ظریف با موگرینی دیدار کرد

21:20 - 22 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۸۵۰۷
دسته بندی: سیاست
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوشنبه با فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت و گو کرد.
به گزارش گروه سیاسی ، طرفین در این دیدار در خصوص مسایل بین المللی، منطقه‌ای و برجام بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر امورخارجه کشورمان صبح امروز به دعوت رسمی دولت نروژ به اسلو سفر کرده است و پیش از این با همتای نروژی و اندونزی خود دیدار و گفت و گو کرد.

محمد جواد ظریف در بدو ورود به فرودگاه اسلو در جمع خبرنگاران درباره دیدار خود با خانم موگرینی افزود: من قبلا برای خانم موگرینی پیامی را به صورت کتبی دوبار در چند هفته اخیر در مورد بدعهدی‌های ایالات متحده و تاثیری که سیاست‌های مخرب ایالات متحده در این زمینه دارد ارسال کردم.

وی ادامه داد: همچنین در یک جلسه کمیسیون مشترک که یکی دو ماه قبل برگزار شد در این زمینه بحث شد و در جلسه آینده کمیسیون مشترک نیز این موضوع بحث خواهد شد.
وزیر امورخارجه گفت: در جلسه‌ای که امروز با خانم موگرینی خواهم داشت هم در این زمینه صحبت می‌کنم البته تمرکز ما در این جلسه روی مسایل منطقه‌ای است که اولویت مهمی برای جامعه بین المللی است.

ظریف افزود: روند اجرای برجام با توجه به اینکه هم ایران هم کشورهای اتحادیه اروپا متعهد به اجرای برجام هستند به صورت طبیعی پیش می‌رود.

وی ادامه داد: کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های ایالات متحده بحث جدیدی نیست، ما نیز با آمریکا ارتباط اقتصادی چندانی به جز موضوع خرید آمریکا هواپیما نداشتیم که آن موضوع هم به رغم کارشکنی آمریکا در حوزه‌های دیگر به خوبی پیش رفته است.

وزیر امورخارجه گفت: ما در مورد بدعهدی‌های آمریکا همواره گفت و گو کردیم و اتحادیه اروپا و جین و روسیه که طرفدار اصلی برجام هستند همانطور با سایر کشور‌ها گفت و گو کردیم که همواره تاکید کردند که قصد و عزم آن‌ها این است که روابطشان با ایران را صرف نظر از بدعهدی آمریکا با جدیت پیگیری کنند.

ظریف افزود: در واقع آنچه عملیاتی و اجرایی برای ما است این است که آمریکایی‌ها نمی‌توانند در این روابط ما کارشکنی کنند.
وی ادامه داد: تصمیم گیری جدید سنای آمریکا به واقع نشان دهنده کوتاه نظری آمریکایی‌ها و نشان دهنده سیاست غلطی است که دولت آمریکا به خصوص بعد از انتخابات اخیر دنبال کرده است.

ظریف گفت: اگر به حدی برسد که بر اساس تشخیص هیات نظارت نیاز به واکنش داشته باشد حتما لا واکنش ما مواجه خواهد بود.

وی افزود: تا کنون پا در برابر اقدامات آمریکا عمل متقابل انجام دادیم و در برابر اضافه شدن افراد به فهرست تحریم‌ها اقدام متقابل کردیم و امروز ۲۳ فرد و شرکت آمریکایی در فهرست تحریم‌های ما به عنوان اقدام متقابل قرار دارند.

وی ادامه داد: در آینده نیز اقدام خواهد شد همانطور که رییس مجلس دیروز گفتند در مجلس نیز اقداماتی برای مقابله با حرکت سنای آمریکا صورت خواهد گرفت و ما نیز اقدامات خود را در وزارت امورخارجه و در شورای عالی امنیت ملی و هیتت نظارت برجام دنبال خواهیم کرد.

منبع:ایرنا



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *