نوروزی های موفق سيما مشخص شدند

12:23 - 14 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۴۸۴۴
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
برنامه های سيما در نوروز 96 طرفداران زيادی داشت و بر اساس نظرسنجی ها، مخاطبان تلويزيون در هفته اول نوروز امسال راضی از پای تلويزيون بلند شدند.
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی صدا و سیما، مرتضی ميرباقری، معاون سيمای رسانه ملی در نشستی خبری كه در واپسين روزهای سال گذشته با حضور مديران شبكه‌های مختلف سيما و خبرنگاران برگزار شد، نويد سالی سرشار از توليدات تازه نمايشی را داده بود كه با نگاهی به عملكرد نوروزی رسانه ملی در همين ابتدای سال، به نظر می رسد گام‌های مثبتی در اين زمينه برداشته شده است. آثار نمايشی و توليدی پخش شده در طول اين دو هفته را می توان به فال نيك گرفت و تعبيری بر امتداد رونق اين آثار در ادامه سال دانست. 

تعبيری كه پژوهش‌های انجام شده توسط مركز پژوهش و سنجش افكار صدا و سيما هم بر آن صحه گذاشته و از اقبال خوب مخاطبان نسبت به رسانه ملی خبر می دهد.
 
بهترين‌ها كدام بودند؟
 
نظرسنجی ها درخصوص برنامه‌های شبكه‌های سيما در هفته اول نوروز 96، نشان‌دهنده افزايش ميزان بينندگان و رضايت آنان از برنامه‌های مختلف پخش شده در شبكه‌های گوناگون سيما نسبت به سال گذشته است. بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی دفتر معاونت سيما،‌ ميزان مخاطبان شبكه‌های تلويزيونی مختلف امسال هم رقمی رو به رشد داشته و اين نشان از نفوذ و حضور رسانه ملی در ميان مخاطبان دارد. 

بنا بر اين گزارش، پربيننده‌ترين برنامه‌ها و مجموعه‌های نوروزی به تفكيك شبكه‌ها اعلام شده‌اند. طبق اين گزارش، در شبكه يك سيما مجموعه علي‌البدل، مسابقه آشپزی دست‌پخت، جنگ بوی عيدی و شكرستان بيشترين ميزان مخاطبان را داشته‌اند. در شبكه دو مجموعه محله گل و بلبل 2، سريال مرز خوشبختی، برنامه بهار اين‌جاست (ويژه تحويل سال) و نيز مسابقه دست‌پخت‌های خودمانی محبوب‌ترين توليدات اين شبكه بوده‌اند. در شبكه سه سيما برنامه‌های سه ستاره، مجموعه ديوار به ديوار، دو مسابقه آقای گزارشگر و زمانی برای خنديدن و نيز سالی كه گذشت بيشترين نگاه مخاطبان را به خود جلب كرده‌اند. 

در شبكه پنج سيما مجموعه نمايشی شوخي كردم، مسابقه فاميلی و برنامه همام كيش ركورددار جذب مخاطبان بوده‌اند و در شبكه نسيم به ترتيب برنامه‌های خندوانه، دورهمی، ويتامين خ، كودك شو و همچنين مسابقه آب و آتش پرمخاطب‌ترين آثار پخش شده از نگاه مخاطبان بوده‌اند.
 
همچنين بنا بر نظرسنجي انجام شده و اعلام اين گزارش، در مجموع ميزان بينندگان مجموعه‌های تلويزيونی شبكه‌های يك، دو و سه نسبت به سال گذشته افزايشی حدودا 25 درصدی را نشان می دهد. علاوه بر اين و در جهت ساماندهی و منظم كردن برنامه‌های ويژه تحويل سال شبكه‌های سيما، در نوروز 96 شـبكه‌های يك، دو، سه، قرآن و افق برنامه‌های ويژه تحويل سال را روانه آنتن كردند كه با وجود تلاش‌ها و برنامه‌ريزی های گسترده شبكه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان براي جذب مخاطبان ايرانی و داخل كشور، بر اساس اين نظرسنجی شاهد افزايش ميزان بيننده‌های برنامه‌های تحويل سال در شبكه‌های يك،‌ دو و سه جمعا به ميزان بيش از 30 درصد نسبت به سال گذشته بوده‌ايم كه اين امر نشان دهنده افزايش اقبال بينندگان به شبكه‌های داخلی و رسانه ملی است.
 
در آمارهای اعلام شده در اين گزارش ذكر شد: دو برنامه سرگرمی ساز شبكه نسيم، خندوانه و دورهمی هم نسبت به سال گذشته با افزايش ميزان بينندگان مواجه شده‌اند. در هفته اول نوروز، برنامه‌های خندوانه، دورهمی، سه ستاره و نيز دو مجموعه علي‌البدل و ديوار به ديوار پربيننده‌ترين برنامه‌ها بوده‌اند. بنا بر اين گزارش، از هر هفت نفر نمونه آماری كه مورد نظرسنجي قرار گرفتند، شش نفر بيننده شبكه‌هاي داخلي رسانه ملی و تنها يك نفر بيننده شبكه‌های خارج از كشور و ماهواره‌اي بوده‌اند كه اين امر مقبوليت و محبوبيت رسانه ملی را نزد مخاطبان خاطرنشان مي‌كند.
 
نگاهی به سال نو
 
حالا با شروع سال نو، رسانه ملی هم بهاری تازه را جشن گرفته و توليدات رنگارنگ نمايشی اش را روانه آنتن كرده است؛ مجموعه‌هايی چون «علي‌البدل»، «مرز خوشبختی» و «ديوار به ديوار» و در كنار آن انبوهی از برنامه‌های متنوع توليدی و زنده با موضوعات گوناگون كه براي ايام فراغت و نوروز مخاطبان تدارك ديده شده و در طول روزها و شب‌های عيد مهمان اوقات فراغت اين بينندگان شده‌اند. علاوه بر اين، خبرهايی كه از كليد خوردن و ساخت مجموعه‌های مختلف براي سال تازه به گوش می رسد هم نويد سالی پربار و با توليداتی مختلف و گوناگون را به مخاطبان می دهد. 

در همين رابطه جبار آذين، منتقد تلويزيونی معتقد است: يكي از ويژگی هاي مهم ايام مناسبتی و به خصوص نوروز، توليد آثاری شادی بخش و نشاط آفرين است كه نظر مخاطبان را به خود جلب كند. اين مجموعه‌ها گرچه می توانند لزوما كمدی نباشند، اما می شود نكته‌های طنز و شوخی ها و حرف‌هايی  را در دل آن ها گنجاند و طنازانه بيان كرد. در طول ايام نوروز سه مجموعه تلويزيونی روي آنتن رفت كه از مضمونی خانوادگي و طنز برخوردار بودند و با استفاده از هنرمندان حرفه‌ای، مخاطبان زيادی را به تماشا نشاندند. 

آذين اشاره‌ای هم به توليدات ساخته شده براي ادامه سال داشته و ضمن اميدوارانه از ارزيابی اين توليدات مي‌گويد: اصولا حركت‌های فرهنگی بايد هماهنگ و همسو با فرهنگ همان جامعه باشد و اين نكته را هم يادمان باشد كه آثار فرهنگی و هنری كه در تلويزيون براي مخاطبان توليد می شوند، بايد به نيازهای مخاطب احترام گذاشته و سنت‌ها و آداب و رسوم اجتماعی را هم در توليد خود رعايت كنند. بنابراين حالا كه صحبت از افزايش بودجه و ساخت آثاری جديد در سال‌نو است، چنانچه اين مجموعه‌ها موضوعات و داستان‌های خود را از جامعه گرفته باشند و حرف‌هايی كه در آن ها مطرح مي‌شود حرف‌های مردم همين جامعه باشد و نيز عوامل توليدشان هم از ميان حرفه‌ای ها انتخاب شوند، بديهی است كه مخاطب از تماشای اين آثار لذت ببرد و تلويزيون به دوران اوج خود بازگردد.
 
تمركز بر توليدات غيرنمايشی

با وجود درخشش خوب مجموعه‌های تلويزيونی در ايام نوروز و نيز توجه ويژه مخاطبان به اين آثار، منوچهر اكبرلو، منتقد نيز توجه و تمركز بيشتر روی توليدات غيرنمايشی را حائز اهميت مي‌داند. اين منتقد با اشاره به مجموعه‌های به روی آنتن رفته در ايام عيد مي‌گويد: عيد نوروز، با توجه به تعطيلات زياد، فرصت مناسبی براي استفاده از برنامه‌های مختلف تلويزيونی محسوب می شود. نگاه سنتی چنين است كه براي سرگرم‌سازي و پر كردن اوقات فراغت مخاطبان عموما مجموعه‌های تلويزيونی و داستانی و نيز مسابقات به‌طور ويژه مد نظر قرار گرفته می شوند،‌ اما برخی تجربيات بين‌المللی نشان داده كه برنامه‌های گزارشی و مستند نيز اگر در آن ها جذابيت، ساختارهای نو و موضوعات مورد علاقه مردم گنجانده شود، گاه حتي می توانند از سريال‌های داستانی پيشی گرفته و محبوب نگاه مخاطبان شوند. 

البته به هر حال هنوز فضای حاكم بر تلويزيون چنين است كه تمركز اصلي روی سريال‌های داستانی است. اين منتقد تاكيد مي‌كند: مجموعه‌های تلويزيونی عموما شب‌ها پخش میشوند، بنابراين تمام روز به نوعی به حال خود رها شده می ماند، از همين زمان‌ها می توان براي پخش آثار غيرداستانی و مستندهای جذاب براي مخاطبان بهره برد. نكته مهم اين است كه شبكه‌های متعدد تلويزيونی فقط به چند مجموعه نمايشی اصلي تكيه نكنند و حجم عمده زمان و تمركزشان را به اين برنامه‌ها اختصاص ندهند. به نظر می رسد در ساخت برنامه‌های گزارشی، مستند و برنامه‌های ديگر زنده و توليدی می توان توجه بيشتری را لحاظ كرد و با در نظر گرفتن سليقه‌های مخاطبان، برنامه‌هايی موفق ساخت.
 
اكبرلو با اشاره به روند رو به رشد ساخت توليدات نمايشی در طول سال جديد عنوان می كند: فضای كنونی رسانه ملی از ظرفيت‌های بسيار خوبی برای ساخت آثار تازه‌تر برخوردار است. بايد اين فضای بالقوه را در اختيار طيف‌های مختلف برنامه‌ساز و سازندگان مجموعه‌ها قرار داد و با ايجاد تنوع در گروه بازيگران اين آثار، امكان رقابت بيشتر را در تلويزيون فراهم كرد تا همه شاهد توليدات موفق و آبرومند باشيم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *