فراخوان معاون اول قوه قضائیه برای توسعه صبر و بخشش در جامعه/ رواج صلح و سازش از حجم کار دستگاه قضا می‌کاهد

10:52 - 24 اسفند 1395
کد خبر: ۲۹۰۱۸۴
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، در همایش صبر، به بیان فضائل و مزایای بخشش و گذشت از نگاه اعتقادی و جامعه‌شناختی پرداخت و از رسانه‌ها، صاحبان تریبون ها، ائمه جمعه و جماعات و کسانی که برای مردم مرجع هستند و رفتار آنها برای مردم الگوست، خواست در توسعه صبر و بخشش در جامعه تلاش کنند.
 به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه در همایش ملی صبر که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: خدا را سپاسگزارم که توفیق یافتم در روزهای پایانی سال در خدمت شما حضار باشم و دقایقی را در خصوص موضوع پر اهمیت صبر با شما صحبت کنم.

معاون اول قوه قضائیه گفت: همچنین لازم است در ابتدا میلاد با سعادت حضرت زهرا(س) و نیز فرارسیدن سال نو را خدمت شما تبریک عرض می کنم و از خدا می خواهم که توفیق دهد که سال آینده از سال فعلی و سالهای گذشته بهتر باشد و هر روز وهر سال‌مان با هم مساوی نباشد.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: جا دارد در ابتدا از صمیم قلب از همه دست اندرکاران برگزاری این نشست به خصوص معاونت فرهنگی قوه قضائیه که در طول چند ماه گذشته زحمات فراوانی را برای راه اندازی این ستاد کشیده اند، تشکر کنم.

وی  افزود: مسئله صلح ، سازش و رضایت چیزی نیست که مربوط به یک زمان ، جامعه و برای یک قشر خاص مورد احترام باشد؛ بلکه صلح در همه زمانها و جوامع بشری مورد احترام و ارزش بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای  گفت: در اسلام عزیز به مسئله صلح و سازش اهمیت فراوانی داده شده است. در قرآن کریم وقتی که به تمامی صفحات آن نگاه می کنیم و از سوره دوم تا انتهای قرآن را بررسی می کنیم متوجه می شویم که آیات بسیاری به صلح اختصاص دارد.

معاون اول قوه قضائیه بیان داشت: صلح یک معنای گذشت ،‌ آشتی و آرامش دارد. صلح ممکن است که بین طرف مقابل صلح که نزاع و دعوا است معنی داشته باشد. ما اگر بخواهیم مسئله و اهمیت صلح را ببینیم باید نگاه کنیم در مقابل صلح چه چیزی است و مقدار زیان آن چقدر است.

سخنگوی دستگاه قضا توضیح داد: اگر دو نفر با هم قهر باشند باید دید که این کار چه مضراتی دارد. اگر دو طایفه و قبیله با هم نزاع داشته باشند باید دید این نزاع چه مضراتی دارد. اگر دو کشور در حال جنگ با یکدیگر باشند باید دید این جنگ چه مضرات وخطراتی دارد.

وی گفت: خطر جنگ ،‌دعوا ، نزاع و قهر با یکدیگر برای فرد، جامعه و نسلی که در آن جنگ است و حتی برای نسلهای بعدی وجود دارد و مضرات آن گریبانگیر همه اینها خواهد شد. به همین میزان هم صلح از اهمیت برخوردار است؛ بلکه بالاتر از مضرات آن اهمیت دارد. صلح که آمد آرامش هم میاید و زمینه فراهم می شود برای شکوفایی و رشد و تعالی فرد خانواده و جامعه. یعنی با قهر بودن امکان همکاری و تبادل افکار و اعمال و کمک به هم محدود یا غیر ممکن می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای  اظهار کرد: بین دو قشر و طایفه اگر نزاع پیش بیاید جلوی رشد وکمال آنها گرفته می شود؛ لذا اصل وجود صلح که دنبال آن آرامش است بسیار ارزشمند است.

معاون اول قوه قضائیه گفت: بخشش و گذشت از جمله مواردی است که فوق العاده مورد اهتمام اسلام است؛ هم از کتاب و هم از سنت دلایل زیادی داریم که گذشت امری بسیار مهم است.

سخنگوی دستگاه قضا بیان داشت: آثار گذشت کردن در جامعه و بین افراد بسیار زیاد است. بخشش اعم از بخشیدن حق یا مال یا امور دیگر است.

وی افزود: صبر و گذشت نیاز امروز همه بشر است و فقط مربوط به اسلام و مسلمان ها نیست؛ بلکه همه جوامع باید مملو از صلح بوده و به دور از نفرت باشند. باید انسانها با گذشت باشند،. باید انسانها اخلاق بخشش را در خود تقویت کنند. البته همه این حرف ها در زبان ها بیان می شود اما درعمل وجود ندارد و همه جوامع بشری باید آن را رعایت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای  اظهار کرد: صلح گاهی بخشش است؛ بدون هیچگونه چشمداشت که فرد یک طرفه حق خود را می بخشد و یا مالی را طلب داشته و آن را یک طرفه می بخشد. صلح گاهی مصالحه است؛ یعنی در آن دو طرف وجود دارد که صلح می کنند؛ ولی برای صلح مابه‌ازاء وجود دارد. صلح در پاره ای از موارد هم راهی ندارد و اگر هم باشد، کم فایده است.

معاون اول قوه قضائیه بیان داشت: به عنوان مثال گاهی چند مسئله در هم تنیده می شود که اگر بخواهند همه اینها را از هم جدا کنند حتما آسیب وارد می شود و امکان اینکه همه آنها را با دقت از هم باز کنیم وجود ندارد؛ البته گاهی این امکان وجود دارد اما بسیار پر هزینه است و لذا بهترین کار و منحصرترین کار در اینگونه موارد صلح است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای ادامه داد: کسی که صلح می کند هم خود سود می برد و در او آرامش بوجود می آید و هم این مسئله بر طرف مقابل تاثیر می گذارد؛ به نوعی که آن فرد تا زنده است حتی تا نسل های بعدی خود را مدیون کسی می داند که او را بخشیده است.

معاون اول قوه قضائیه گفت: درسال جاری تا آخر بهمن ماه توسط تلاش های شورای عالی حل اختلاف بخصوص در زندان ها و زحمات رئیس شوراهای حل اختلاف و سایر دستگاه ها از 300 نفر محکوم به قصاص 230 نفر به طور کامل از حق قصاص صرفنظر کردند و تعداد دیگری نیز مراحل اداری و پایانی ثبت رضایت خود را طی می کنند.

سخنگوی دستگاه قضا  افزود: یک قاتل و شرور را نمی شود در جامعه رها کرد. اما چنانچه صاحب دم از حق قصاص خود رضایت دادند این امربهتر است و توصیه نیز شده است؛ چرا که آثار مطلوبی برای فرد و جامعه دارد.

وی با ذکر مثالی تصریح کرد: جوانی را به عمد کشته اند اما پدر و مادر مقتول با دل پرخون ولی با یک محاسبه درست از حق خود صرفنظر می کنند. در اینجا وقتی جامعه اهل گذشت و صلح شد خداوند به آن جامعه نگاه ویژه ای دارد و تا زمانی که صلح در جامعه وجود داشته باشد خداوند آن جامعه را عذاب نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای تصریح کرد: گذشت و صلح گاهی به لحاظ مسائل فردی است. اما آیا فردی که متولی انتظام جامعه و اموال عمومی جامعه است می تواند بگوید بخشش خوب است؛ پس من از اموال بیت المال بدون ضابطه ببخشم؟ دراینجا این حق وجود ندارد.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: آیا فردی که قاضی است و موظف است افرادی را بر اساس موازین قانونی مجازات کند می تواند بدون جلب رضایت شاکی خصوصی، فرد مجرم را ببخشد؟ بخشش یا قبل و یا بعد از محکومیت است که مکانیزم مشخص خود را دارد و هر کسی نمی تواند حق جامعه وحاکمیت را ببخشد.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: آیا نیروی انتظامی وقتی با یک سارق برخورد کرد می تواند او را به کلانتری ببرد و بعد از سرِ دلسوزی رها کند؟ خیر؛ چنین حقی وجود ندارد باید طبق قانون تمام  حقوق متهم را رعایت کند و از طرفی حق رها کردن متهم را از سر دلسوزی ندارد.

وی تصریح کرد: در سوره بقره ، نور، شورا و قصص به ماده صلح اشاره شده است و درجایی تصریح شده که اگر فردی از روی جهالت کاری کرد و توبه کرد خداوند او را می بخشد و در جایی دیگر تصریح شده که اگر فرد جرم و ظلم بزرگی را مرتکب شد باید توبه کند و با عمل صالح آن را جبران و پشیمانی و ندامت خود را اعلام کند. پس توبه ، عمل صالح و بیان پشیمانی باید در این موارد لحاظ شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای خاطر نشان کرد: حقیقتا اگر صلح و سازش بین مردم رواج بیشتری پیدا کند و منجر به تشکیل پرونده قضایی نشود آثار بسیار مثبتی دارد و طبعا از حجم کارقوه قضائیه کاسته می شود و دستگاه قضا می تواند به وظیفه اصلی خود بپردازد. اگر پرونده قضایی تشکیل شد، افراد در مواردی می‌توانند تا قبل از قطعی شدن حکم سازش کنند که این امر به نفع جامعه و طرفین دعوی است.

معاون اول قوه قضائیه گفت: برای کسانی که میانجیگری می کنند اجر بسیار بزرگی وجود دارد و انشاء الله در مجرای گرفتن صلح و سازش حقی از کسی ضایع نشود. به عنوان مثال گاهی یک سارق با دسایس خاصی قصد گرفتن رضایت دارد؛ این درحالی است که این رضایت از روی تهدید است اما رضایت باید از روی میل و رغبت باشد.

سخنگوی دستگاه قضا در پایان خاطر نشان کرد: از کسانی که دست اندرکار برگزاری این همایش بودند تشکر می کنم. رسانه ها، صاحبان تریبون ها، ائمه جمعه و جماعات، کسانی که برای جمعی از مردم مرجع هستند و رفتار آنها برای مردم الگوست باید در توسعه صبر و بخشش تلاش کنند چرا که این امر مزایای فراوانی برای بشریت و جامعه دارد.

در پایان سخنرانیِ معاون اول دستگاه قضا از قضاتی که در راستای صلح وسازش تلاش بسیاری کرده اند و نیز از خانواده هایی که از حق قصاص خود گذشت کرده بودند و از افراد مؤثر در توسعه فرهنگ صلح و سازش تقدیر شد.

همايش صبر با هدف ترويج فرهنگ گذشت و بخشودگی ، با همكاری سه قوه و با ميزبانی معاونت فرهنگی قوه قضائيه برپاشد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسين محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائيه و  اسحاق جهانگيری معاون اول رئيس جمهور در همايش ملی صبر سخنرانی کردند.

حجت الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائيه يكشنبه گذشته در نشست خبری كه به همين منظور برگزار شد، هدف از برپايی اين همايش را كاسته شدن منازعات و دعاوی و ختم به گذشت و عطوفت در دعاوی عنوان كرد.

معاونت فرهنگی قوه قضائيه همچنين برای گفتمان سازی مفهوم صبر و ترويج فرهنگ صلح و سازش ، اين همايش را كه نمادی از هم عزمی قوا و بهينه سازی همگرايی و همدلی ميان آنان و بهره برداری حداكثری از ظرفيت موجود كشور است، برگزار می كند تا اين هدف مقدس در عرصه های داخلی محقق و بسترهای مناسب برای ارائه برنامه ها و فعاليت های ارزشمند در زمينه حقوق بشری در عرصه های بين المللی فراهم شود.

براساس اين گزارش، فعاليت های ستاد ملی صبر مبتنی بر مشاركت های داوطلبانه اجتماعی و بهره گيری از ظرفيت های اجتماعی نخبگان، خيرين، معتمدين رسانه ها و موثقين در كنار نهادهای مسئول است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *