رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دستاوردهای سفر ظریف به افغانستان تشریح شد

23:47 - 17 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۶۶۷۴
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت خارجه درباره دستاوردهای سفر یک روزه وزیر خارجه به افغانستان، گفت: سفر ظریف به افغانستان که به دعوت رسمی دولت آن کشور صورت پذیرفت.
دستاوردهای سفر ظریف به افغانستان تشریح شدبه گزارش گروه سیاسی ؛ بهرام قاسمی با اشاره به اینکه سفر امروز وزیر امور خارجه در مقایسه با سفرهای قبلی وی، یک رکورد جدید به حساب می‌آید، بیان کرد: وی در این سفر با تعداد بسیاری از مقامات عالیرتبه کشور دوست و همسایه افغانستان دیدار و مذاکره کردند. به عبارتی او و هیات همراه از ساعت ۹ بامداد تا حدود ۳ بعد از ظهر با وزیر امور خارجه آقای صلاح الدین ربانی، ریاست جمهوری آقای اشرف غنی، حنیف اتمر دبیر شورای امنیت ملی، آقای دکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی و همچنین با آقای حامد کرزای رئیس جمهوری سابق افغانستان دیدار کرد و مذاکرات ثمربخشی داشت.

قاسمی گفت: در ملاقات وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با رئیس جمهوری، رئیس اجرایی دولت و وزیر امور خارجه، یکی از معاونان رئیس جمهوری، دبیر شورای عالی امنیت ملی و چند تن دیگر از وزرا و مقامات افغانستان حضور داشتند که می‌توان گفت: چنین دیدار و نشستی عمدتا و اصولا در مناسبات کشور‌ها کم‌نظیر یا بی‌سابقه محسوب می‌شود. این دیدار‌ها گویای اهمیت روابط دو کشور و اهتمامی است که دولت افغانستان برای سفر وزیر امور خارجه ایران قایل شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اهداف این سفر هم اظهار داشت: از مدت‌ها پیش مقامات دو کشور در تماس‌ها و رایزنی‌های متعدد تلاش‌هایی را برای تدوین یک چارچوب مشخص جهت تحکیم روابط راهبردی مورد پیگیری قرار داده بودند.

به گفته وی، در این چارچوب موضوعاتی مانند همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی دو کشور، مسائل امنیتی، مرزی، مبارزه با مواد مخدر، منابع طبیعی، بحث مهاجرین افغانستان و محیط زیست از سوی دوطرف مورد بحث و تبادل نظر کارشناسان دو کشور قرار گرفت و پیش‌نویس‌هایی برای تدوین اصول حاکم بر موضوعات مورد علاقه دو طرف برای همکاری‌های درازمدت و راهبردی تهیه و تدوین شد.

قاسمی افزود: در دیدار با رئیس جمهوری افغانستان و سایر مقامات افغانی موافقت شد که برای عملیاتی شدن توافقات پیرامون این موضوعات برنامه‌ریزی‌های لازم صورت پذیرد تا بتوان مجموعه مسائل و موضوعات مورد نیاز روابط دو ملت و کشور را در چارچوب یک توافق جامع بلندمدت نهایی کرد. همچنین مقرر شد این سند و تمامی همکاری‌های مورد اشاره در یک بررسی کارشناسانه در یک زمان‌بندی مشخص برای اجرای هر کدام از این همکاری‌ها تعیین و مورد توافق قرار گیرد.

وی افزود: در این چارچوب پنج کمیته تخصصی تشکیل خواهد شد که بتواند تمامی موضوعات مورد نظر را در یک تقسیم‌بندی مشخص برای پیگیری‌های اولیه و اصول تفاهم مورد توجه قرار دهد. بطور مثال، یکی از کمیته‌ها، کمیته‌ای است که موضوعات امنیتی شامل مبارزه تروریسم، قاچاق مواد مخدر، افراط‌گرایی و مسائل مرزی را مدنظر قرار خواهد داد.

قاسمی خاطرنشان کرد: همکاری‌های سیاسی که بتواند تامین‌کننده منافع متقابل دو کشور در تلاش برای ایجاد صلح و امنیت منطقه باشد نیز یکی دیگر از کمیته‌ها خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: در چارچوب همکاری‌های اقتصادی، مباحث مربوط به ترانزیت و خط ارتباطی چابهار تا افغانستان نیز از دیگر موضوعاتی است که تفاهمات کلی و اولیه برای تنظیم مقدمات اجرایی شدن این تفاهم مورد توجه دو طرف قرار داشت. با توجه به موقعیت جغرافیایی افغانستان به عنوان کشوری محاط در خشکی که برای توسعه و گسترش توانمندی‌های اقتصادی خود به راه‌های جاده‌ای و دریایی ایران نیازمند بوده و ایران نیز همواره خواهان افغانستان به عنوان کشوری با ثبات و توسعه یافته است. از سوی دیگر، ایران دارای توانایی در ارائه بسیاری از خدمات شرکت‌های دانش بنیان و فنی و مهندسی به افغانستان می‌باشد، این موضوعات نیز در چارچوب کمیته همکاری‌های اقتصادی دو کشور از اهمیت والایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: از دیگر موضوعات مهم دو کشور مسائل زیست محیطی و همچنین بحث آب است که طرف ایرانی امیدوار است موضوعات مورد مذاکره در این خصوص در دیدارهای امروز بتواند ظرف هفته‌ها و ماه‌های آینده مورد تفاهم نهایی دو کشور قرار گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: سفر امروز دکتر ظریف به افغانستان و استقبال برادرانه و گرم مقامات آن کشور نشان داد ایران و افغانستان در سایه روابط مودت‌آمیز و دوستانه دو کشور و بخصوص با توجه به زمینه‌های فراوان و مشترک خود می‌توانند بیش از پیش در تعمیق و توسعه مناسبات که تاثیر بسزایی در صلح، ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی منطقه خواهد داشت، کمک کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *