آقای سفیر! رفتارهای ترکیه برازنده دوستی است؟

12:46 - 24 اسفند 1395
کد خبر: ۲۹۰۱۴۱
دسته بندی: سیاست
هر کشوری این حق را دارد که درباره سیاست های داخلی خود تصمیم بگیرد و بر اساس منافع ملی و داخلی این تصمیمات را اجرا کند، هشدار به شهروندان ایرانی برای سفر نکردن به ترکیه یکی از همان تصمیمات است.
به گزارش گروه سیاسی ، از زمان آغاز دخالت ترکیه در امور داخلی سوریه و عراق و سیاست حمایت از تروریست های تکفیری در بحران غرب آسیا، شرایط امنیتی این کشور به هم ریخته است.

ده ها اقدام تروریستی و انفجارهای مهیب که باعث کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان ترکیه ای و غیر ترکیه ای شده است تنها بخشی از ناامنی هایی است که در این کشور وجود دارد. در این انفجارها چندین ایرانی هم جان باخته اند.

علاوه بر این، کودتایی که در ترکیه اتفاق افتاد هر چند نافرجام اما شکست آن هم شرایط را در این کشور بحرانی تر کرد، به گونه ای که همچنان بازداشت ها ادامه دارد و همین موضوع شرایط فضای امنیتی شدید در این کشور را ایجاد کرده است.

از سوی دیگر تنش های تندی که میان ترکیه و اتحادیه اروپا ایجاد شده، موقعیت آنکارا را متزلزل کرده به گونه ای که تنشی که میان ترکیه و هلند آغاز شده، این کشور را رو در روی اتحادیه اروپا قرار داده است.

چنین تنش هایی باعث شده که هواداران اردوغان در اعتراض به اقدامات اتحادیه اروپا به خیابان ها بیایند و علیه هلند و آلمان تظاهرات کنند و حتی وارد سفارت خانه های این کشورها شوند و پرچم های آنها را به زیر بکشند.

درگیری های شدیدی که ارتش ترکیه در مناطق کردنشین این کشور دارد و اقداماتی که «پ ک ک» در تلافی حملات ارتش انجام می دهد چالش جدی دیگری در این کشور است. گروه پ ک ک در مرزهای مشترک با ایران حضور دارد و حتی بارها از سوی این گروهک اقداماتی علیه ایران انجام شده است.

اما همه این مسائل و چالش هایی که ترکیه با آنها درگیر است و مشکلاتی را هم برای ایران و هموطنان ایجاد کرده تنها دلیل برای جلوگیری از سفر به ترکیه نیست، حفاظت از جان مردم ایران اهمیت زیادی دارد و به همین خاطر است که مسئولین وزارت خارجه و دیگر مقامات نسبت به آن حساس هستند، به همین خاطر به مردم هشدار می دهند که از سفر به ترکیه پرهیز کنند، البته تصمیم مسئولین تنها به هشدار بسنده شده و هیچ مانعی بر سر راه سفر مردم کشورمان به ترکیه ایجاد نشده است.

اما نکته مهم دیگری که باعث شده تا چنین تصمیمی گرفته شود، بی احترامی و رفتار بد و زننده مأموران و پلیس این ترکیه با هموطنان ایرانی است.

گزارش های زیادی مبنی بر رفتار خشن، غیر محترمانه و خارج از عرف از سوی مسئولین مرزی و پلیس ترکیه با ایرانی های مسافر گزارش شده که غیر قابل تحمل است.

فضای روانی ترکیه به خاطر فشارهایی که اکنون بر دولتمردان این کشور از ناحیه های گوناگون وارد می شود، کنترل روانی آنها را به هم ریخته و باعث شده تا با شهروندان ایرانی رفتارهای ناپسند و خشن داشته باشند.

نکته دیگری که مقامات ترکیه از کاهش سفرهای مردم ایران به کشور خود نگران هستند، کاهش درآمد از صنعت توریسم است.
 
عمده درآمد ترکیه از بخش توریسم به دست می آید در واقع اقتصاد ترکیه با توریسم گره خورده است و اگر در جریان روند گردشگری این کشور خللی ایجاد شود، شرایط اقتصادی در این کشور به هم می ریزد، اکنون شرایطی که در ترکیه حاکم گشته باعث شده تا توریست های اروپایی که بیشترین مسافران این کشور را تشکیل می دهند، کاهش چشمگیری داشته باشند که اگر گردشگران ایرانی هم به آنها اضافه شوند، منبع درآمد ترکیه از ایران هم کاهش می یابد که البته تعداد مسافران ایرانی هم کاهش داشته است.

البته ترکیه به خاطر قراردادهای اقتصادی که با ایران دارد، با صدور کالاهای خود درآمد خوبی را از این بخش به دست می آورد که بخشی از رکود تولید داخلی به خاطر واردات اجناس ترکیه ای است.

با همه اینها، هشداری که مقامات وزارت خارجه و سرکنسولگری ایران در استانبول به مردم کشورمان داده اند، به مذاق مقامات ترکیه خوش نیامده است، در حالی که خود به خوبی می دانند شرایط امنیتی در این کشور نامناسب است.

پس از آن که فضایی نسبت به سفر به ترکیه در ایران شکل گرفت و رسانه های داخلی هم گزارش های زیادی را در این زمینه منتشر کردند، سفیر ترکیه در تهران در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی که در تهران دفتر دارد، به هشدار و توصیه مقامات و رسانه های کشورمان واکنش نشان داد.

رضا هاکان تکین سفیر ترکیه در تهران اعلام کرد اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر عدم سفر به ترکیه بر روابط دو کشور تأثیر منفی خواهد گذاشت.

چنین واکنشی ابتدا این برداشت را باعث می شود که ترکیه نگران روابط میان دو کشور نیست، بلکه نگران کاهش درآمدی است که با سفر شهروندان ایرانی به این کشور به دست می آورد.

دلیل چنین برداشتی هم مواضع و سخنانی است که مقامات ترکیه ای علیه جمهوری اسلامی ایران بارها اتخاذ کرده اند که توجه به همسایگی دو کشور و حسن همجواری و روابط میان ایران و ترکیه غیر دیپلماتیک و غیر دوستانه است.

سفیر ترکیه دوم اسفند ماه جاری به خاطر سخنان تند و غیر دوستانه رجب طیب اردوغان و وزیر خارجه این کشور علیه ایران به وزارت خارجه احضار شد، آیا مواضع خصمانه مقامات آنکارا بر روابط دو کشور تأثیر منفی نمی گذارد؟

سفیر ترکیه در ایران اعتقاد دارد؛حق انتخاب برای مقاصد تعطیلاتی باید به خود مردم واگذار شود. برخی از منابع که در میان آنها مقامات رسمی نیز به چشم می خورد نمی خواهند که ایرانیان به ترکیه سفر کنند در حالی که ایرانی ها از کشور ما رضایت خاطر دارند.

این که سفیر به خود اجازه می دهد درباره مردم ایران نظر دهد و حق دولت را در تصمیم برای حفظ جان آنها نادیده بگیرد، دخالت در امور داخلی ایران است، سفیر یک کشور آن هم ترکیه که شرایط سیاسی و اجتماعی بغرنجی در آن حاکم است حق ندارد برای مردم و دولت ایران تعیین تکلیف کند، ضمن این که مانعی بر سر راه سفر ایرانی ها به ترکیه ایجاد نشده و تنها از سوی مسئولین و رسانه ها نسبت به این سفر هشدار داده شده است.

با توجه به این که جاذبه های فرهنگی و تاریخی ایران بسیار غنی تر و با قدمت بیشتر نسبت به ترکیه است، آیا به اندازه یک دهم گردشگران ایرانی، از ترکیه به ایران سفر می کنند؟ آیا مقامات گردشگری و وزارت خارجه ترکیه برای ترغیب مردم خود برای سفر به ایران کاری انجام داده اند؟

توریست های اروپایی بیشتر از مردم ترکیه به ایران می آیند و از جاذبه های گردشگری ایران لذت می برند اما ترکیه که با ایران همسایه است شرایط سفر را مهیا نمی کند.

هاکان تکین در ادامه مصاحبه خود با خبرگزاری آناتولی گفته است؛ اگر نگرانی های معقولی وجود دارد این موضوعات باید در شرایطی سازنده از سوی مقامات این کشور به زبان آورده شود و نسبت به شهروندان خود اطلاع رسانی کنند، اما ایجاد محدودیت های غیرسازنده بی معنی است. ما این را عملی دوستانه نمی دانیم.

در پاسخ به این سخن سفیر باید گفت، این که ایجاد محدودیت برای سفر به ترکیه از سوی ایران بی معنی است یا با معنا به وی ارتباطی ندارد، بلکه به مقامات جمهوری اسلامی ایران مربوط می شود، به نظر می رسد آقای سفیر اندازه جایگاه و مقام خود را فراموش کرده که ما این موضوع را به وی یادآوری می کنیم.

رضا هاکان تکین ایجاد محدودیت در سفر به ترکیه را عملی غیر دوستانه دانسته است، در اینجا او را به برخی سخنان و مواضع مقامات ترکیه ارجاع می دهم تا رفتار غیر دوستانه را هم به او یادآور شویم.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، در جریان سفر به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، عربستان سعودی و قطر)، در سخنرانی خود در بحرین، در بخش پرسش و پاسخ پس از سخنرانی، در جواب سوالی درباره عراق و سوریه، دو بار از عبارت «ملی گرایی فارس»سخن گفت! اردوغان بر این باور است که در عراق و سوریه، با اتکاء بر مفهوم ملی گرایی فارس، تلاش برای تجزیه این دو کشور، در جریان است.

مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه هم در نشست امنیتی مونیخ آلمان علیه جمهوری اسلامی ایران سخن گفت. او ایران را متهم کرد که می خواهد هر دو کشور سوریه و عراق را شیعی کند!

پیش از این هم اردوغان، ایران را متهم کرده بود که در امور داخلی یمن، بحرین، سوریه و عراق دخالت می کند و باعث بحران و ناامنی در منطقه ایران است، حال آن که این ترکیه است در عراق و سوریه دخالت می کند و با اعزام نیروی نظامی به اشغال بخش هایی از خاک این دو کشور اقدام کرده است. حمایت مقامات ترکیه از گروه های تروریستی حاضر در سوریه و عراق یکی از موانعی است که باعث شده تا جنگ در این کشورها طولانی شود.

آقای سفیر آیا چنین مواضع و سخنانی که از سوی بالاترین مقامات ترکیه علیه ایران گفته می شود، دوستانه است؟

جمهوری اسلامی ایران دوستی و برادری خود را در جریان کودتای نافرجام ترکیه نشان داد و ثابت کرد که در میان همه کشورهایی که در منطقه حضور دارند از عربستان سعودی گرفته تا رژیم صهیونیستی که بیشترین مناسبات و همکاری را با آنها دارد، جمهوری اسلامی ایران با حمایت ها و توصیه های خود یکی از عواملی بود که توانست از پیروزی کودتاگران جلوگیری کند، آیا به این زودی حسن همجواری ایران با ترکیه از ذهن مقامات این کشور بیرون رفته است؟ رفتاری که برخی کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی نسبت به کودتای نافرجام در کشورتان داشتند به خاطر بیاورید!

با این وجود، روز گذشته خبرنگار بخش فارسی خبرگزاری آناتولی در نشست خبری دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، در باره همین موضوع سوال کرد.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار آناتولی ترکیه مبنی بر اینکه آیا ترکیه از عراق برای حضور ایرانیان امن تر نیست؟ گفت: زائرین که به عراق سفر می کنند در مناطقی مثل کربلا و نجف حضور پیدا می کنند که امن هستند،اما این موضوع درباره ترکیه صدق نمی کند و خود ترکیه این واقعیت را می داند از این رو ما مجبور هستیم که نسبت به سفر ایرانیان به ترکیه هشدار دهیم هر چند انتظار هم داریم که دولت ترکیه در مواضع اش با ما آراستگی های لازم را حفظ کند چون در برخی موضوعات این گونه نبوده است.

با این اوصاف و حقایقی که در باره ترکیه و اقداماتی که مقامات این کشور در منطقه انجام می دهند و سخنان و مواضعی که علیه ایران اتخاذ می کنند، آیا چنین رفتارها و اقداماتی برازنده دوستی است؟
 
اگر تاکنون روابط دو کشور همچنان باقی مانده و قطع نشده است به خاطر سعه صدر و شکیبایی جمهوری اسلامی ایران در قبال رفتارهای ناصوابی است که دولتمردان ترکیه از خود بروز می دهند.

انتهای پیام/


کامران
|
-
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
0
0
سلام بر دوستان به سخنان سفیر ترکیه از سوی مقامات دولتی پاسخ داده نشده است یعنی هیچ واکنشی به آن نشده؟
ناشناس
|
-
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
0
0
خیلی خوب نوشتی. ای کاش مردم ایران بجای جیب جوانان ترکیه به فکر جیب جوانان خود بودند.
فاطمه
|
-
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
0
0
آقای سفیر بهتره به فکر وضعیت کشور خودش باشه برای ما نسخه نپیچه.
ناشناس
|
-
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
0
0
جواب بد دادی.خوب ربط ندارد یعنی چه؟جواب خوب میدادی
ناشناس
|
-
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
0
0
البته دولت ترکیه کمی بی ادب است.شما با دولت ترکیه در ایران درگیر باش
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *