خرید یک میلیون و 964 هزار تن گندم/ سامانه کاروزی فعال است

10:48 - 09 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۴۳۰۵
دسته بندی: سیاست ، عمومی
سخنگوی دولت از خرید یک میلیون و 964 هزار تن گندم از کشاورزان تا تاریخ دیروز خبر داد.
خرید یک میلیون و 964 هزار تن گندم
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، محمدباقر نوبخت امروز در نشست خبری  با اشاره به خرید تضمینی گندم و مصوبه هیئت وزیران دراین رابطه اظهار کرد: تا تاریخ دیروز جمعا یک میلیون و 964 هزار تن گندم به ارزش 2 هزار و 571 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شد که از این مقدار هزار و 298 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شد و هزار و 275 میلیارد باقی ماند که این مقدار نیز با برنامه ریزی‌های صورت گرفته به سرعت پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: پیش بینی ما برای سال 96  خرید 11 میلیون تن گندم است که ارزش این مقدار 15 هزارو 252 میلیارد تومان است؛ در جلسه هیئت وزیران تصویب شده که 8  هزار میلیارد تومان از رقم یاشده از خزانه پرداخت شود و در این رابطه 3 هزار میلیارد نیز از تسهیلات بانکی استفاده شود و مابقی را شرکت بازرگانی دولت پرداخت کند.

سخنگوی دولت افزود: تلاش ما این است با تسویه به موقع ارقام خریداری شده گندم از کشاورزان فرصت را برای افزایش تولید آنها فراهم کنیم.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به دو مسیر در نظر گرفته شده در هیئت وزیران برای ارائه تسهیلات به کشاورزان و گندمکاران گفت: طبق مسیراول پیش بینی شده که اگر کشاورزان مستقیما گندم را به قیمت کیلویی 665 تومان به بورس عرضه کنند ما به التفاوت آن را شرکت بازرگانی دولتی پرداخت کند؛ همچنین اگر کارخانجات آرد مستقیما گندم را از کشاورزان کیلویی 665 تومان خریداری کنند 1300 تومان از طرف شرکت بازرگانی دولتی به عنوان ما به التفاوت پرداخت می‌شود.

نوبخت بیان داشت: امروز خوشبختانه نه تنها از واردات گندم بی نیاز شده‌ایم بلکه توانایی صادرات این محصول رانیز داریم و برای سال 96 پیش بینی صادرات گندم را انجام داد‌ه‌ایم.

در ادامه نشست خبری امروز نوبخت در پاسخ به سوالی پیرامون تعیین تکلیف وضعیت سپرده گذاران برخی مؤسسات اعتباری انحلال یافته اظهار کرد: در جلسه روز یکشنبه هیئت وزیران آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت این نوع موسسات اعتباری ارائه کردند وبا توجه به برنامه ریزی بانک مرکزی امیدواریم در آینده ای نزدیک مشکلات آنها حل شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اختصاص 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستائیان گفت: اگر قرار است جلوی مهاجرت از روستا به شهر گرفته شود باید زمینه اشتغال جوانان در روستا فراهم شود؛ طبق قانون برنامه 10 درصد از مبالغ واریزی به صندوق توسعه به صورت ریالی به بخش صنعت و 10رصد دیگر نیز به بخش کشاورزی اختصاص می‌یابد همچنین طی یک حکم تکمیلی ما می توانیم 1.5 میلیارد دلار از پول صندوق توسعه ملی را به عنوان تسهیلات ارائه دهیم؛ بنابر این این حرف نادرستی است که این پول بدون نظارت پرداخت می‌شود.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر استمرار سیاست‌های ضد تورمی دولت علی رغم حکمفرما شدن رکود در بخش اقتصاد گفت: دولت همچنان سیاست مهار تورم را دنبال می‌کند و نرخ تورم نیز در اردیبهشت ماه 7.1 بوده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون منابع افزایش یارانه خانوارهای تحت پوشش اظهار کرد: از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها ، یارانه خانوارهای تحت پوشش به 240 هزار تومان افزایش یافته و آنچه که در زمان تبلیغات انتخاباتی مورد انتقاد بود آن بود که برخی از افزایش یارانه همه خانوارها سخن می‌گفتند.

نوبخت درادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع دولت در قبال تقسیم آراء به حلال و حرام واینکه از مهندسی انتخابات صحبت می‌شود چیست؟ بیان داشت: ما نسبت به اظهارات دیگران پاسخی نمی‌دهیم بلکه ما نسبت به سیاست‌های دولت پاسخگو هستیم وسیاست دولت این است که همه مردم عزیز ایران چه آنها که به آقای روحانی رای داده وچه آنها که به وی رأی نداده‌اند برای ما محترمند و ما برای دست یافتن به نرخ رشد 8 درصدی مندرج دربرنامه ششم به همکاری همه مردم نیازمندیم و دولت ضمن احترام به خواسته‌های آن 16 میلیون نفر آمادگی دارد تا از توانمندی‌های آنان نیز بهره مند شود.

سخنگوی دولت در ادامه ضمن تکذیب مهندسی انتخابات گفت: مهندسی انتخابات قطعا سخن درستی نیست چرا که همه فرآیندهای انتخابات تحت نظارت شورای نگهبان قرار داشت.

وی اظهار کرد: برخی از کاندیداها پیش ازانتخابات مرزهای اخلاق را درنوردیدند وهر کس از هر جایی از فرصت‌هایی که در اختیار داشت بهره برد و رقبای روحانی همه گونه حرفی را زدند و مردم هم آنها را شنیدند؛ با همه این تفاسیر مردم روز 29 اردیبهشت در انتخابات شرکت کردند وبه کاندیدای مورد نظر خود رای دادند و هر شعبه اخذ رأی نیز ناظران شورای نگهبان حضور داشتند.

نوبخت تصریح کرد: این موضوع به دفعات از سوی سخنگوی محترم شورای نگهبان مطرح شد که اتفاقی که درنتیجه انتخابات تاثیر بگذارد، پیش نیامده است وما انتظار داریم دروقت مقرر قانونی شورای نگهبان نظر خود راا علام کند.

سخنگوی دولت افزود: البته 16 میلیون رأی هم میزان آرای قابل توجهی است و آنها خیلی احساس شکست نکنند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون تدابیر اتخاذ شده از جانب دولت برای ایجاد 955 هزارفرصت شغلی و جذب سرمایه گذاری خارجی اظهار کرد: برای اینکه تا پایان برنامه ششم یعنی تا سال 1400 به نرخ رشد 8.6 دست پیدا کنیم نیازمند 770هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری هستیم تا زمینه مناسب برای ایجاد 955 هزار فرصت شغلی فراهم شود.

نوبخت با اشاره به محل‌های تأمین 770 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بیان داشت: در سال 95 کل میزان سرمایه گذاری دولتی در طرح‌های عمرانی 42 هزار میلیارد تومان بود که این میزان باید سالانه به 100هزار میلیارد تومان افزایش یابد همچنین بانک‌ها، ‌بخش خصوصی و صندوق توسعه ملی نیز بخش‌‌‌‌‌‌‌‌هایی از این سرمایه گذاری را انجام می‌دهند.

وی گفت: 195 هزار میلیارد تومان هم باید از منابع خارجی تامین شود از همین رونیازمند آرامش و وفاق در داخل و تعامل سازنده با سایر کشورها هستیم.
 
سخنگوی دولت با اشاره به صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی در ایران در سال گذشته به میزان 12.2 میلیارد دلار گفت: این 195 هزار میلیارد تومان منابع خارجی مورد نیاز هم به صورت فاینانس ، هم به صورت سرمایه گذاری مستقیم وهم به صورت مشارکت با طرف خارجی تأمین می‌شود.

نوبخت افزود: ازهمین رو وبا توجه به نیاز کشور به جذب سرمایه گذاری خارجی که در زمره سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است از همه دوستداران ملت خواستاریم که به جای فتنه جویی و تشنج آفرینی فضا را در داخل به گونه‌ای ایجاد کنند تا طرف‌های خارجی ترغیب به سرمایه گذاری شوند.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به مباحثی که از سوی رقبای دولت در ایام تبلیغات انتخاباتی مطرح شد اظهار کرد: برخی از یک سال پیش به استقبال انتخابات رفتند و از طرح هر موضوعی علیه دولت از حقوق های نجومی تا محل زندگی برخی اعضای دولت فروگذار نکردند و همه‌ی مردم این موضوعات را دیدند. بنابراین باید به برخی افراد مجدداً گوشزد کرد که تشنج‌آفرینی فایده‌ای ندارد و به منظور نیل به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال و جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیازمند آرامش در داخل و تعامل سازنده با دنیا هستیم.

نوبخت افزود: مکالماتی که اخیراً میان رئیس جمهور و برخی از رؤسای دول خارجی برقرار شد و همچنین اظهارات وزیر خارجه‌ی عمان نشان داد که شویی که در عربستان برگزار شد به منزله‌ی اراده‌ی جمعی کشورهای عربی نیست؛ بنابراین اگر کسانی خود را خیرخواه مردم می‌دانند نگذارند فضای داخل متشنج شود و ما انتظار داریم بعد از اعلام نظر شورای نگهبان مباحثی که پیرامون انتخابات مطرح می‌شود پایان یابد.

رئیس سازمان برنامه بودجه در ادامه در پاسخ به سؤال مبنی بر افزایش وام خانه اولی‌ها گفت: دولت در کنار طرح مسکن مهر که خود را موظف به تکمیل آن می‌داند و با تمام کمبودها در سال گذشته هزار میلیارد تومان به آن اختصاص داد، طرح‌های دیگری را در رابطه با مسکن دنبال می‌کند که عبارتند از: احداث سالانه صدهزار واحد مسکن در روستاها و همچنین ارائه تسهیلات برای مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی در شهرها.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون طرح کارورزی دولت گفت: دولت مصمم به اجرای طرح کارورزی است و سامانه‌ی مرتبط با آن فعال است؛ اشکالی که وجود داشت از ناحیه یکی از کاندیداها بود که در ایام تبلیغات انتخاباتی سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده بود و اقدام به ثبت‌نام از افراد می‌کرد؛ اما اینکه دولت مستقر این کار را انجام دهد اشکالی ندارد.
نوبخت در پاسخ به سؤالی پیرامون اقلام ماه رمضان گفت: دولت توانسته کمبود گوشت را از طریق واردات و ارائه این محصول به بازار و میادین جبران کند همچنین دولت از طریق نهاد تنظیم بازار نظارت‌های کنترلی و خاصی را نسبت به افزایش قیمت‌ها دارد و اکنون از یک ثبات نسبی در بازار برخوردار هستیم.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون ابطال استخدام کارکنان قراردادی دولت از سوی دیوان عدالت اداری اظهار کرد: من مصوبه‌ی دیوان عدالت اداری در این رابطه را ندیده‌ام اما دولت در حال تنظیم لایحه‌ی مدیریت خدمات کشوری است که در این لایحه چگونگی تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی به پیمانی مورد بررسی قرار گرفته است و دولت تلاش دارد یک امنیت شغلی برای کسانی که سال‌هاست به صورت قراردادی در واحدهای دولتی مشغول به کار هستند ایجاد کند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر حذف مبالغ ماهیانه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد با افزایش میزان یارانه‌ی دریافتی آنها گفت: در ماه اولی که یارانه ی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد اتفاق افتاد شاهد حذف مبالغ ماهیانه آنها بودیم که این موضوع را به مسئولان کمیته امداد منتقل کردیم و آنها پذیرفتند که مبالغ ماهیانه پرداختی خود به خانوارهای تحت پوشش را استمرار دهند.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا زمان تحلیف و تنفیذ رئیس دولت دوازدهم مشخص شده یا خیر گفت: خیر، این موضوع هنوز به‌ٌصورت رسمی و دقیق مشخص نشده.

نوبخت در پاسخ به سؤالی پیرامون احتمال جوانتر شدن کابینه دوازدهم بیان داشت: ما مجوز استخدام دوهزار نیروی جوان را به عنوان مشاوران مدیران دریافت کرده‌ایم تا تجربه کسب کنند و جایگزین شوند؛ همچنین رئیس جمهور در هیئت وزیران تصریح داشتند که از ظرفیت جوانان و ظرفیت مدیریتی زنان در دستگاه های اجرایی استفاده شود.

وی ادامه داد: ظرف این هفته سه الی چهار نفر از مدیران زن در سازمان برنامه و بودجه جایگزین مردان می‌شوند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر تعیین تکلیفی افرادی که یارانه آنها قطع شده بود و پیش از انتخابات مقرر شد مجدداً یارانه‌ی آنها وصل شود گفت: کسانی که یارانه‌شان قطع شده بود و استحقاق دریافت یارانه را داشتند طبق مکانیزم طراحی شده از جانب سازمان هدفمندی یارانه ها و وزارت تعاون یارانه‌شان وصل شد و این روند ادامه دارد.

وی ادامه داد: بیش از یک و نیم میلیون نفر از چهارونیم میلیون نفری که یارانه‌شان قطع شده بود در نتیجه سازوکار فوق‌الذکر یارانه‌شان وصل گردید.


نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر تناقض اظهارات رئیس جمهور و سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر زمان واصل شدن پیشنهاد هیئت اجرایی به شورای نگهبان (که رئیس جمهور آن را ده و نیم صبح و سخنگوی شورای نگهبان آن را غروب روز جمعه دانسته بود) به منظور تسهیل و تسریع در روند رأی‌گیری در روز انتخابات گفت: من در این رابطه حرف جناب رئیس جمهور را تکرار می‌کنم چرا که بر اساس گزارش‌های رسمی وزارت کشور بود.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر احضار تعدادی از فرمانداران و استانداران به مراجع قضائی به سبب انجام تخلفات انتخاباتی گفت: در جریان برگزاری انتخابات و پس از آن از جانب هریک از رقبای دولت شکایت‌هایی در رابطه با تخلفات فرمانداران و استانداران مطرح شد اما برای اینکه بدانیم رفتار آنها خلاف قانون بوده یا نه باید منتظر نظر شورای نگهبان باشیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی پیرامون حذف یارانه ثروتمندان بر اساس مفاد برنامه ششم خاطرنشان کرد: در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و اجرای سیاست کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص هدفمندی این پرداخت‌ها، هر ساله در بودجه کشور سازوکار مشخصی مطرح می‌شود.

وی بیان داشت: تبصره‌ی 14 قانون بودجه 96 چگونگی اجرای هدفمندی یارانه‌ها را در سال 96 توضیح داده و اقدام دولت پیرامون افزایش یارانه‌ی خانوارهای تحت پوشش در چارچوب جدول تبصره 14 قانون بودجه 96 بود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *