العربی الجدید: طالبان، دوحه و نقش کلیدی قطر در حل "بحران افغانستان"

12:12 - 07 تير 1396
کد خبر: ۳۲۰۷۶۹
پایگاه خبری العربی الجدید در گزارشی نوشت: قطر کماکان می‌تواند با میزبانی از نشست‌های آشتی افغانستان نقشی کلیدی در حل بحران این کشور داشته باشد.
العربی الجدید: طالبان، دوحه و نقش کلیدی قطر در حل به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری فلسطینی العربی الجدید در یادداشتی با عنوان نقش قطر در بحران افغانستان، گذاشتن سنگ بنای آشتی است از ایفای نقش میانجیگرانه قطر در حل بحران افغانستان تمجید کرد.
 
در این یادداشت آمده است: واشنگتن، کابل و همه طرف‌های ذیربط با بحران افغانستان پس از چندین سال جنگ خونبار علیه گروه طالبان و شکست گزینه نظامی به این نتیجه رسیدند که راه حل بحران سوریه در گفت وگو نهفته است.
 
اما آن زمان مساله اصلی و سوال مهم  بخصوص پس از قریب به یک دهه جنگ این بود که چه کسانی نماینده طالبان خواهند بود و چه کسانی به نیابت از آن در مذاکرات کابل و واشنگتن حضور خواهند داشت؟
 
همه طرف‌های ذیربط شامل دولت افغانستان، آمریکا و جامعه بین‌المللی اصرار داشتند که طالبان دفتری سیاسی داشته باشند که به نمایندگی از این گروه در مذاکرات حضور داشته باشد و آن زمان (سال 2013) گزینه‌های متعددی مطرح شد و بررسی‌هایی درباره مکان این دفتر صورت گرفت تا در یکی از سه کشور ترکیه، عربستان یا قطر باشد.
 
قطر گزینه توافقی برای گشایش نمایندگی طالبان برگزیده شد کشوری که نقشی بی‌طرف و میانجیگر در مسائل متعدد جهانی داشته از بحران دارفور سودان گرفته تا مشکل بین فتح و حماس و بحران چچن و توانسته سیاست بی‌طرفانه و همگرایی ایجاد کند.
 
در همین راستا اسماعیل عندلیب تحلیلگر سیاسی افغانستان گفت: نقش قطر در افغانستان از زمان جنگ شوروی تاکنون در حمایت از ملت افغان و بی‌طرفی آن روشن و مشخص بوده است از همین رو قطر مکان برتر برای انتخاب به عنوان مقر همه طرف‌های افغان بود و تلاش‌های این کشور سنگ بنای همه تلاش‌هایی بوده که در خصوص صلح در افغانستان صورت گرفته است.
 
پس از اینکه قطر با تلاش‌های جدی و طی هماهنگی با طرف‌های مختلف و آمریکا توانست دفتر سیاسی طالبان را در ژوئن سال 2016 تاسیس کند برخی طرف‌ها در داخل افغانستان دوحه را سرزنش کردند اما همین طرف‌ها پس از آن به میزان موفقیت این اقدامات اعتراف کردند.
 
حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان نیز به رغم اینکه در ابتدا از تاسیس دفتر گروه طالبان در دوحه ابراز نارضایتی داشت اما بر ضرورت گفت وگو برای حل بحران طولانی مدت کشورش که هزاران قربانی برجای گذاشته تاکید کرد.
 
وی اظهار داشت: «طالبان از هموطنانمان هستند و گفت وگو با آنها برای حل معضل است»  از همین رو در مدت پایانی از دوره ریاست جمهوری خود بر دفتر این گروه در دوحه برای پیشبرد تلاش‌های آشتی تکیه داشت.
 
گشایش دفتر طالبان در دوحه شالوده همه تلاش‌ها برای دستیابی به آشتی در افغانستان بود چیزی که طالبان هم به آن اعتراف داشت.
 
بنا به اظهارات «طیب آغا» رئیس دفتر سیاسی طالبان صلح افغانستان نیاز به نماینده‌ای از سوی طالبان داشت که همان دفتر این گروه در دوحه بود.
 
«قریب الرحمن شهاب» فعال رسانه‌ای افغان در این خصوص گفت: اگر دفتر طالبان در دوحه نبود نمایندگان دولت افغانستان و همچنین کارشناسان قضیه و رهبران قبایل نمی‌توانستند با نمایندگان طالبان سر یک میز بنشینند و از دیدگاه یکدیگر در خصوص مساله افغانستان مطلع شوند.
 
یک سال بعد از آن در ماه ژوئن مبادله اسرا بین آمریکا و طالبان صورت گرفت به گونه‌ای که پنج تن از شبه نظامیان رده بالای طالبان در ازای تحویل گرفتن بوی برگال، گروهبان ارتش آمریکا تنها اسیر جنگی آمریکا در افغانستان،که به مدت پنج سال توسط طالبان محبوس بود، به قطر منتقل و آزاد شدند.
 
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا آن زمان (12 خرداد/جوزا 93) تاکید کرد که مبادله اسرا با تلاش‌های قطر و طی هماهنگی کامل با آمریکا صورت گرفته است.
 
فرآیند آشتی در افغانستان و نقش دفتر طالبان در دوحه ثابت کرد که سران آزاد شده طالبان وجهه سیاسی طالبان را تقویت کردند و آنها بیشتر از هرکسی خواهان آشتی در افغانستان هستند.
 
به عقیده ناظران این تبادل اسرا تاثیر مثبتی بر روند آشتی در افغانستان دارد.
 
تلاش‌های قطر برای حل بحران افغانستان از طریق گفت وگو تنها به این قضیه مختصر نبود بلکه این کشور میزان نشست‌هایی درباره مذاکرات افغانستان بوده است و همه ظرفیت‌های خود را برای نشستن طرف‌های افغان پای میز گفت و گو به منظور بررسی ابعاد بحران کشورشان بکار بست تا راه حلی برای معضل مرگبار افغانستان ایجاد شود.
 
از طریق این نشست‌ها بود که نمایندگان دولت افغانستان و رهبران قبایل و چهره‌های سرشناس این کشور توانستند با نمایندگان طالبان سر یک میز بنشینند.
 
در همین راستا «قیوم کوچی» سفیر کنونی افغانستان در روسیه، یکی از رهبران مشهور قبیله‌ای و عموی رئیس جمهور افغانستان پس از شرکت در نشستی که بین نمایندگان طالبان با دولت کابل تحت نظارت موسسه بین‌المللی پگواش در ماه مه 2015 در دوحه برگزار شد، گفت: نشستن سر یک میز با نمایندگان طالبان بسیار مثمر ثمر بود.
 
رهبران طالبان همچنین از طریق دفتر این گروه در دوحه به کشورهای اروپایی متعددی همچون ژاپن، فرانسه و آمریکا سفر کردند تا در کنفرانس‌های صلح و گفت وگو با دولت شرکت کنند.
 
از همین رو قطر می‌تواند با میزبانی نشست‌های آشتی افغانستان نقشی کلیدی در بحران افغانستان داشته باشد بخصوص که دستیابی به صلح گزینه قطعی برای حل بحران افغانستان است آن هم پس از 16 سال جنگ آمریکا در افغانستان که تنها یک رسوایی برای واشنگتن بوده است.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *