نماز و دعای روز ششم ماه مبارک رمضان/ فضیلت‌های روزه‌داری در ماه میهمانی خدا

7:30 - 11 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۴۷۱۲
یک کارشناس مذهبی با اشاره به نماز و دعای روز ششم ماه مبارک رمضان، از فضیلت‌های روزه‌داری در ماه میهمانی خدا سخن گفت.
نماز و دعای روز ششم ماه مبارک رمضانسلمان محمدی کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: در ماه مبارک رمضان قرآن کریم و کتاب‌های آسمانی دیگری مانند انجیل، تورات، صحف و زبور نازل شده است و براساس آنچه که در منابع به آن اشاره شده، خداوند قرآن کریم را در شب قدر نازل کرده است.

وی ادامه داد: خداوند در ماه مبارک رمضان با نهایت کرامت و سخاوت از بندگان روزه‌دار خود پذیرایی می‌کند و این ماه یکی از چهار ماهی است که خداوند جنگ را در آن حرام کرده است.

محمدی تصریح کرد: ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم و همچنین ویژگی‌های منحصر به فردی که در آن وجود دارد، در میان ماه‌های قمری برترین ماه سال است و قرآن کریم می‌فرماید: «ماه رمضان ماهی است که قرآن برای هدایت انسان‌ها در آن نازل شده است.»

وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: انسان‌ها علاوه بر جنبه‌ مادی و جسمی، دارای بعد معنوی و روحی هم هستند و در راستای رسیدن به کمال مطلوب خود، برنامه‌های ویژه‌ای را نیاز دارند که تقوا و پرهیزگاری یکی از برنامه‌های مورد نیاز در این زمینه است.

این کارشناس مذهبی یادآور شد: روزه گرفتن از فضیلت‌ها و ثواب‌ بسیاری برخوردار است که تقویت تقوا و پرهیزگاری، مانع شدن از عذاب‌های دنیوی و اخروی، آرامش روان و جسم، مانع شدن از نفوذ شیطان، مساوات بین غنی و فقیر و زنده شدن فضیلت‌های اخلاقی تنها چند مورد از فضیلت‌های ماه میهمانی خداوند است.

وی توضیح داد: در ششمین روز از ماه مبارک رمضان خواندن این دعا مورد سفارش قرار گرفته است: 

" بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِیتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ  وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ  سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهى رَغْبـةَ الرّاغبینَ.
 
خدایا در این روز مرا به نفس سرکشم، وامگذار تا پی طغیان و نارضایتی تو روم و مرا با تازیانه خشم و غضبت ادب مکن، مرا از موجبات ناخرسندیت, بر کنار بدار، به حق مهربانی و نعمت نوازیت، ای نهایت آرزوی مشتاقان."

محمدی خاطرنشان کرد: در شب ششم ماه میهمانی خداوند همچنین خواندن نمازی چهار رکعتی به گونه‌ای که در هر رکعت سوره حمد و سوره ملک خوانده شود، مورد سفارش قرار گرفته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *