ردیاب هوشمند Magpie چیست؟ / راهکار کاهش مصرف اینترنت در اینستاگرام /کمک سینوس فرونتال جمجمه برای تعیین سن کودکان

19:48 - 17 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۶۶۳۵
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
چگونه مصرف اینترنت در اینستاگرام را کاهش دهیم؟، عرضه یک ابزار درمانی خانگی برای رفع آپنه خواب، ربات کاشف درمریخ و... از اخبار خواندنی فناوری امروز است.
 به گزارش گروه فضای مجازی ،  چگونه مصرف اینترنت در اینستاگرام را کاهش دهیم؟، عرضه یک ابزار درمانی خانگی برای رفع آپنه خواب، ربات کاشف درمریخ و... از اخبار خواندنی فناوری امروز است.
 
جزئیات را در ادامه بخوانید ....  
 
ربات کاشف درمریخ
 
ناسا از ربات پافر برای اکتشاف در مریخ رونمایی کرد.
 
 

ساخت نانوحسگر برای تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ

مهر: سرطان روده بزرگ، یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در جهان است که هیچ درمان مؤثری ندارد. این سرطان سومین سرطان و یکی از علل اصلی مرگ و میر با بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان است.
 
روش‌های مختلفی برای تشخیص این نوع سرطان توسعه یافته اند. هیچ نشانگر خاصی برای تشخیص سلول‌های سرطانی و درمان اختصاصی آن‌ها وجود ندارد؛ بنابراین ابداع یک روش بسیار حساس، سریع و انتخابی برای آشکارسازی و تعیین میزان سلول‌های سرطانی برای تشخیص بالینی و بهترین راه درمانی ممکن، بسیار حائز اهمیت است.
 
دکتر جهانبخش رئوف، مجری طرح هدف نهایی از انجام این طرح را تهیه یک آپتاحسگر حساس و دقیق مبتنی بر فناوری نانو به‌منظور شناسایی زودهنگام سلول‌های سرطانی روده بزرگ عنوان کرد.
 
وی با بیان اینکه استفاده از این نانوحسگر علاوه بر افزایش دقت در تشخیص سرطان روده بزرگ، هزینه آن را نیز کاهش می‌دهد، اظهار داشت: این نانوحسگر از یک بستر مزوحفره سیلیسی بهره می‌برد.
 
این محقق ادامه داد: وجود کانال‌های موازی، توزیع یکنواخت ساختار منافذ و سطح مؤثر بالای این ماده، آن را به‌عنوان یک بستر مناسب در طراحی و ساخت نانوحسگر‌ها در آورده است. به‌علاوه، استفاده از نانوذرات طلا بر روی بستر مزوحفره و ساختار ساندویچی نانوحسگر منجر به افزایش انتقال الکترون و افزایش حساسیت این حسگر الکتروشیمیایی می‌شود.
 
رئوف افزود: در سنتز این نانوحسگر، ابتدا توالی آپتامر مربوطه برای شناسایی و اندازه‌گیری سلول سرطانی روده بزرگ انتخاب شده است. پس از آن سیلیکای مزوحفره به‌منظور تثبیت توالی‌های عامل دار شده ساخته شده است. در مرحله بعد، کشت سلولی انجام شده و سپس به بررسی ریخت شناسی سطح الکترود پرداخته شده است. پس از آن، رفتار الکتروشیمیایی سطح الکترود بررسی قرار گرفته و در نهایت این رفتار در حضور و غیاب سلول‌های سرطانی رصد شده است.
 
به گفته وی، این نانوحسگر دارای دو گستره خطی بین ۱۰ تا ۱۰۵ و ۱۰۵ تا ۱۰۶ * ۶ سلول بر میلی‌لیتر را از خود نشان داد. همچنین، حد تشخیص این نانوحسگر دو سلول بر میلی‌لیتر تعیین شد.
 
این تحقیقات از تلاش‌های ائمه باقری حشکوائی- دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه مازندران- دکتر جهان‌بخش رئوف و دکتر رضا اوجانی - اعضای هیأت علمی دانشگاه مازندران و سعید کاووسیان- محقق مرکز تحقیقات انستیتو پاستور شمال-است.
 
 
 

 
ردیاب هوشمند Magpie

آی‌تی‌ایران: Magpie دستگاهی جدید با هدفی ساده است: کمک در جهت یافتن گمشده‌ها. این ردیاب جی‌پی‌اس هوشمند که اندازه آن تن‌ها یک اینچ است، به اپلیکیشنی که روی دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید یا آی‌اواس قابل اجرا است، متصل می‌شود.
 
این دستگاه کوچک ضد آب را می‌توان به هر وسیله‌ای از جمله دسته‌کلید، کیف پول، لپ‌تاپ، قلاده حیوانات و حتی کیف مدرسه کودکان متصل کرد. در حال حاضر ردیاب‌های جی‌پی‌اس متعددی در بازار وجود دارند که از نظر سایز و کارآیی به Magpie شباهت زیادی دارند. اما آنچه این دستگاه را از بقیه رقبا متمایز می‌کند، پشتیبانی از سیم‌کارت است.
 
این یعنی در استفاده از Magpie هیچ محدودیتی وجود ندارد و هرجایی که شبکه تلفن همراه وجود داشته باشد، این دستگاه نیز عمل خواهد کرد.
 
Magpie توسط چهار جوان و در حومه شهر نیویورک تولید شده است. هدف، ساخت وسیله‌ای است که بتوان در هر موقعیتی آن را ردیابی کرد. این دستگاه توسط استارت‌آپ نیویورکی Human Ventures پشتیبانی مالی می‌شود. این شرکت از زمان آغاز فروش این دستگاه (۳۰ می) موفق به کسب ۴۵. ۸۵۱ دلار سرمایه شده است.
 
درآمد پیش‌بینی شده برای این مدت ۱۰ هزار دلار بود. خود دستگاه رایگان عرضه می‌شود، اما برای استفاده از سرویس ردیابی این شرکت باید ماهانه ۵ دلار پرداخت کنید؛ بنابراین با پرداخت ۶۰ دلار می‌توانید به مدت یک سال از این ردیاب استفاده کنید. شرکت اعلام کرده که علاقه‌مندان برای حمایت از پروژه تولید این محصول و با پرداخت حداقل ۵ دلار در وب‌سایت Kickstar، می‌توانند این ردیاب هوشمند را در آینده دریافت کنند. این کمپانی اعلام کرده افرادی که برای حمایت از این پروژه مبلغی واریز کرده‌اند تا فوریه ۲۰۱۸ ردیاب خود را دریافت خواهند کرد. گیره‌های طراحی شده برای این دستگاه امکان اتصال آن را به هر وسیله‌ای می‌دهد. حتی می‌توانید Magpie را به زیپ بیرونی کیف خود متصل کنید یا به‌راحتی درون چمدان قرار دهید. Magpie را می‌توانید مستقیما به قلاده سگ خود متصل کنید تا همواره از موقعیت و وضعیت او باخبر باشید.
 
ردیاب‌های جی‌پی‌اس که از بلوتوث استفاده می‌کنند، تن‌ها در یک محدود‌ه به‌خصوص و نزدیک به تلفن همراه شما کار می‌کنند، اما از آنجا که این دستگاه از سیم‌کارت بهره می‌برد، حتی اگر در یک کشور دیگر حضور داشته باشید، باز هم می‌توانید Magpie خود را ردیابی کنید؛ بنابراین هنگام استفاده از این ردیاب هیچ محدوده معینی وجود نخواهد داشت.
 
ردیاب Magpie با اتصال به درگاه یو‌اس‌بی شارژ می‌شود، اما طبق گفته‌های شرکت، هر مرتبه شارژ این دستگاه برای ۳ ماه استفاده از آن کافی خواهد بود. Magpie به سیستم شتاب‌سنج نیز مجهز است؛ بنابراین زمانی که آن را به کیف یا دوچرخه فرزندانتان متصل کنید، در صورت حرکت آنها، به‌وسیله نوتیفیکیشن مطلع خواهید شد. این ردیاب امکان تعریف منطقه امن را نیز به شما می‌دهد. زمانی که فرزند شما منطقه امن را ترک کند، اپلیکیشن Magpie به شما هشدار خواهد داد. یک ویژگی جالب دیگر اینکه در صورتی که فرزندانتان به شما نیاز داشته باشند، با فشار دادن ردیاب تلفن همراه شما شروع به زنگ زدن خواهد کرد، حتی اگر گوشی‌تان را روی حالت بی‌صدا قرار داده باشید.
 
 

عرضه یک ابزار درمانی خانگی برای رفع آپنه خواب
 
به گزارش ایسنا: بسیاری از افرادی که به آپنه خواب مبتلا هستند به مراکز درمانی می‌روند و چند شب را در حالی که چندین سیم و الکترود به مغز آن‌ها متصل شده، در این مراکز سپری می‌کنند تا تحت درمان قرار بگیرند.
 
حال یک استارتاپ آمریکایی موسوم به "سومناروس" (Somnarus) دستگاهی طراحی کرده است که می‌تواند این کار را در منزل برای بیماران انجام دهد.
 
با وجود اینکه در ابتدا ممکن است استفاده از آن برای بیمار کمی مشکل باشد، اما تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد نتایج استفاده از این دستگاه با مراجعه به مراکز درمانی یکسان است.
سازنده این ابزار درمانی در توصیف آن اعلام کرده است که "سومناروس" کمتر از ۲۸ گرم وزن دارد و از دو قسمت متصل به هم تشکیل شده است که به سوراخ‌های بینی و پیشانی متصل می‌شوند.
 
این وسیله با استفاده از حسگرهای خود فشار بینی، اشباع اکسیژن در خون ضربان قلب، وضعیت تلاش برای تنفس و تغییر وضعیت بدن را ثبت می‌کند.
 
در زمان تست این ابزار بیش از ۱۷۰ بیمار به صورت همزمان مورد درمان کلینیکی و شخصی قرار گرفتند و پس از مقایسه مشخص شد بیش از ۸۷ درصد نتایج یکسان بوده است.
 
در حال حاضر هیچ اخباری در رابطه با عرضه این محصول به بازار منتشر نشده است.
 
آپنه خواب عبارتست از وقفه تنفس بیش از ۱۰ ثانیه ضمن خواب. سه نوع آپنه تقسیم‌بندی شده است. آپنه می‌تواند انسدادی باشد یعنی در اثر انسداد در راه‌های هوایی فوقانی بوجود آید،
 
می‌تواند مرکزی بوده یعنی به علت مشکلات مغزی ایجاد شود و همچنین می‌تواند مختلط باشد.
شیوع‌آپنه در کل جمعیت حدود پنج درصد است. علت اصلی آپنه انسدادی این است که بافت‌های اطراف گلو درضمن خواب شل شده و روی هم می‌افتند و باعث انسداد می‌شوند.
 
در افرادی که این مشکل را دارند این انسداد در فشار متفاوتی نسبت به افراد نرمال اتفاق می‌افتد. یعنی سریع‌تر دچار انسداد می‌گردند. آپنه انسدادی بیشتر در افراد چاق و میانسال دیده می‌شود، ولی در هر سنی می‌توان این مشکل را دید.
 
همچنین در بچه‌هایی که لوزه بزرگ دارند نیز آپنه انسدادی زیاد دیده می‌شود. آپنه مرکزی بیشتر در افراد مسن و در بیماران قلبی و همچنین بیماران ناشی از سکته مغزی دیده می‌شود.
 
علائم این اختلال شامل خرناس کشیدن غیرطبیعی یا پر سرو صدا، خواب آلودگی در طول روز، تحریک‌پذیری و افسردگی است.
 
 

ساخت سرامیک ضدحریق نرم و انعطاف پذیر

ساینس دیلی: سرامیک به علت مقاوت بسیار بالا ماده‌ای پرطرفدار در بیشتر صنایع است. هر چند که این ماده مقاوم تا قبل از این دستاورد شکننده و در بعضی موارد حساس بود
محققان پس از بررسی مجدد خواص سرامیک و افزودنی‌های آن موفق به ساخت سه نوع سرامیک جدید با قابلیت ذخیره و آزادسازی گرما، سرامیک شفاف و سرامیک قابل فشردگی شدند.
 
محققان چینی با ابداع روش جدید تولید الیاف سرامیک موسوم به چرخش-دمنده موفق شدند که در فرایند تولید، محلول سرامیک را از سوراخ‌های بسیار ریز در حال دوران خارج و الیاف مقاوم سرامیک را تولید کنند.
 
با استفاده از روش جدید تولید الیاف سرامیک امکان افزودن مواد مقاوم جدید مثل دی‌اکسید تیتانیوم و دی‌اکسیدزیرکونیوم نیز وجود دارد.
 
در اولین آزمایش الیاف سرامیک نرم مشخص شد که این ماده مقاومت بسیار بالایی در دمای ۴۰۰ درجه سانتیگراد دارد.
 
در این آزمایش پس از قرارگرفتن الیاف سرامیک در دمای ۴۰۰ درجه پس از یک ساعت دمای بخش داخلی تن‌ها به ۹۳ درجه سانتیگراد رسید.
 
خواص مقاومتی بسیار بالای الیاف سرامیک در کنار مزایای دیگری همچون سبکی و انعطاف‌پذیری بسیار بالا این ماده را بهترین گزینه در کاربردهای کنترل حرارت و صنعت ایزوله می‌سازد.
 
 

تعیین سن کودکان از روی سینوس آنها!

گیزمگ: محققان در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی به رهبری پروفسور ان راس، طی یک پژوهش جدید دریافتند که سینوس فرونتال جمجمه در دوران کودکی دستخوش تغییرات واضحی می‌شود که این تغییرات با سن تقریبی فرد در ارتباط است.
 
این محققان برای بررسی و تعیین مراحل مختلف رشد جمجمه افراد، از تصاویر رادیولوژی ۳۹۲ فرد با سنین مشخص که بین دوران کودکی و ۱۸ سالگی بودند استفاده کردند.
 
با این کار مشخص شد که در کودکان کمتر از شش سال، سینوس فرونتال به هیچ وجه قابل تشخیص نبوده و به همین دلیل آن‌ها این مرحله را " ۰ " نامگذاری کردند.
 
مرحله بعدی که "مرحله یک" نامگذاری شد در حدود سنین شش تا هشت (متوسط سن ۶. ۵) است. در این مرحله دیده شد که سینوس به صورت دو حفره کوچک با یک فاصله در بین آن‌ها و در پشت پیشانی ظاهر می‌شود.
 
در مرحله دو نیز که در حدود هفت تا ۱۰ سالگی (متوسط سن هشت سالگی) است، سینوس هنوز به صورت دو حفره جداگانه، اما بزرگتر و ملموس است.
 
در نهایت، در جایی بین سنین ۱۲ و ۱۸ (متوسط سن ۱۶)، که مرحله سه نام دارد، دیده می‌شود که دو حفره با هم ادغام شده و یکی می‌شوند.
 
این پژوهش در حال حاضر تن‌ها یک "اثبات مفهوم " (proof-of-concept) بوده که نشان می‌دهد به کمک تصاویر رادیولوژی و در روشی غیر تهاجمی می‌توان سن کودکان فوت شده را از روی بقایای اسکلت آن‌ها تشخیص داد.
 
از این روش همچنین می‌توان برای تعیین سن کودکان زنده‌ای که هیچ سابقه‌ای از زمان تولد آن‌ها در دسترس نیست استفاده کرد.
 
این پژوهش اخیرا در مجله The Anatomical Record منتشر شده است.
 
 

چگونه مصرف اینترنت در اینستاگرام را کاهش دهیم؟
 
خبرگزاری صدا و سیما: اگر شما از طریق اینترنت گوشی، به نرم افزار اینستاگرام زیاد متصل می‌شوید، قطعا از مصرف بالای حجم اینترنت در این شبکه اجتماعی شاکی هستید.
 
اینستاگرام یکی از شبکه اجتماعی‌های پرمصرف است که به دلیل دانلود تصاویر و ویدئو‌های موجود در آن ممکن است حجم اینترنت گوشی شما را بسیار بالا ببرد.
 
شما می‌توانید با استفاده از راه حلی که اینستاگرام برای کاهش مصرف اینترنت قرار داده، مصرف دیتای خود را کاهش دهید. این راهکار اینستاگرام باعث می‌شود تا برخی تصاویر هنگام ورود به اینستاگرام پیش‌بارگذاری نشود و به این ترتیب تاحد امکان از مصرف حجم اینترنت شما جلوگیری خواهد شد.
 
برای کاهش مصرف اینترنت در اینستاگرام لازم است:
 
به نرم افزار اینستاگرام بروید و به صفحه پروفایل خود مراجعه کنید.
 
برای مراجعه به تنظیمات در اندروید دکمه سه‌نقطه عمودی در بالای صفحه و در آیفون دکمه چرخ‌دنده را لمس کنید.
 
در صفحه تنظیمات Cellular Data Use را انتخاب کرده و گزینه Use Less Data را فعال کنید.
 
 
 
 
 
 


: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود. 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *