واردات برنج زير چتر توريست/ ايران مقصد برنج‌هاى هندى و پاكستانى+قيمت قبل از ترخيص انواع برنج

6:00 - 17 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۵۹۵۸
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
واردات برنج در حالى به كشور ادامه دارد كه ايران تمام گزينه ها را براى توليد اين محصول كشاورزى اساسى در اختيار دارد اما همچنان كشورهاى آسيايى مانند هند و پاكستان با صادرات اين محصول به كشورمان، بازار ايران را در اختيار گرفته اند.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزارى ميزان، سال‌هاست نهادهاى مسئول براى تنظيم بازار با واردات برنج از كشورهاى آسيايى براى تعادل در بازار تلاش مى‌كنند.

بر اساس آمارهاى ارائه شده از سوی گمرک ايران، اكثر اين واردات از كشورهايى مانند هند و پاكستان انجام مى‌شود و اين برنج با قيمت‌ها و كيفيت‌هاى مختلف وارد سفره ايرانى‌ها مى شود.

از اين رو ايران با داشتن آب و هواى و موقعيت جغرافيايى مناسبى كه براى كشاورزى در اختيار دارد اما همچنان به علت بى توجهى به مسئله كشاورزى و توليد محصولات كشاورزى مورد نياز كشور اين فرصت همچنان در اختيار واردات قرار گرفته است.

از سوى ديگر بخش شمالى ايران كه سال‌هاى زيادى در توليد محصولات كشاورزى از جمله برنج در كشور پيشتاز بوده‌ است با رو به جلو حركت كردن صنعت توريسم در كشور اكثر زمين هاى خود را تغيير كاربرى داده و به ويلاهايى براى اجاره به مسافران تبديل كرده است.

البته صنعت توريست در كشور مى‌تواند يكى از درآمدزاترين صنعت‌هاى كشور باشد اما كشاورزى و توليد محصولات كشاورزى اساسى نبايد زير چتر اين صنعت قرار گيرد زيرا هزينه‌اى كه براى واردات اين محصولات صرف مى‌شود مى‌تواند در اختيار بخش‌هاى مختلف توليد كشور كه سال‌هاست با ركود دست و پنجه نرم مى‌كند قرار گيرد.

در درجه بعدى توسعه توليدات محصولات كشاورزى در راستاى اقتصاد مقاومتى و اشغال با توجه به خط مشى اقتصاد كشور در چند سال اخير مى‌تواند ايران را از خطرها و تهديدهاى جامع جهانى در قبال كشورمان را خنثى كند.

در اين بين دولت‌ها مى‌توانند با شناسايى مناطق مناسب براى كشت محصولات مختلف كشاورزى و در اختيار گذاشتن تسهيلات و طرح‌هاى تشويقى براى كشاورزان ايران را از واردات اين محصولات بى‌نياز كنند.

حال بايد ديد وزارت جهاد و نهادهاى مسئول تا چه اندازه به اين مسئله در ماه‌هاى پايانى دولت يازدهم اهميت خواهد داد و تا چه زمانى ايران با در اختيار داشتن منابع طبيعى و وضعيت مسائد جوى متكى به واردات خواهد بود.

واردات برنج زير چتر توريست/ ايران مقصد برنج‌هاى هندى و پاكستانى+قيمت قبل از ترخيص انواع برنج

انتهاى پيام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *