امضای سند همکاری ایران و سازمان ملل در راستای مقابله با بیابان زایی

9:57 - 27 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۹۷۸۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
همزمان با روز جهانی مقابله با بیابان زایی نماینده سازمان ملل متحد از امضای سند همکاری ایران و سازمان ملل متحد در راستای مقابله با بیابان زایی خبر داد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، همزمان با روز جهانی بیابان زدایی، گری لوییس نماینده سازمان ملل متحد در سازمان جنگلها، مراتع و آبخیز داری حضور پیدا کردند. 

در این مراسم نماینده سازمان ملل متحد ضمن خرسندی از حضور در این مراسم این روز را برای خود ویژه و مهم دانست.

وی در ادامه به امضای دو تفاهم نامه در این مراسم و رونمایی از کتاب ۱۰ تجربه موفق در راستای بیابان زدایی اشاره کرد و گفت: مایلم از این فرصت استفاده شود و هدف این مشارکت پیشبرد اهداف توسعه پایدار باشد.

لوییس افزود: در هدف شماره ۱۵ به بحث بیابان زدایی اشاره شده و به طور مشخص در راستای معکوس کردن زمان تخریب بیابان ها از آن یاد شده است.

نماینده سازمان ملل در این مراسم یاد آور شد: در جهان از هر ۱ فرد از ۷ نفر که در معرض بیابان ها هستند افراد فقیر و حاشیه نشین را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به سخنان جلالی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع  و آبخیز داری خاطرنشان کرد: در جمعیت ۷ میلیاردی کره زمین یک میلیارد نفر در ۱۱۰  کشور جهان در معرض عارضه بیابان زایی هستند.

لوییس ادامه داد: در ایران ۲۰ درصد افراد در معرض بیابان زایی قرار دارند به طوریکه بیابان ۱۸ استان و ۹۷ شهر مختلف را درگیر خود کرده است.

نماینده سازمان ملل متحد ضمن اعلام این موضوع که بیابان زایی بیشتر به زلزله خاموش شباهت دارد افزود: آیا می توانیم زلزله خاموش را معکوس کنیم و اگر این کار شدنی است چه کاری باید انجام شود.

وی در ادامه با بیان دو عامل اصلی در راستای معکوس کردن بیابان زایی خاطرنشان کرد: عامل اصلی در این بحث ابتدا بحث تغییر اقلیم است و موضوع دوم علتی است که بیشتر با فعالیت هاب انسانی مرتبط است.

لوییس در ادامه افزود: با دام ها چرای بی رویه انجام می دهیم، جمعیت فشار بالایی ایحاد می کند، از منابع آبی بردا‌شت زیادی می شود و در واقع از ظرفیت اراضی بیابانی استفاده بیش از حد می شود.

نماینده سازمان ملل خاطرنشان کرد: ایران ۲۰ سال پیش کنوانسیون بیابان زدایی را قبول کرد و من امروز خوشحالم که در این مکان حضور دارم و روز مقابله با بیابان زدایی را جشن می‌گیریم.

وی در ادامه با بیان شعار امسال بیابان زدایی اظهار کرد: شعار امسال با سه بخش زمین ما، خانه ما، آینده ما تعریف شده است.

لوییس گفت: بخش دوم که "خانه ما" است به موضوع مهاجرت مربوط می شود که در این راستا ارتباط قوی بین مهاجرت و تخریب اراضی وجود دارد.

:
نماینده سازمان ملل متحد با بیان اینکه در برخی کشورها مهاجرت و رقابت برای دسترسی به اراضی مساله ایست که با امنبت ارتباط دارد افزود: وظیفه ما است که از افراد حاشیه نشین حمایت کرده و امنیت آنها را تامین کنیم.

وی در ادامه به پروژه همکاری برنامه سازمان ملل متحد با ایران اشاره کرد و گفت: مردم در گرفتن تصمیمات درست در ابن سند همکاری، نقش ویژه ای دارند.

لوییس با اشاره به اهداف این سند همکاری گفت: این پروژه در یک روستا در خراسان جنوبی انجام شده و قرار است در ۳۰۰ روستای دیگر اجرا شود که این امر در زندگی افراد تاثیر به سزایی دارد.

نماینده سازمان ملل در ادامه افزود: اراضی احیا شده در این پروژه رقم ۳ میلیون هکتار را نشان می دهند که رقم شگفت انگیزی است.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه فقط اراضی احیا نمی شود بلکه جوامع محلی در این برنامه وارد شده و این اتفاق از طریق گروه های توسعه روستایی انجام پذیر است.

لوییس با اشاره به ۲ هزار گروه توسعه روستایی در این طرح گفت: حدود ۲۵ هزار نفر عضو این گروه بوده و بخش عمده ای از این اعضا را زنان تشکیل می دهند.

نماینده سارمان ملل متحد با بیان اینکه پروژه در بحث اشتغال زایی نقش ویژه ای دارد گفت: این پروژه تنها در راستای ببابان زدایی نیست و ما باید بببنیم آیا ما را در مسیر متوقف کردن زلزله خاموش قرار می دهد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *