حضور در وزارت دفاع این کشور مطرح می‌شود، شورای بیعت با بالاترین میزان حمایت به وی رای می‌دهد. گفته می‌شود که این میزان از رای برای جوانی مثل محمد‌بن‌سلمان، یک تغییر فاز تازه در حوزه سیاست امنیتی این کشور است. وی از جمله بازهای عربستان سعودی به حساب می‌آید که به شدت دارای نظرات ضد‌ایرانی است.

محمد بن سلمان

یکی از روزنامه‌های غربی درخصوص تفاوت وی با سایر دولتمردان عربستانی می‌نویسد: او تن‌ها ریش سیاه کابینه در میان ریش سفیدان است. از همین رو، بسیاری از ناظران اظهارنظرهای وی را در مورد مسائل موجود در خاورمیانه، شتابزده و عجولانه می‌دانند که مدتی بعد مجبور به اصلاح آن می‌شود. در این باره گفته می‌شود که محمد بن سلمان به منظور تقویت جایگاه خود برای اجرای عملیات «توفان قاطعیت» و حمله به یمن هیجان زده بود، اما با طولانی شدن این عملیات، به دنبال ایجاد راه حلی برای آن است و به همین دلیل از «محمد بن نایف» خواسته بود تا به ترکیه سفر کند و پیش از سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری این کشور با او گفت‌وگو کند. در این راستا ناظران می‌گویند، جنگ با یمن می‌تواند نشان دهد که وی قادر است از عهده این وزارتخانه بربیاید یا نه.

محمد بن سلمان

عربستان سعودی در تمامی مواردی که در اوضاع یمن دخالت کرده، با شکست مواجه شده است، از این‌رو یمن برای محمد بن سلمان بن عبدالعزیز یک قمار بزرگ بوده که وی به آن دست زده است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *