وقتی صدای گلایه مسافران مسئولان را از خواب غفلت بیدار نمی‌کند!

9:51 - 05 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۲۹۴۱
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
یکی از مسائل مهم در خصوص حمل و نقل هوایی در سراسر جهان، انجام به موقع پرواز‌ها است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، همه روزه هزاران مسافرت هوایی در سراسر جهان با هواپیما‌ها انجام می‌شود و البته در این بین تاخیر پرواز‌ها نیز باعث تضییع زمان مسافران می‌گردد و نارضایتی آن‌ها را نیز به دنبال دارد.

آمار‌ها نشان می‌دهد میزان تاخیر پرواز در کشور ما در سطح بالایی قرار داشته و هر روز تعدادی از پروازهای داخلی و خارجی با تاخیر مواجه می‌شوند و زمان تاخیر پرواز‌ها نیز از چند دقیقه تا به بیش از ۲۴ ساعت نیز رسیده است.

بر اساس آمار سازمان هواپیمایی کشوری در فروردین ماه امسال ۵ هزار و ۹۰۸ پرواز داخلی در فرودگاه مهرآباد تهران انجام شده که از این تعداد ۲ هزار و ۸۷۹ پرواز با تاخیر صورت گرفته و این نشان می‌دهد که بیش از ۴۸ درصد پرواز‌ها با تاخیر انجام شده اند.


آمار تاخیر پرواز‌ها در فروردین ۹۶ 


یک بام و دو هوا درباره علت تاخیر پروازها / وقتی صدای گلایه مسافران مسئولان را از خواب غفلت بیدار نمی کند!


آمار ۴۸ درصدی تاخیر پرواز‌ها در شرایطی است که دو سال از عمر ابلاغ دستورالعمل حقوق مسافران در پروازهای داخلی می‌گذرد که بر اساس آن شرکت‌های هواپیمایی به ارائه خدمات ویژه متناسب با میزان زمان تاخیر پرواز موظف شده اند.


اما آمار تاخیر‌ها نشان می‌دهد که این دستورالعمل توفیق آنچنانی در کاهش تاخیر پرواز‌ها و بهبود خدمت رسانی به مسافران نداشته و این مطلب را می‌توان از گلایه‌های گاه و بیگاه مسافران از تاخیرهای نجومی برخی پرواز‌ها نیز دریافت.


• عمر بالای ناوگان، علت تاخیر پرواز‌ها

علی عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص تاخیر پرواز‌ها گفته بود: به واسطه عمر بالای ناوگان هوایی کشور تاخیر پرواز‌ها همچنان وجود دارد.

عابدزاده درحالی از تاخیر پرواز‌ها به واسطه عمر بالای ناوگان هوایی سخن می‌گوید که در گفتگویی دیگر اظهار می‌کند: فضای مالی کشور امکان ورود هواپیمای نو را به ایرلاین‌ها نداده لذا آن‌ها ناچار به ورود هواپیماهای ارزان قیمت هستند و ایرلاین‌ها توانمندی‌های مالی متغییری دارند و با توجه به منابع مالی داخلی به سمت خرید هواپیماهای ارزان قیمت می‌روند. 

عابدزاده در ادامه می‌گوید: سازمان هواپیمایی کشوری اجازه ورود هواپیما با سن بسیار بالا را نمی‌دهد و شرکت‌های هواپیمایی ناچار به خرید هواپیماهای دست دوم هستند و این امر مغایر سیاستی که ما دنبال می‌کنیم نیست.

حال مشخص نیست که چطور در شرایطی که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یکی از علل تاخیر پرواز‌ها را عمر بالای ناوگان اعلام می‌کند، با ورود هواپیماهای ارزان قیمت (که عمدتا سن بالا دارند) موافق است؟

• مسافران پروازهای خارجی، همچنان بلاتکلیف

با وجود اینکه سازمان هواپیمایی کشوری حقوق مسافر در پروازهای داخلی را ابلاغ کرده، هنوز خبری از حقوق مسافران در پروازهای خارجی نیست.

اگر فرض کنیم مبنای حقوق مسافر در پروازهای خارجی کنوانسیون ورشو است، بر اساس بند ۱۹ پیمان ورشو، شرکت‌های هواپیمایی موظف به پرداخت خسارت در صورت بروز تاخیر به مسافران هستند و تن‌ها در صورتی که شرکت هواپیمایی ثابت کند تمام اقدامات لازم را برای پرواز ایمن انجام داده نیازی به پرداخت خسارت ندارد. 

آمادگی دارد پاسخ سازمان هواپیمایی کشوری را در خصوص اقدامات انجام شده برای کاهش تاخیر پرواز‌ها منتشر نماید.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *