آیا تا به حال نام دانه چیا را شنیده اید؟

20:49 - 07 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۳۳۴۷
دانه های چیا، دانه های کوچک ولی با خواص متنوع غذایی هستند. دانه چیا در دو رنگ سیاه و سفید یافت می شود و اکثرا به صورت میکس فروخته می شود.

به گزارش گروه فضای مجازی ، دانه های چیا، دانه های کوچک ولی با خواص متنوع غذایی هستند. دانه چیا در دو رنگ سیاه و سفید یافت می شود و اکثرا به صورت میکس فروخته می شود.

البته نباید دانه چیا را با تخم شربتی اشتباه گرفت اگرچه دانه چیا مثل تخم شربتی در آب لایه ژله ای در دور آن بسته می شود ولی در حقیقت تخم شربتی از خانواده ریحان است ولی دانه چیا از خانواده نعناع می باشد و بومی آمریکای جنوبی است.


دانه چیا از چه موادی تشکیل شده است؟


آیا می دانید این دانه کوچک با خواص بیشماری که دارد از چه موادی تشکیل شده است؟

1 قاشق غذا خوری دانه چیا حاوی 65.5 کیلو کالری انرژی، 4.2 گرم چربی، 6.5 گرم کربوهیدرات، 5.6 گرم فیبر، 2.8 گرم پروتئین است. مصرف 28 گرم در روز از دانه چیا (تقریبا دو قاشق غذا خوری) 18 درصد از نیاز روزانه شما به کلسیم، 27 درصد از نیاز شما به فسفر و 30 درصد از نیاز روزانه شما به منگنز و 30 درصد از نیاز شما را به منیزیم تامین می نماید.

دانه چیا حاوی ویتامین های گروه B، روی و پتاسیم است. جالب است بدانید دانه چیا در مقایسه با بذر کتان امگا 3 ،کلسیم، فسفر و فیبر بیشتری دارد ولی متاسفانه اغلب مردم این دانه ارزشمند را نمی شناسند و خواص غذایی بی نظیر آن را دست کم می گیرند.


خواص غذایی دانه چیا چیست؟

تحقیقات نشان داده است که مصرف مواد غذایی که منشا گیاهی دارند با کاهش خطر بسیاری از بیماریها مانند چاقی، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی در ارتباط است. دانه چیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. خواص غذایی دانه چیا عبارتند از:


دانه چیا تامین کننده فیبر روزانه

این قهرمان گمنام سرشار از فیبر است. همانطور که می دانید فیبر در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های مزمن موثر است. اغلب مردم کشور ما کمتر از میزان توصیه شده در روز فیبر مصرف می کنند، از منابع فیبر می توان به میوه ها و سبزیجات، نانهای سبوس دار، حبوبات اشاره کرد. با مصرف روزانه 2 قاشق غذا خوری دانه چیا نیمی از نیاز روزانه افراد به فیبر تامین می شود.


دانه چیا راهی مناسب برای کاهش وزن


همانطور که در بالا نیز اشاره شده دانه چیا سرشار از فیبر است و همانطور که می دانید مواد غذایی حاوی فیبر خاصیت سیر کنندگی دارند و اشتهای افراد را کاهش می دهند. با مصرف دانه چیا اشتهای خود را کاهش دهید و به کاهش وزن خود کمک کنید.


خاصیت کاهندگی کلسترول خون دانه چیا

اگر کلسترول خونتان بالا است از این دانه های گمنام غافل نشوید و حتما آنرا به برنامه غذایی خود اضافه کنید.


دانه چیا و کاهش ریسک بیماری قلبی و عروقی


دانه چیا سرشار از امگا 3 است. امگا 3 نقش زیادی در پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های التهابی دارد. بنابراین با مصرف دانه چیا به جنگ با بیماری های قلبی و عروقی بروید.


دانه چیا و کاهش قند خون

از دیگر خواص این دانه گمنام کمک به کاهش قند خون و کنترل دیابت است. اگر قند خونتان کنترل شده نیست حتما از این دانه در برنامه غذایی خود استفاده کنید.


دانه چیا و پیشگیری از یبوست


دانه چیا و سلامت استخوان ها


دانه چیا حاوی مواد مغذی نظیر کلسیم، فسفر، منیزیم است که برای سلامت استخوان ها ضروری است. بنابراین برای پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی ها حتما از این دانه مغذی استفاده کنید.


چگونه از دانه چیا در برنامه غذایی خود استفاده کنیم؟


دانه چیا به صورت های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. به این دلیل که این دانه مزه خاصی نداشته می توان در بسیاری از غذاها و مواد غذایی از آن استفاده کرد. می توان این دانه را به شیر، ماست، ابمیوه ها، شربت های خانگی اضافه کرده و میل نمایید. برخی از افراد آنرا به سالاد خود اضافه می کنند و مصرف می نمایند.

منبع: آوای سلامتی

انتهای پیام/




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *