سرودهای میلاد امام زمان (عج) باید فرهنگ انتظار را به مردم انتقال دهد/ لزوم استفاده از زبان مردم در اشعار مذهبی احساس می‌شود

13:57 - 21 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۷۵۹۷
یک مداح اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه لزوم استفاده از زبان مردم در اشعار مذهبی احساس می‌شود، از لزوم انتقال فرهنگ انتظار توسط سرودهای ساخته شده برای میلاد امام زمان (عج) سخن گفت.
امام زمانمهدی زنگنه مداح اهل بیت در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: جشن ولادت امام زمان (عج) با سایر اعیاد تفاوت دارد.

وی ادامه داد: ما در سایر عید‌ها سرود‌ها و اشعاری را درباره معصومانی می‌خوانیم که در قید حیات نیستند و به شهادت رسیده‌اند، اما جشن میلاد امام زمان(عج) تنها یک جشن میلاد نیست بلکه جشن انتظار هم به شمار می‌رود.

زنگنه توضیح داد: با توجه به اینکه جشن ولادت حضرت مهدی(عج) جشن انتظار هم محسوب می‌شود به همین دلیل بسیاری از سرودهای جشن میلاد امام دوازدهم(عج) باید علاوه بر حال و هوای شادی بخش، حال و هوی انتظار و در عین حال غم شیرین انتظار را هم با خود به همراه داشته باشد.

وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: بهتر است در سرودهایی که صرفاً به شادی می‌پردازد نیز اشاره‌هایی به مفهوم انتظار وجود داشته باشد که خدا را شکر این موضوع در سرودها دیده می‌شود.

این مداح اهل بیت(ع) تصریح کرد: جشن میلاد امام زمان(عج) نیز همچنین نسبت به سایر اعیاد مردمی‌تر است به این معنا که حجم زیادی از مردم از قشرهای مختلف به این جشن اعتقاد دارند و برای آن از جان و دل مایه می‌گذارند.

وی یادآور شد: برای برگزاری جشن نیمه شعبان، عاشقان در خیابان‌ها طاق نصرت می‌زنند و در برخی محله‌های شهر، کوچه‌ها را برای جشن گرفتن، فرش می‌کنند همچنین در نقاطی که حسینیه یا تکیه کم است نیز مردم خودشان دست به دست هم می‌دهند و انجمن‌های کاملا خودجوش مردمی را برای برگزاری مراسم ولادت امام دوازدهم(عج) تشکیل می‌دهند.

زنگنه توضیح داد: لازم است سرود‌ها و اشعاری که برای جشن میلاد حضرت قائم(عج) ساخته و سروده می‌شود، فرهنگ انتظار را به عموم مردم جامعه منتقل کند به این معنا که ما نباید تنها یکسری مخاطب خاص هیئتی داشته باشیم بلکه دایره مخاطبان باید فراگیرتر باشد و افرادی از اقشار مختلف در آن حضور پیدا کنند.

وی همچنین گفت: باید توجه داشته باشیم که در جشن ولادت امام دوازدهم(عج) افرادی با مذاهب و حتی ادیان مختلف حضور پیدا می‌کنند و به دلیل انیکه همه ادیان به ظهور منجی معتقد هستند ممکن است شاهد حضور یک فرد مسیحی نیز در این جشن باشیم.

عضو هیئت داوران دومین سوگواره نوحه، جامه‌دران در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: ما در راستای انتقال فرهنگ انتظار به عموم مردم باید از زبان خودشان استفاده کنیم به این معنا که شاید لازم باشد در سروده‌هایی که برای امام زمان(عج) ساخته می‌شود، فضا صرفا یک فضای ادیبانه فخیم نباشد بلکه شاید لازم باشد از شعر شکسته و شعر با زبان عامیانه هم استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: استفاده از شعر با زبان عامیانه باعث می‌شود که آن اثر سر زبان مردم بیفتد همان‌گونه که در سال‌های گذشته نیز سروده‌هایی وجود داشته که در فضاهای عمومی همه‌گیر شده و طنین بسیاری از آن‌ها را در ایستگاه‌های صلواتی در زمان نیمه شعبان به خوبی می‌شنویم.

زنگنه یادآور شد: به عنوان نمونه یکی از سرودهایی که در سال‌های اخیر خیلی ماندگار شده، سرود " شب فراقت غیر غم یاورم نمی‌شه       مگه می‌شه نبینمت باورم نمی‌شه" است.

وی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم این سرود را در سال ۱۳۸۴ ساختیم و به دلیل اینکه با زبان مردم ساخته شده بود و در روند تولید آن نیز از یکسری آرایه‌های ادبی استفاده شد، به سرودی تبدیل شد که هنوز هم مردم آن را گوش می‌دهند و آن را دوست دارند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *