چگونه نماز با فضیلت کامله بخوانیم؟

20:30 - 19 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۶۷۲۰
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
نماز با فضیلت کامله یکی از نمازهای پر فضیلتی است که خواندن آن از سوی امامان معصوم (ع) مورد سفارش قرار گرفته است.
چگونه نماز با فضیلت کامله بخوانیم؟به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، در دین اسلام نمازهای بسیاری مورد سفارش قرار گرفته اند که از این میان، برخی از آن ها فضیلت بیشتری برای فرد در پی دارد.

نمازهای پرفضیت در حقیقت نمازهایی هستند که علاوه بر آثار دنیوی و برآوردن حاجت های فرد، در آینده اخروی او نیز تاثیر مثبت بر جای می گذارند.

یکی از نمازهای پرفضیلت، نماز با فضیلت کامله است.

نماز کامله از جمله نمازهایی است که از زمان پیش از ظهر جمعه است. در کُتب متعدده (1) از امام‌جعفر(ع) روایت نموده و آن جناب از آبای‌گرام خود که حضرت‌ رسول (ع) فرمودند:
 
کسی که نماز کامله را به‌جا بیاورد و آنچه ذکرمی‌‌شود.بعد از آن بگوید خدا برمی‌دارد از او شرّ آسمان و اهل زمین و شرّشیطان و شرّ‌سلطان جائز را روا می‌کند هفتاد حاجت او را در دنیا و هفتاد حاجت او را در آخرت و فرمود که شب‌ و روز بیست‌وچهار ساعت است آزاد می‌کند حق تعالی از برای صاحب این ناز در هر ساعتی به جهت کرامت او نزد خدا هفتاد‌هزار کس را که مسوجب آتش باشند از اهل توحید و اگر صاحب این نماز مردگان را بخواند به اذن خدا جواب دهند.
 
آنگاه فرمود: قسم به خداوند که مرا به حقّ مبعوث فرموده، بنده هر گاه این نماز را بخواند و دعا کند به این دعا بر‌می‌انگیزاند .
 
خدا برای او هفتاد‌هزار ملک را که حسنات برای او بنویسند و دفع گناهان کنند و درجات بلند نمایند و  استغفار کنند و صلوات بفرستند تا هنگام مردن و اگر مرد و زنی را اولاد نشوداین نماز را و دعا را بخوانند، خداوند به آنها فرزند کرّم فرماید و اگر بعد از این نماز بمیرد اجر هفتاد‌هزار شهید داشته باشد و هنگامی که از این نماز فارغ می‌شود عطا می‌فرماید خدا به او به عدد هر قطره بارانی که باریده و هرگیاهی که روییده حسنه و ثوابی، و نوشته می‌شود.
 
برای او مثل اجر ابراهیم و موسی و زکریا ویحیی(ع) و باز می‌شود به رویش در غنی و بسته می‌شود در فقر و تنگدستی و نمی‌گزَد او را مار و عقرب و نمی‌میرد به غرق‌شدن و سوختن و حضرت‌صادق(ع) فرمودند: من ضامن هستم بر او.
 
و هر روزی حق تعالی صدو‌هشت مرتبه به او نظر می‌فرماید و کسی را که خدا بر ا و نظر انداخت نازل می‌کند و بر او رحمت و مغفرت را، و اگر کسی این نماز را بخواند و آنچه می‌گوید در آن با زعفران بنویسد و با آب باران بشوید و به مجنون یا صاحب خورده و پیس بدهد بیاشامند خدا آنها را شفا می‌دهد، و اگر پدر و مادر او مشرک باشند عذاب آنها سبک می‌شود.

كیفیت نماز كامله این است :

پیش از ظهر جمعه چهار ركعت (دو، دو ركعتى ) نماز بجا آورد. در هر ركعت ده مرتبه سوره (حمد)، ده مرتبه (قل هو اللّه احد)، ده مرتبه (قل یا ایها الكافرون )، ده مرتبه (قل اعوذ برب الفلق )، ده مرتبه (قل اعوذ برب الناس )، ده مرتبه (آیه الكرسى ) و ده مرتبه سوره (انا انزلناه ) و ده مرتبه آیه (شهداللّه ) كه آیه زیر مى باشد بخواند:

شهداللّه انه لا اله الا هو و الملائكه و اولوا العلم قائما بالقسط لا اله الا هو العزیز الحكیم ان الدین عنداللّه الاسلام و ما اختلف الذین اوتوا الكتاب الا من بعد ما جائهم العلم بغیا بینهم و من یكفر بایات اللّه فان اللّه سریع الحساب .

و چون از نماز فارغ شد، صد مرتبه استغفار كند به این طریق 
(استغفر اللّه ربى و اتوب الیه )

و صد مرتبه بگوید :
(سبحان اللّه و الحمدللّه و لا اله الا اللّه و اللّه اكبر و لا حول و لاقوه الا باللّه العلى العظیم )

و صد مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد.

نماز پرفضیلت دیگر 

این نماز مشهور و معروف است ، اكثر بزرگان مانند علامه مجلسى در بحار و شیخ طوسى و علامه حلى در كتابهاى خود ذكر كرده اند.

شیخ طوسى رحمه اللّه از حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله روایت نموده اند: هر كس در شب جمعه یا روز جمعه یا شب دوشنبه یا روز دوشنبه یا شب پنج شنبه یا روز پنج شنبه چهار ركعت نماز (دو، دو ركعتى ) نماز بجا بیاورد، در هر ركعت (حمد) هفت مرتبه و سوره (انا انزلناه ) را یك مرتبه قرائت كند و بعد از سلام صد مرتبه بگوید: 
(اللهم صل على محمد و آل محمد)

و صد مرتبه :
(اللهم صل على جبرئیل )

بگوید: خداوند به او عطا مى فرماید هفتاد هزار قصر در بهشت كه در هر قصرى هفتاد هزار خانه باشد و در هر یك از آنها هزار اطاق باشد و در هر یك هفتاد هزار جاریه بهشتى .
....................................................
1. بحار، جلد 89، ص 372




علی رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
0
0
به نام خدا باسلام من نماز کامله را به لطف خدا خواندم . انشاالله شما هم این نماز پور فضیلت را بخوانید و از ثواب این نماز بهره‌مند شوید.توفیقی باشه باز هم می‌خوانم یا حق
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *