از بازدیدهای خانوادگی تا همایش بانوی فضیلت، حامی رسالت/ وزیر ارشاد: ۵ هزار مؤسسه قرآنی در برگزاری نمایشگاه فعال هستند

10:00 - 16 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۶۱۱۵
بازدیدهای خانوادگی، برگزاری همایش بانوی فضیلت، حامی رسالت و همچنین اظهارات وزیر ارشاد مبنی بر فعال بودن ۵ هزار مؤسسه قرآنی در برگزاری نمایشگاه، از نکته‌های بارز در هفتمین روز نمایشگاه قرآن کریم به شمار می‌رود.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، روز گذشته و در روند برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، بازدیدکننده‌ها استقبال ویژه‌ای از بزرگ‌ترین رویداد قرآنی کشور داشتند.

بسیاری از علاقمندان به این رویداد بزرگ قرآنی، برای سپری کردن لحظه‌های دلنشین افطار به مصلی امام خمینی (ره) آمده بودند و در این لحظه‌ها در فضای بیرونی نمایشگاه امکان تماشای خانواده‌های بیشماری وجود داشت.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

در این روز همچنین چهارمین همایش «بانوی فضیلت، حامی رسالت» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مرتضی نجفی قدسی به قرائت پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به این همایش پرداخت که در بخشی از پیام ایشان آمده است: از ویژگی‌های این همایش این است که برای بانوی بسیار والا مقام و مجاهدی تشکیل شده که عده‌ای خدمات برجسته او را به فراموشی سپرده‌اند و به همین جهت می‌توان او را بانوی مظلومه نام نهاد، در حالی که زندگی او می‌تواند الگوی بسیار ارزنده‌ای برای همه مجاهدان راه حق اعم از زنان و مردان باشد.

همچنین در بخش دیگری از این پیام که اشاره به مظلومیت حضرت خدیجه (س) دارد، آمده است: یکی از نشانه‌های مظلومیت این بانوی بزرگوار این است که تن‌ها دوران مشقت بار زندگی پیغمبر اکرم (ص) را در مکه دید که در حلقه محاصرۀ دشمنان سخت گرفتار بود و حتی این بانو زمانی از دنیا چشم پوشید که مسلمانان در شعب ابوطالب در محاصره شدید دشمن بودند و به این ترتیب هرگز دوران پیروزی و عظمت پیغمبر اکرم (ص) را که در جزیرۀ العرب به اوج خود رسید و همه دشمنان در برابر او تسلیم شدند و بانگ توحید و الله اکبر تمام فضای حجاز را پر کرد، مشاهده نکرد. آری، او با غم و اندوهی جانکاه چشم از جهان بربست و پیغمبر اکرم (ص) و دخترش فاطمه زهرا (س) را داغدار ساخت در حالی که وظیفه خود را در حمایت از اسلام و همسرش رسول خدا (ص) انجام داده بود.

 در ادامه حجت الاسلام و‌المسلمین حشمتی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخن پرداخت. وی ضمن تقدیر از زحمات دست‌اندرکاران این همایش بیان کرد: پیامبر اسلام (ص) بسیار حضرت خدیجه (س) را تکریم می‌فرمودند: و از ایشان یاد می‌کردند و زمانی که به رسول خدا در این مورد گلایه شد، فرمودند: شما نمی‌دانید خدیجه کیست.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

وی در ادامه افزود: حضرت خدیجه (س) علاوه بر این که ام المومنین هستند دارای ویژگی‌های اخلاقی فراوانی بودند؛ ایشان بسیار سخاوتمند و دارای شخصیت متینی بودند، همچنین یکی از مورخان در مورد ایشان می‌گوید؛ حضرت خدیجه (س) به جهت زیبایی، عقل و رأی و دانش کامل‌ترین فرد بوده است.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین خسروی برای دقایقی کوتاه به تشریح مقام شامخ حضرت خدیجه (س) پرداخت و بانوانی مانند همسر امام خمینی (ره) را جزء پیروان راستین آن بانوی بزرگ برشمرد و به بیان خاطراتی از زندگانی همسر امام خمینی (ره) پرداخت.

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود که در ابتدای سخنانش بیان کرد: حضرت خدیجه (س) از چهره‌های فوق العاده ویژه در جهان اسلام بودند و در واقع محوری است که می‌تواند منشاء گردآمدن همه مسلمانان با سلایق مختلف پیرامون ایشان باشد، همچنین آنچه در مورد ایشان تا به امروز بیان شده بسیار کوتاه بوده و این هم به خاطر مشکل تاریخ اسلام بوده است.

سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه همایش تجلیل از مقام حضرت خدیجه (س) نمایشگاه قرآن کریم در جمع خبرنگاران گفت: اقتصاد مقاومتی یک موضوع فرابخشی و ملی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای پیاده سازی آن قدم‌های موثری برداشته البته قطعاً باید این شعار در حوزه فرهنگ تجلی بیشتری داشته باشد. از این رو بودجه قرآنی در سال ۹۶ افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: امسال در راستای حمایت از موسسات قرآنی قدم‌های موثری را برمی داریم و به جز وزارت ارشاد، سازمان اوقاف و امور خیریه و امور مساجد برای فعالیت‌های مذهبی و قرآنی در مسابقات و مساجد با توسعه فعالیت‌های قرآنی همراه خواهیم بود.

صالحی امیری با بیان اینکه برای توسعه فعالیت‌های قرآنی نیازمند افزایش منابع مالی هستیم، گفت: در این راستا ابتدا بودجه را افزایش دادیم و در مرحله بعد کار ما درگیر شدن تمام مجموعه وزارتخانه در امور قرآنی بود که برای اولین بار تمام حوزه‌ها اعم از سینمایی، مطبوعات، فضای مجازی، نشر و کتاب درگیر توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی خواهند شد، همچنین در پایان سال به ملت گزارش خواهیم داد که در سالی که بهارش را با برگزاری مسابقات و نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم آغاز کردیم، فضای جدیدی را در حوزه قرآن تجربه خواهیم کرد.

وی راه نجات کشور برای رسیدن به قله‌های توسعه را توسل به قرآن کریم دانست و گفت: جامعه ما دین‌مدار و اخلاقی است و مردم به قرآن باور دارند، قرآن نور است و زمانی که نور می‌تابد ظلمت دور می‌شود و بدی‌ها و پلشتی‌ها می‌رود، بنابراین نمایشگاه قرآن فضایی برای کسب معرفت و زیست قرآنی مردم.

وزیر ارشاد نمایشگاه قرآن را هر سال شکوفاتر از قبل بیان کرد و گفت: بنای ما این است که حوزه قرآن تقویت شود و در سال آینده شاهد برگزاری نمایشگاه در تمام استان‌های کشور خواهیم بود و در زمینه هنر قرآنی هم تلاش‌هایی خواهد شد.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

صالحی امیری با اشاره به فعالیت ۵ هزار مؤسسه در کشور گفت: امسال ۱۴ دانشگاه در نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند و حدود ۵ هزار مؤسسه قرآنی در برگزاری نمایشگاه فعال هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه آرزو داریم موج قرآنی تشکیل شده در نمایشگاه در طول سال در کشور جاری باشد، افزود: قرآن چشمه است و روح را سیراب می‌کند و تمام انسان‌ها می‌توانند در مسیر این چشمه حرکت کنند و سیراب شوند.

شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور نیز آخرین سخنران این مراسم بود که بیان کرد: امسال دهم ماه مبارک رمضان تقارن مبارکی با ایام ارتحال امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد داشت. این مراسم نیز فرصت مغتنمی است که فضا را برای پرداختن به شخصیت حضرت خدیجه (س) فراهم کرده است البته هنوز به ابعاد شخصیتی این بانوی بزرگ به طور کامل پرداخته نشده و برای نسل جوان ما شخصیت ایشان بسیار قابل استفاده است.

با توجه به اینکه روز گذشته ۱۵ خرداد و سالروز قیام خونین مردم در این روز بزرگ تاریخی بود، تعداد بازدیدکننده‌ها از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده بود.

از نکته‌های درخور توجه در هفتمین روز از نمایشگاه، بازدیدهای خانوادگی همراه به کودکان و نوجوانان از این رویداد بزرگ قرآنی کشور بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *