با ورزش بیماری‌ها را درمان کنید

19:11 - 13 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۵۳۹۶
شما می‌توانید روزی ۳۰ دقیقه و ۵ روز در هفته ورزش کنید. هر چقدر بیشتر ورزش کنید، بیشتر از فواید فعالیت ورزشی بهره‌مند خواهید شد.
به گزارش گروه فضای مجازی،ورزش، روشی مناسب برای درمان و جلوگیری از بعضی بیماری و عارضه هاست. بالا بودن کلسترول خون، از آن دست عارضه هایی است که ورزش کردن و داشتن تحرک به طور چشمگیری باعث کاهش آن می شود.
مدارک موجود در زمینه اثر فعالیت ورزشی بر میزان کلسترول خون نشان می‌دهد که فعالیت ورزشی می‌تواند موجب کاهش چشمگیر کلسترول خون شود.

بدون شک شنیده‌اید که فعالیت ورزشی می‌تواند میزان کلسترول خون را در حد طبیعی نگه دارد. اما چه نوع فعالیت ورزشی؟ در چه مدت زمانی؟ چقدر؟ و این که فعالیت ورزشی <Sports>تا چه حد می‌تواند موجب کاهش کلسترول شود.

مدارک موجود در زمینه اثر فعالیت ورزشی بر میزان کلسترول خون نشان می‌دهد که فعالیت ورزشی می‌تواند موجب کاهش چشمگیر کلسترول خون شود.
 
فعالیت ورزشی منظم به دو طریق می‌تواند بر میزان کلسترول اثر داشته باشد:
فعالیت ورزشی می‌تواند مقادیر تری‌گلیسیرید را کاهش دهد، مقادیر بالای این نوع چربی با بیماری‌های قلبی و عروقی در ارتباط است.
 
به علاوه، فعالیت ورزشی موجب افزایش مقادیر «کلسترول خوب خون» یعنی HDL می‌شود.
مطالعات نشان می‌دهند که فعالیت ورزشی منظم می‌تواند مقادیر تری‌گلیسیرید را در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش دهد و علاوه بر این موجب بهبود مقادیر کلسترول خوب به اندازه ۵ تا ۸ میلی‌گرم در دسی‌ لیتر نیز شود. لازم به ذکر است که کاهش مقادیر LDL خون یعنی همان «کلسترول بد» در اثر فعالیت ورزشی تنها در صورتی حاصل می‌شود که کاهش چشمگیری در وزن بدن ایجاد شود. کاهش مقادیر تری‌گلیسیرید و افزایش HDL- هردو- برای سلامت قلب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. اما سوال اساسی اینجاست که کدام نوع فعالیت ورزشی برای رسیدن به این هدف موثر است؟
 
مدت زمان اجرای فعالیت ورزشی و نظم آن، بیش از نوع فعالیت ورزشی بر کاهش میزان کلسترول خون اثر دارد. عقیده بر این است که فقط فعالیت‌های ورزشی هوازی و استقامتی می‌توانند موجب بهبود مقادیر کلسترول خون شوند. مطالعات انجام شده در زمینه فعالیت ورزشی مقاومتی نشان دادند که این نوع از فعالیت‌های ورزشی نیز تاثیر قابل توجهی بر کاهش میزان کلسترول خون دارند. بسیاری از محققین علوم ورزشی برای حصول فواید بیشتر ترکیب سه شکل از فعالیت ورزشی را توصیه می‌کنند.
 
 فعالیت ورزشی هوازی برای افزایش ضربان قلب
تمرینات ورزشی قدرتی برای عضله‌سازی
فعالیت‌های ورزشی انعطاف‌پذیری برای حفظ قابلیت خم شدن.
شما برای حفظ سلامت خود نیاز دارید که تمرینات استقامتی، قدرتی و انعطاف‌پذیری را به صورت ترکیبی انجام دهید. به طور کلی، همه انواع فعالیت‌های ورزشی در حفظ سلامت قلب و عروق موثرند. عوامل نوع، شدت، مدت و نظم (تناوب) فعالیت ورزشی چهارچوب مهمی را می‌سازنند. در واقع می‌توان گفت که این اجزا در کنار هم جزو ارکان اصلی فعالیت ورزشی به شمار می‌روند. در زمینه کاهش مقادیر کلسترول خون، اثر مدت زمان و نظم (تناوب) فعالیت ورزشی بیشتر از نوع و شدت آن است. در حالی که شدت فعالیت ورزشی یک عامل موثر در حفظ سلامت قلب و عروق است.این موضوع به ویژه در سن میانسالی و سالمندی اهمیت دارد، به دلیل این که افراد معمولاً در این سنین بیشتر در معرض آسیب و صدمه قرار می‌گیرند. بنابراین، به آنها توصیه می‌شود که ترجیحاً با شدت و در مدت زمان متوسط ورزش کنند.
 
شما می‌توانید روزی ۳۰ دقیقه و ۵ روز در هفته ورزش کنید. هر چقدر بیشتر ورزش کنید، بیشتر از فواید فعالیت ورزشی بهره‌مند خواهید شد. برخی از افراد عقیده دارند که برای کسب فواید بیشتر از فعالیت ورزشی باید عرق کنند، لازم به ذکر است که افراد در شروع فرآیند تعریق با یکدیگر متفاوت هستند، برخی زود عرق می‌کنند و برخی از افراد دیرتر. بنابراین برخلاف تصور میزان تعریق، تاثیر زیادی بر بهره‌مندی افراد از فعالیت ورزشی ندارد. در واقع، ممکن است آن چنان که انتظار دارید عرق نکنید ولی مقادیر کلسترول‌تان کاهش چشمگیری داشته باشد. با ورزش شما نه‌تنها می‌توانید کلسترول خون‌تان را کاهش دهید بلکه از فواید دیگر آن از قبیل، کاهش فشارخون، بهبود بیماری قلبی، دیابت و سایر فواید آن نیز بهرمند خواهید شد.
 
 
 
منبع: دکتر سلام


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *