انجمن‌های میراث‌فرهنگی در تمام نقاط کشور تشکیل می‌شوند

15:10 - 26 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۹۶۳۲
دبیر انجمن‌های میراث‌فرهنگی کشور گفت:انجمن‌های میراث‌فرهنگی با حضور مقامات و مسئولان با هدف حمایت از میراث‌فرهنگی و برای اجرای وظایف ذاتی سازمان میراث‌فرهنگی در سطح کشور تشکیل می‌شوند
انجمن‌های میراث‌فرهنگی در تمام نقاط کشور تشکیل می‌شوندبه گزارش گروه جامعه ،سیدرحمت‌الله رئوف‌حنان،گفت: انجمن‌های میراث‌فرهنگی در سال ۱۳۲۵ در سازمان حفاظت آثار باستانی دوره پهلوی در نیشابور شکل گرفتند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۶۴، زمانی که اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی به‌تصویب می‌رسد به موضوع این انجمن‌ها هم اشاره می‌شود و در سال ۱۳۷۳ برای اولین بار اساسنامه انجمن‌های میراث‌فرهنگی به‌تصویب شورای عالی میراث‌فرهنگی می‌رسد.

رئوف‌حنان اضافه کرد: در سال ۱۳۹۵، شورای‌عالی میراث‌فرهنگی بار دیگر اساسنامه انجمن‌های میراث‌فرهنگی را مورد بازنگری قرار داد و به‌تصویب رساند؛ به موجب این اساسنامه، انجمن‌های میراث‌فرهنگی زیرنظر سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و با هدف حمایت از میراث‌فرهنگی با حضور مقامات و مسئولان تشکیل می‌شوند.

دبیر انجمن‌های میراث‌فرهنگی کشور افزود: براساس اساسنامه، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌عنوان رئیس انجمن‌های میراث‌فرهنگی کشور فعالیت می‌کند و بنده نیز به‌عنوان دبیر این انجمن‌ها منصوب شدم. همچنین در استان‌ها استانداران، شهرستان‌ها فرمانداران و در روستا‌ها دهیاران رؤسای این انجمن‌ها هستند.

وی ادامه داد:با دستور و تأکید دکتر احمدی‌پور، راه‌اندازی و فعالیت انجمن‌های میراث‌فرهنگی در سراسر کشور در دستورکار قرار گرفته تا هم‌زمان با تشکیل انجمن‌هایی یکپارچه با حضور مقامات و مسئولان، بحث حمایت از میراث‌فرهنگی و اجرای وظایف ذاتی و اصلی سازمان میراث‌فرهنگی نیز در تمام نقاط کشور به‌شکل منظم دنبال شود.

رئوف‌حنان افزود: هدف اصلی تشکیل انجمن‌های میراث‌فرهنگی، براساس آنچه در اساسنامه این انجمن‌ها آمده، ایجاد زمینه برای حمایت از میراث‌فرهنگی توسط افرادی است که در استان، شهرستان، روستا و بخش خود مسئولیت و جایگاه خاصی دارند.

وی ادامه داد: بنا به درخواست معاون رئیس‌جمهوری از وزارت کشور، به‌زودی استانداران سراسر ایران در جلسه‌ای که با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تشکیل می‌شود شرکت می‌کنند تا با وظایف و مسئولیت‌های انجمن‌های میراث‌فرهنگی بیشتر آشنا شوند. در این جلسه اهداف و موارد موردنظر سازمان میراث‌فرهنگی از انجمن‌های میراث‌فرهنگی در سراسر کشور برای استانداران تبیین و تشریح می‌شود.

وظایف و اساس تشکیل انجمن‌های میراث‌فرهنگی با تشکل‌ها فرق دارد

دبیر انجمن‌های میراث‌فرهنگی کشور اضافه کرد: برای دست‌یابی به نتایج بهتر و اهداف موردنظر تشکیل انجمن‌های میراث‌فرهنگی، بحث آموزش و شناساندن میراث‌فرهنگی را با برگزاری جلسات منطقه‌ای دنبال خواهیم کرد.

رئوف‌حنان گفت:آنچه مسلم است وظیفه ذاتی انجمن‌های میراث‌فرهنگی با تشکل‌هایی که در این حوزه فعالیت دارند به‌طور کلی متفاوت است، چراکه انجمن‌های میراث‌فرهنگی با عضویت افراد دارای مسئولیت و جایگاه تشکیل می‌شوند و می‌توانند حمایت از میراث‌فرهنگی را، که از اهداف اصلی تشکیل این انجمن‌هاست، با استفاده از امکانات و ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند عملی کنند.
انتهای پیام/ 

برچسب ها: میراث فرهنگی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *