پاسخگویی به بیش از 2600 سوال حقوقی و قضایی/ در نشست‎های سخنگوی دستگاه قضا سانسور سوال نداریم/ پرونده‏‎های مفاسد اقتصادی رکورددار بیشترین سوالات خبرنگاران

12:09 - 03 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۲۳۶۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رضویان گفت: در نشست‎های خبری سخنگوی دستگاه قضا از آغاز تا نیمه سال گذشته در مجموع 2 هزار 616 سوال پاسخ داده شده که 381 سوال مطرح شده از سوی اصحاب رسانه برای سال 95 بوده است.
سخنگوی قوه قضائیهبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی قضایی ، از نیمه دوم سال 89 بود که حکم سخنگویی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‎ای امضا شد و وی در آن دوران علاوه بر مسئولیت دادستانی کل عهده‎دار اطلاع‎رسانی اخبار حقوقی قضایی کل کشور شد و از اوایل نیمه دوم همان سال بود که سلسله نشست‎های خبری سخنگوی دستگاه قضا تقریبا یک هفته در میان آغاز شد به طوری که تا نیمه اسفند سال گذشته تعداد این نشت‎های خبری به یکصد و نه نشست با اصحاب رسانه رسید.

در نشست‎های تقریبا یک و نیم ساعته سخنگوی دستگاه قضا که بعضا به دلیل حجم سوالات مطروحه از سوی اصحاب رسانه از مرز دو ساعت نیز می‎گذشت، خبرنگاران از یک مرجع رسمی پاسخ سوالات خود را دریافت می‏کردند.

از آنجایی که پرسیدن سوال در جلسات و نشست‌های خبری سخنگوی قوه قضائیه آزاد است و هیچ محدودیتی برای پرسش از سوی خبرنگاران وجود ندارد و از طرفی سخنگوی دستگاه قضا باید پاسخگوی تمام اخبار حقوقی و پرونده‎های قضایی در سراسر کشور باشد به منظور اطلاع‎رسانی دقیق و کامل‎تر از اصحاب رسانه خواسته شد که سوالات خود را چند روز زودتر از برگزاری نشست به دفتر و حوزه سخنگویی ارسال کنند تا چنانچه این سوالات مربوط به برخی پرونده‎های مطروحه در  استان‎ها و شهرستان‎ها باشد از روسای دادگستری و دادستان‎ها و یا معاونین مربوطه آخرین وضعیت پرونده و جزئیات آن استعلام شود.

طبق گفته سید محمود رضویان مشاور سخنگوی قوه قضائیه در طول این مدت چندساله یعنی از سال 89 تا 95،  34 هزار 965 گزارش مکتوب ازروسای کل دادگستری استانها، دادستان‎ها، معاونین، سازمان‎های مرتبط با قوه قضائیه در رابطه با اخبار حقوقی و پرونده‎های قضایی اخذ شده است که میزان این گزارش‎ها در سال 95،  4 هزار و 287 مورد بوده است.

برای آگاهی از روند اطلاع‎رسانی و آمار میزان سوالات مطرح شده از سوی اصحاب رسانه به سراغ رضویان مشاور سخنگوی قوه قضائیه رفتیم و وی با سعه صدر پاسخگوی سوالات ما شد.

رضویان مشاور سخنگوی قوه قضائیه در گفت‎وگو با خبرنگار گروه حقوقی قضایی ، با بیان اینکه در طول سال 95 در مجموع 16 نشست خبری برگزار شده است، اظهار کرد: در نشست‎های خبری سخنگوی دستگاه قضا از آغاز تا نیمه سال گذشته در مجموع 2 هزار 616 سوال پاسخ داده شده که 381 سوال مطرح شده از سوی اصحاب رسانه برای سال 95 بوده است.

وی در ارتباط با موضوع غالب این سوالات گفت: از نظر فراوانی بیشترین سوالات خبرنگاران در خصوص مسائل مفاسد اقتصادی بوده با 712 سوال، مسائل سیاسی با 503 سوال، مسائل مربوط به اتباع خارجی و حقوق بشر با 199 سوال، موضوعات اجتماعی و جرائم خاص با 523 سوال و مسائل حقوقی و قضایی با 679 سوال بوده است که در مجموع به 2 هزار 616 مورد پاسخ داده شده است.

وی از عدم پاسخگویی به 168 سوال مطروحه از سوی خبرنگاران اشاره کرد و گفت: در نشست‎های سخنگوی دستگاه قضا سانسور سوال نداریم و هر خبرنگار با هر تیپ و گرایش و از هر رسانه‎ای سوال خود را مطرح می‎کند اما به دلیل محدودیت و معذوریت‎های قانونی و یا بعضا کامل نبودن پرونده به برخی سوالات پاسخ داده نشده است و البته از آنجایی که پرسش‎های خبرنگاران محدودیت زمانی و مکانی ندارد  جزئیات برخی اخبار باید از روسای دادگستری و دادستانهای  سراسر کشور اخذ شود که این امر نیازمند ارسال سوالات از سوی اصحاب رسانه در فاصله دو نشست است که علیرغم تاکید سخنگوی قوه قضائیه  متاسفانه خبرنگاران سوالات خود را ارسال نمی‎کنند.

رضویان اضافه کرد: برای همین منظور از سوی دفتر سخنگوی قوه قضائیه  10 هزار 785 سوال احتمالی همراه با پاسخ‌های حقوقی و قضایی در قالب بیش از 250 بولتن تهیه شده است.

مشاور سخنگوی قوه قضائیه در پایان ضمن تشکر از روسای کل دادگستری استان‎ها، دادستان ها و سازمان‏های وابسته به قوه قضائیه خاطرنشان کرد:  در 11 ماهه سال گذشته 4 هزار و 287 گزارش مکتوب در ارتباط با جرئیات پرونده‎های قضایی از مسئولین مربوطه به دفتر سخنگو به منظور اطلاع‎رسانی دقیق و کامل ارسال شده که این آمار نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است، بنابراین بر خود فرض میدانم که از همکاری کلیه روسای دادگستری، دادستانها و معاونین مربوطه و رسانه‎‏ها و خبرنگارانی که در راستای اطلاع‏ رسانی یاری‌گر ما بوده‎اند تشکر و قدردانی کنم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *