شبکه افق در مستند تش و چاله از چهارلنگ و هفت لنگ بختیاری می گوید

14:30 - 18 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۷۸۷۲
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
مستند «تش و چاله» درباره معیشت، دامداری، کوچ و آداب و رسوم ایل بختیاری در دشت های چهارمحال و بختیاری، چهارشنبه 18 اسفند از شبکه افق پخش خواهد شد.
شبکه افقبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، مستند «تش و چاله» درباره نحوه معیشت، دامداری، کوچ و آداب و رسوم ایل بختیاری در دشت های چهارمحال و بختیاری است، قومی ایرانی که دارای سابقه دیرینه تاریخی هستند و فرهنگ و تمدنی غنی دارند. 

چهارلنگ و هفت ‌لنگ دو شاخه اصلی بختیاری هستند، اولی خود شامل پنج باب و هفت ‌لنگ نیز مشتمل بر چهار باب است و هر باب نیز طوایف مخصوص به خود را دارند و با آن ها شناخته می شوند.

بر اساس بعضی نظریات تاریخی، منشأ پيدايش بختياری ‏ها به دوران ورود يونانيان به همراه اسکندر مقدونی و در پي فروپاشی قدرت هخامنشيان باز می گردد اما برخی دیگر از پژوهشگران بختياری ‏ها را داراي ريشه ايرانی مربوط به دوران ‏های قبل از اسلام می دانند و البته نظریه های دیگری نیز وجود دارد.

بسیاری از آداب و رسوم هستند که به وسیله آنها می توان بختیاری ها را شناخت و فرهنگ ایل تابع همین رفتارهای روزمره است؛ بختیاری ها جزو قدیمی ترین اقوام فلات ایران هستند و ساختار و نظام خانوادگی مشخصی را برای خود برگزیده اند که شامل باب، طایفه، تیره، تش، اولاد و خانوار می شود.

«تش و چاله» توسط موسسه فرهنگی هنری حامدون تهیه شده و احمد عبدالرحیمی کارگردانی آن را بر عهده داشته است.

این مستند چهارشنبه 18 اسفند ساعت 22:00 و تکرار آن ساعت های 8:00 و 13:30 روز پنجشنبه از شبکه افق پخش می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *