رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

فردا؛ نقطه پایان حواشی تخلفات انتخاباتی؟

17:34 - 08 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۴۰۸۴
از همان فردای انتخابات، مباحثی پیرامون وقوع برخی تخلفات گزارش شد؛ تخلفاتی که در مکانیزم برگزاری انتخابات در ساختار نظام جمهوری اسلامی، برای رسیدگی به آنها راهکارهای قانونی مشخص و مدونی وجود دارد.
//////////////////////به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، 10 روز از برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری می‌گذرد؛ انتخاباتی که به مانند همیشه به رفراندومی برای تایید نظام مقدس جمهوری اسلامی تبدیل شد و آزمونی دیگر از مردم سالاری دینی بود که پیروز میدانش نظام اسلامی و مردم عزیز ایران زمین بودند.
 
آغاز از شنبه
با این وجود اما از همان فردای انتخابات، مباحثی پیرامون وقوع برخی تخلفات گزارش شد؛ تخلفاتی که در مکانیزم برگزاری انتخابات در ساختار نظام جمهوری اسلامی، برای رسیدگی به آنها راهکارهای قانونی مشخص و مدونی وجود دارد.
 
اما اعتراض به فرآیند برگزاری انتخابات صرفا منحصر به کاندیدای نفر دوم نبود، بلکه کاندیدای پیروز نیز اعتراضاتی را داشت؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی چهارشنبه شب هفته گذشته در همایش تجلیل از اعضای ستاد انتخاباتی‌اش در سالن وزارت کشور، چنین گفت که: «ای کاش می‌شد این شورای عزیز نگهبان ما که در ساعت ۱۰ و نیم شب (جمعه 29 اردیبهشت) پیشنهاد هیات اجرایی را قبول کرد، همان زمانی که هیات اجرایی در صبح پیشنهاد کرد که برای تسریع در کار فقط کد ملی افراد نوشته شود موافقت می‌کرد و دیگر از ۱۰ و نیم صبح تا ۱۰ و نیم شب طول نمی‌کشید».
 
پاسخ شورا
کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، چند ساعت بعد (پنجشنبه صبح) در واکنش به این اظهارات روحانی، در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «اولین تماس وزیر محترم کشور در این خصوص هنگام غروب بود که موضوع با توجه به صراحت آیین نامه نیازمند تامل بود. با توجه به پیگیری ایشان موضوع با اعضای هیات مرکزی مشورت شد و پس از موافقت این اعضا موافقت نیز اعلام شد. اما فاصله حدود ۲ ساعت بود و نه بیشتر. فکر می کنم به جناب روحانی گزارش غلط داده‌اند یا اینکه؟!»
 
کدخدایی در ادامه مطلب منتشره در کانال تلگرامی‌اش به موضوع دیگری نیز اشاره کرد که آن هم در زمره موضوعات مورد مناقشه بود؛ سخنگوی شورای نگهبان نوشت: «اما دوستان اجرایی بهتر بود به جای این گزارش، به جناب روحانی توضیح می‌دادند چرا بسیاری از حوزه‌ها با تاخیر زیاد شروع به کار کردند. و یا چرا دستگاه‌ها مرتب دچار نقص فنی می‌شدند؟ و تاثیر آن در اخذ آرا تا چه میزان بوده است!»
 
موضوعی که کدخدایی در کانال تلگرامی اش به آن اشاره کرد، به نحوی دیگر از جانب حجت الاسلام و المسلمین رئیسی مطرح شد؛ وی شب گذشته (یکشنبه) در جمع حامیانش در مشهد طی سخنانی اظهار داشت: «مردمی که آمده بودند به رقیب نامزد دولت رای دهند ساعت‌ها پشت در ماندند و این در سراسر کشور اتفاق افتاد».
 
نکته جالب آنکه، موضوع یاد شده از جانب کاندیدای پیروز نیز مطرح شده است! حجت الاسلام والمسلمین روحانی در همان چهارشنبه شب که به مراسم تقدیر از فعالان ستادهای انتخاباتی‌اش رفته بود با زبان تعریض و کنایه چنین گفت که «متاسفم که حدود 4 میلیون ‏نفر نتوانستند رای خود را به صندوق بریزند».
 
نوبخت سخنگوی دولت نیز چند روز بعد در مصاحبه با خبرگزاری دولت در تایید این سخنان گفت: «یکی از مشکلاتی که با آن مواجه شدیم این بود که عده ای ساعت ها در صف ها ایستادند و ساعت 24 به پای صندوق ها رسیدند و به آنان گفتند اگر یک دقیقه از ساعت 24 بگذرد رای آنها گرفته نمی شود، در حالی که در سنوات گذشته بعد از ساعت 24 رای آنهایی که در پای صندوق ها بودند، اخذ می‌شد».
 
نبود تعرفه
اما موضوع نبود تعرفه در حوزه‌هایی که احتمال رای آوردن کاندیدای رقیب دولت بالا بود، از دیگر موارد پر مناقشه انتخابات روز جمعه 29 اردیبهشت است؛ در این رابطه حجت الاسلام و المسلمین رئیسی پس از انتخابات در جمع هوادارانش گفت: «نرساندن تعرفه به مراکزی که احتمال رای آوردن حریف دولت وجود دارد کاری بسیار ناپسند است».
 
این موضوع در روز برگزاری انتخابات نیز از جانب اعضای ستاد حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بویژه صولت مرتضوی نماینده وی در ستاد انتخابات کشور به کرات خطاب به مسئولان برگزاری انتخابات، مطرح شد. حتی خود حجت الاسلام و المسلمین رئیسی نیز در ساعات پایانی رای گیری در روز جمعه شخصا به ستاد انتخابات کشور مراجعه کرد تا با مسئولان رودررو برای رفع مشکل تعرفه ها و سایر مشکلات رایزنی کند.
 
تائید مشروط
سرانجام با وجود مسائلی که در محافل سیاسی و رسانه ای در خصوص وقوع تخلف در انتخابات مطرح می شد، آیت الله جنتی روز چهارشنبه هفته گذشته در جریان جلسه هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، سلامت انتخابات را تایید کرد اما افزود که «تخلفاتی هم صورت گرفته که بر اساس گزارش های ناظران از دور و نزدیک و برخی گزارش های مردمی بوده است و شورا نیز حسب مورد به مسأله ورود داشته است».
 
اما علاوه بر اعلام نظر کاندیداها و برگزار کنندگان و ناظران انتخاباتی پیرامون میزان تخلفات انجام گرفته در فرآیند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، برخی مسئولان نیز در این رابطه به اعلام نظر پرداختند که این اقدام آنها با واکنش ستاد انتخابات کشور همراه بود.
 
آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز روز پنجشنبه 4 خرداد در گردهمایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب طی سخنانی تصریح کرد: شورای نگهبان موارد تخلف انتخاباتی را به مردم معرفی کند.
 
آیت الله موحدی کرمانی این را هم گفت که «بنده روز گذشته با آیت‌الله جنتی ملاقات داشتم و به ایشان تأکید کردم مردم انتظار دارند که ببینند شورای نگهبان چه قضاوتی می‌کند».
 
این اظهارات دبیرکل جامعه روحانیت با واکنش وزارت کشور مواجه شد، این وزارتخانه با صدور بیانیه‌ای، اعلام داشت: «در هر شعبه حداقل سه ناظر شورای نگهبان حضور داشتند و تمامی صورتجلسات تنظیمی در تمامی شعب بدون استثناء به امضای ناظران محترم رسیده است، لذا وارد نمودن هرگونه ابهام در حماسه بزرگ مردمسالاری دینی، خدشه به آرای مردم و توهین و بی اعتبار نمودن دست اندرکاران برگزاری انتخابات و به ویژه ناظران محترم شورای نگهبان تلقی می شود».
 
در ادامه بیانیه وزارت کشور آمده بود «مشخص نیست استفاده از واژه "آرای حلال" بر چه مبنایی و با چه هدفی صورت گرفته است؟»

آیت الله موحدی کرمانی نیز پس از این بیانیه وزارت کشور، طی توضیحی در رابطه با منظورش از آرای حلال اعلام داشت: «در جلسه‌ای بحث درباره یکی از کاندیداها و آراء او بود و نظر بنده را می‌خواستند. بنده گفتم این ۱۶ میلیونی که اعلام شده براساس اطلاعات واصله و این که احدی در صحت این آراء تشکیک نکرده آراء واقعی اوست و بنده این رأی بالای مردمی و حلال را به ایشان تبریک می گویم».
 
اما واکنش‌های بیانیه‌ای وزارت کشور به موضعگیری‌های اشخاص صاحب تریبون پیرامون بروز تخلفات انتخاباتی، تنها به این مورد ختم نشد؛ بلکه این وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور در قبال سخنان خطیب نماز جمعه تهران نیز اقدام به موضعگیری کرد؛ آیت الله احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، در خطبه های نماز جمعه گذشته پایتخت با زیاد خواندن گزارشات تخلفات انتخاباتی در این دوره، خواهان رسیدگی شورای نگهبان به این تخلف‌ها شد.
 
ساعاتی از خطبه‌های آیت‌الله خاتمی نگذشته بود که ستاد انتخابات کشور بخش‌های مطرح شده از جانب وی در خصوص تخلفات انتخاباتی را در راستای تفرقه و انشقاق دانست؛ این امر واکنش شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را در پی داشت و موجب شد این شورا طی بیانیه ای اعلام دارد که «ای کاش به جای ایراد گرفتن از "تذکرات دلسوزانه" امامان جمعه، نسبت به "هنجارشکنی‌ها" حساسیت وجود داشت».
 
جلسه دیگر
 
 کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پس از پایان جلسه روز یکشنبه این شورا اعلام کرد که «در اين جلسه گزارش كارشناسان شوراى نگهبان بررسى و مورد بحث قرار گرفت اما به دليل اينكه گزارشات واصله به شوراى نگهبان نيازمند كارشناسى‌هاى بيشتر است، قرار شد تا روز سه شنبه - فردا 9 خرداد -  جلسه ديگرى برگزار شود و نتيجه نهايی گزارشات و تخلفات انتخابات رياست جمهورى و همچنين صحت اين انتخابات، در این روز اعلام خواهد شد».

به هر روی باید تا فردا صبر کرد تا نظر نهایی شورای نگهبان درباره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام و مشخص شود که آیا این نظر نقطه پایانی بر حواشی خواهد بود؟


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *