فارن‌پالیسی: عطا محمد نور سودای "ریاست جمهوری افغانستان" در سر می‌پرواند

12:00 - 18 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۶۴۴۸
فارن پالیسی در گزارشی با اشاره به اینکه امپراتور شمال سودای ریاست جمهوری در سر می‌پرواند، نوشت: در کشور جنگ‌زده‌ای مانند افغانستان مهارت‌های نظامی و شخصیت قهرمان‌گونه وی می‌تواند خریدار خوبی در میان مردمان افغانستان داشته باشد.
فارن‌پالیسی: عطا محمد نور سودای به گزارش سرویس بین الملل   فارن پالیسی در گزارشی نوشت: عطا محمد نور از سال 2004 به عنوان والی بلخ حکمروایی کرده است. تسلط نور بر بلخ آنقدر گسترده است که مردمان این دیار به شوخی می‌گویند حتی پلیس نیز بدون اجازه نور نمی‌تواند از اسلحه خود استفاده کند.
 
در شرایط وخیم اوضاع امنیتی ولایت‌های افغانستان، بلخ از لحاظ اقتصادی و امنیتی نسبتاً باثبات است و مکانی برای تجارت با چین و کشورهای آسیای مرکزی محسوب می‌شود. همچنین بلخ از محدود ولایت‌های افغانستان است که زنان در آرامش کامل به امر تجارت می‌پردازند.
 
در ادامه این گزارش آمده است: از سوی دیگر ایالات متحده نیز با فراهم آوردن بودجه‌های قابل توجه از موفقیت‌های بلخ پشتیبانی کرده است.  بسیاری از طرفدران والی بلخ «عطا محمد نور» او را به عنوان رهبر آینده افغانستان عنوان می‌کنند.
 
در 12 سال گذشته وی در قلمرو منحصر بفرد خود در شمال حاکم مطلق بوده است. نور هم اکنون می پذیرد که بدنبال نقش بیشتری در سیاست ملی کشور افغانستان است.
 
نور می‌گوید که من در حال مشورت با مشاوران خود هستم و احتمالا در انتخابات سال 2019 ریاست جمهوری شرکت خواهم کرد.
 
به گزارش فارن پالیسی، نور رقیب اصلی خود یعنی عبدالله عبدالله در دولت وحدت ملی را به چالش کشیده است. تصاویر عبدالله از تمامی بیلبوردهای سطح  بلخ جمع‌آوری و عکسهای اشرف غنی جایگزین آن شده است و نور غنی را متحد جدید خود می‌داند.
 
بسیاری از کارشناسان نزدیکی نور به غنی را تلاش وی برای جذب آرای قوم پشتون عنوان می‌کنند. البته وی می‌گوید که او رهبران تمام مردمان افغان خواهد بود و قطعا قومی را بر قوم دیگر ترجیح نخواهد داد.
 
در ادامه این گزارش آمده است: رهبر شمال سودای ریاست جمهوری در سر می‌پرواند. در کشوری که با جنگ روبرو است، مهارت‌های نظامی  و شخصیت قهرمان‌گونه وی می‌تواند خریدار خوبی در میان مردمان افغانستان داشته باشد.
 
اما تلاش وی برای رئیس‌جمهور شدن به معنای ترک بلخ خواهد بود و این مکان را در مقابل طالبان و سایر شبه نظامیان آسیب پذیر خواهد کرد. از یک سو شهروندان بلخ تمایلی ندارند که وی این ولایت را ترک کند و از سوی دیگر کسی در پایتخت انتظار او را نمی‌کشد.
 
شرایط ویژه در کابل و تفاوت آن با بلخ و همچین با وجود رسانه‌های منتقد و مورد رصد بودن از سوی نهادهای بین المللی کار را برای نور بسیار دشوار می‌کند.
 
این  مجله آمریکایی می‌نویسد: اما والی بلخ سیاست را با جنگ مقایسه کرده و تصدیق می‌کند که موانع بیشماری در این راه وجود دارد و با آوردن یک ضرب المثل فارسی می‌گوید که این عاقلانه است که راه دشوار را به راه آسان ترجیح بدهیم.  
 
نور از سال 2004 تا سال 2014 والی بلخ بود و در این سال اشرف غنی که تازه رئیس جمهوری افغانستان شده بود، آقای نور را به عنوان سرپرست ولایت بلخ تعیین کرد.
 
نور در انتخابات ریاست جمهوری 2014 افغانستان، مهمترین متحد عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه افغانستان بود و روابط بسیار پر تنشی با اشرف غنی داشت، اما با نزدیکی نور به غنی سرانجام رئیس جمهور افغانستان وی را به عنوان والی بلخ معرفی کرد.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *